Trzymaj formę

PROGRAM „TRZYMAJ FORMĘ!”

logo_Trzymaj_forme

ROK SZKOLNY 2020/2021

WITAJCIE W NOWYM ROKU SZKOLNYM

JUŻ PO RAZ KOLEJNY NASZA SZKOŁA DOŁĄCZYŁA DO PROGRAMU EDUKACYJNEGO 

„TRZYMAJ FORMĘ”.

W TYM ROKU SZKOLNYM OBJĘLIŚMY PROGRAMEM NASTĘPUJĄCE KLASY: kl. V a,

kl. VIII a, VIII b oraz kl. VIII c

WYZWANIE „ZDROWIE NA TALERZU”

Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie Wyzwanie „Zdrowie na talerzu uczniów kl. I – III oraz kl. IV -VIII .


Szczegóły konkursu znajdziecie poniżej.
Do łącz do nas na Platformie Teams i stwórz z nami wspaniałą galerię zdrowych nawyków żywieniowych.
Pomysłów macie wiele, więc pokażcie nam je drodzy przyjaciele.
Regulamin konkursu
Cel: Promowanie wśród uczniów nawyków zdrowego żywienia.
Uczestnicy: Konkurs skierowany jest do uczniów kl. I-III oraz IV –VIII.
Nagrody: Trzy pierwsze wyróżnione miejsca na każdym etapie edukacyjnym
(kl. I –III oraz kl. IV-VIII) zostaną nagrodzone dyplomem oraz upominkiem.
Wszystkie osoby, które wezmą udział w konkursie otrzymają ocenę celującą z wychowania fizycznego.
Zdjęcia wyróżnione przez komisję sędziowską – nadesłane przez uczniów zostaną umieszczone na stronie szkoły.
Kategorie konkursu:
Konkurs składa się z 2 kategorii do wyboru:
I “Wyzwanie na zdrowe śniadanie w domu”;
II “Wyzwanie na zdrowy lunchbox do szkoły”.
Zasady konkursu:
1.Zgłoś swój udział w konkursie u Pani Joanny Kunkel na platformie Teams na czacie i powiadom swojego nauczyciela wychowania fizycznego. Podaj swoje imię i nazwisko oraz klasę. (wysłane do koordynatora konkursu przez Ciebie zdjęcie jest zgodą do wzięcia udziału w konkursie oraz zamieszczenie go na Platformie Teams w zakładce Wyzwanie “Zdrowie na talerzu”.
2. Wybierz kategorię konkursu.

3. Przygotuj pomysł na zdrowe śniadanie w domu lub zdrowy lunchbox do szkoły.

4. Zrób zdjęcie – prześlij je do Pani Joanny Kunkel.

5. Opisz pod zdjęciem z jakich produktów się składa Twój posiłek.

6. Powodzenia!

Czekamy na Wasze smaczne i zdrowe pomysły.

Startujemy 9.12.2020 r.

Zakończenie 16.12.2020 r.

Ogłoszenie wyników: 22.12.2020 r.

Joanna Kunkel – koordynator we współpracy z chętnymi nauczycielami uczącymi w danych klasach wychowania fizycznego.

Komisja sędziowska: Magdalena Bajer, Joanna Kunkel, Patrick Miszczak

Joanna Kunkel

Magdalena Bajer

ROK SZKOLNY 2019/2020

WITAMY NOWY ROK SZKOLNY

A Z NIM ZACZYNAMY KONTYNUACJĘ PROGRAMU EDUKACYJNEGO „TRZYMAJ FORMĘ”

W tym roku szkolny 2019/2020 objęliśmy programem następujące klasy: V a, V b, V c, V d oraz VI a, VI b, VI c, VI d.

Zapraszamy do śledzenia naszej strony!

Koordynator Programu: Joanna Kunkel

Trzymaj formę! To inicjatywa propagująca zdrowy styl życia o unikalnym, dwukierunkowym podejściu:
propagującym zbilansowane odżywianie połączone z regularną aktywnością fizyczną.
Program „Trzymaj Formę!” pomaga rozwijać zainteresowania uczniów i kształtuje ich prozdrowotne nawyki.
Zachęcamy do zapoznania się z kilkoma ciekawostkami;)
TALERZ ZDROWIA
Zróżnicowany i zbilansowany sposób odżywiania to podstawa. Sprawdź na Talerzu Zdrowia, jakie produkty powinna zawierać Twoja dieta. Nie zapomnij o aktywności fizycznej – ruch korzystnie wpływa na sprawność i prawidłową sylwetkę.

1. Zbilansowana dieta, to taka, która dostarcza organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych oraz odpowiednią ilość energii. Powinna być jak najbardziej zróżnicowana i uwzględniać produkty ze wszystkich grup wyszczególnionych w Talerzu Zdrowia w odpowiednich proporcjach.
Dlatego sam musisz w odpowiedni sposób zestawiać spożywane produkty. Ważne, aby dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych, w tym witamin, składników mineralnych i energii, pamiętając jednocześnie o tym, żeby nie przesadzać z cukrem, tłuszczem i solą. Gdy w jednym posiłku zjesz ich więcej, postaraj się, aby w kolejnym było ich mniej. Pamiętaj również, że energia, którą przyjmujesz w posiłkach i ta, którą spalasz, powinny się równoważyć.  Stosując powyższe zasady w łatwy sposób zbilansujesz całodzienną dietę.
WARZYWA I OWOCE NA PIĄTKĘ:)

Warzywa i owoce to również bogactwo makro- i mikroelementów – np. magnezu, potasu czy wapnia.
Ponadto, tak jak wszystkie produkty roślinne, warzywa i owoce zawierają również błonnik. Ma on kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Nie jest on wprawdzie trawiony ani wchłaniany, ale zapewnia prawidłowe działanie twojego układu pokarmowego. Błonnik wpływa m.in. również na ograniczenie wchłaniania węglowodanów oraz cholesterolu z pożywienia, ponadto wypełnia żołądek zapewniając uczucia sytości na dłużej. Dlatego ważne jest, aby sięgać po produkty, które go zawierają. Dzienne zapotrzebowanie na błonnik wynosi ok. 19 g.
Nie musisz od razu decydować się na szpinak. Wystarczy, że pięć razy dziennie sięgniesz po witaminową przekąskę: jabłko, pomidor, banan, kiwi, czy sałatka warzywna . Spróbuj zmiksować w swoich posiłkach jak najwięcej spośród tych odżywczych produktów. Szybko przekonasz się, że daty, wzory i trudne angielskie słówka zapamiętują się niemal same!

PRODUKTY ZBOŻOWE NA ZDROWIE!

Produkty zbożowe powinny stanowić dla Ciebie główne źródło energii i być spożywane z każdym posiłkiem w ciągu dnia. Są one najlepszym źródłem węglowodanów złożonych, które zgodnie z zaleceniami powinny pokrywać od 50% do 70% Twojego dziennego zapotrzebowania na energię.
W codziennej diecie wykorzystuj różnorodne produkty: kasze, makarony, pieczywo, ryż, płatki zbożowe, otręby.
Najlepiej, jeśli wybierasz produkty pełnoziarniste. Spożywasz wówczas nie tylko energię, ale również cenne witaminy (szczególnie z grupy B) i składniki mineralne (magnez, potas czy żelazo)  oraz błonnik, który korzystnie wpływa na pracę układu pokarmowego.
Pamiętaj, aby produktów zbożowych nie podtapiać w tłustych sosach. Szczególnie, jeżeli Twoja aktywność fizyczna jest niska, staraj się ograniczać te dodatki. Ograniczaj również spożywanie potraw smażonych. Sprawdzaj także informacje o zawartości tłuszczów w produkcie zamieszczone na opakowaniu.

MLEKO I PRODUKTY MLECZNE

Mleko i produkty mleczne stanowią źródło łatwo przyswajalnego wapnia – podstawowego składnika budulcowego naszych kości. Dlatego też, mleko i jego przetwory muszą się znaleźć w codziennej diecie.
Produkty z tej grupy dodatkowo są również źródłem wysokowartościowego białka i witamin z grupy B oraz witamin A i D.
Częstotliwość spożycia mleka i produktów mlecznych związana jest głównie z zapotrzebowaniem na wapń i zależy od wieku. Spożywaj codziennie przynajmniej 3-4 porcje mleka lub produktów mlecznych takich jak jogurty, kefiry, maślanka czy sery.  Natomiast osobom dorosłym zaleca się, aby spożywały produkty z tej grupy dwa razy dziennie.

PRODUKTY BIAŁKOWE

Ryby, mięso, drób, jaja, orzechy, nasiona roślin strączkowych – to produkty będące źródłem pełnowartościowego białka. Ale po co tak naprawdę potrzebujesz tego składnika?
Białko to podstawowy budulec tkanek organizmu, który zapewnia prawidłowy wzrost i rozwój, a także właściwą jego regenerację. Białka uczestniczą w przemianie materii i zapewniają prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Budują mięśnie, wchodzą również w skład enzymów, hormonów i przeciwciał. Podczas trawienia,  spożywane w codziennej diecie białka rozkładają się na różne aminokwasy, które są wykorzystywane przez nasz organizm. Wśród aminokwasów wyróżniamy tzw. aminokwasy niezbędne (egzogenne), czyli te, których   organizm  człowieka sam nie wytworzy i muszą być dostarczone z pożywieniem oraz te produkowane w Twoim ciele – czyli aminokwasy endogenne.
W normalnej diecie białko stanowi 10-15% wartości energetycznej. To, ile białka potrzeba człowiekowi zależy od jego płci, wieku, aktywności fizycznej. Pamiętaj, żeby codziennie jeść 2 porcje produktów, które są źródłem białka – w ten sposób zapewnisz swojemu organizmowi odpowiednią ilość tego „budulca”.
TŁUSZCZE Z UMIAREM!
OGRANICZAJ SPOŻYCIE TŁUSZCZÓW ZWIERZĘCYCH NA RZECZ TŁUSZCZÓW ROŚLINNYCH (W UMIARKOWANYCH ILOŚCIACH).

Każdy organizm potrzebuje określonej ilości tłuszczów. Stanowią one ważny składnik żywności niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka.
Tłuszcze dostarczają i uczestniczą w przyswajaniu witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E i K), stanowią materiał budulcowy błon komórkowych, a także biorą udział w wielu przemianach biochemicznych.
Niestety, tłuszcze są również najbardziej kalorycznym paliwem dla naszego organizmu. Mają dwa razy więcej kalorii niż węglowodany czy białka. Dlatego spożycie tłuszczów nie powinno przekraczać 30% dziennego zapotrzebowania na kalorie. Kobiety zjadające 2000 kalorii dziennie mogą spożywać do 70 g tłuszczu, a mężczyźni – do 80 g. Taka porcja odtłuszczowej energii całkowicie wystarczy.
Ważny jest również rodzaj spożywanych tłuszczów. Dlatego jedz mniej tłuszczów pochodzenia zwierzęcego zawierające niezdrowe kwasy tłuszczowe nasycone (smalec, tłuste mięsa). Dziennie spożywaj nie więcej niż 20 g tłuszczów o dużej zawartości kwasów tłuszczowych nasyconych. W miarę możliwości zastępuj je tłuszczami roślinnymi, które dostarczają niezbędnych do prawidłowego wzrostu i rozwoju nienasyconych kwasów tłuszczowych.
Nienasycone kwasy tłuszczowe powinny stanowić przynajmniej 2/3 wszystkich spożywanych kwasów tłuszczowych zawartych w tłuszczach.
Pamiętaj!
Spożywanie nadmiaru tłuszczów i jednoczesny brak ruchu, to pierwszy krok do nadwagi! Dlatego zwracaj uwagę na to, co i w jakiej ilości jesz i oczywiście bądź aktywny. Sprawdzaj również informacje o zawartości tłuszczów w produkcie zamieszczone na opakowaniu.
Pamiętaj również o tłuszczach zawartych w domowych potrawach.
Podziel się swoją wiedzą z rodzicami, może razem coś zmienicie w swoim codziennym jadłospisie tak, aby był dobrze zbilansowany.
PAMIĘTAJ O PICIU WODY, CO NAJMNIEJ 1,5 L DZIENNIE

Woda stanowi ok 65-70% masy ciała ludzkiego i pełni w organizmie wiele ważnych funkcji. Zapotrzebowanie organizmu na wodę zależy m.in. od aktywności fizycznej, masy ciała i ilości przyjmowanego pożywienia, a także od czynników zewnętrznych.
Podstawowe znaczenie wody dla organizmu wynika z tego, że jest ona doskonałym rozpuszczalnikiem i środkiem transportu składników odżywczych do komórek naszego ciała. Woda usuwa również zbędne produkty przemiany materii oraz związki toksyczne z organizmu. Ma także udział w procesie regulacji temperatury ciała.  Służy też jako materiał budulcowy, gdyż stanowi strukturalną część wszystkich komórek i tkanek.

Zapotrzebowanie organizmu na wodę zależy m.in. od aktywności fizycznej, masy ciała i ilości przyjmowanego pożywienia, a także od czynników zewnętrznych – jak temperatura otoczenia czy wilgotność powietrza. Według aktualnych zaleceń, nasz organizm potrzebuje średnio ok 1,5 – 2 litrów płynów dziennie.
Pamiętaj, że w czasie upalnych dni  i podczas  ciężkiego wysiłku fizycznego potrzebujesz większego nawodnienia, gdyż tracisz ok. 0.5 litra wody na godzinę!

RUSZAJ SIĘ CODZIENNIE!

Dlaczego aktywność fizyczna?
Gdy jesteś aktywny fizycznie Twój mózg jest też bardziej aktywny. Liczne badania medyczne wykazały, że mózg ludzi uprawiających aktywność fizyczną ma większe możliwości poznawcze, bo jest lepiej dotleniony. Więc gdy się ruszasz, pomagasz sobie w nauce.
Jeśli chcesz osiągnąć swoje marzenia zawodowe – ćwicz! Naukowcy udowodnili, że osoby regularnie aktywne fizycznie skuteczniej osiągają swoje cele zawodowe, jednocześnie w mniejszym stopniu ulegając stresowi.
Aktywność, która sprawia ci przyjemność, poprawia stan Twojego zdrowia i wygląd ciała.
Ruszaj się! Codziennie!
Bycie aktywnym fizycznie nie oznacza od razu wyczynowego uprawiania sportu. Nie musisz  biegać maratonów, startować w wyścigach kolarskich czy bić rekordów sportowych. Aktywnością jest każda forma ruchu – również chodzenie po schodach, spacer czy sprzątanie.Najważniejsze, żeby dążyć do 60 minut aktywności każdego dnia.
Pamiętaj, że im wcześniej zadbasz  o dobry wygląd  i kondycję, tym łatwiej będzie Ci to kontynuować w przyszłości. Nawet jeśli teraz, tak zwyczajnie po ludzku, po szkole nie chce Ci się już nawet kiwnąć palcem…
Mamy dla Ciebie kilka pomysłów, dzięki którym dowiesz się, jak sprytnie, małymi kroczkami opanować ten temat.
Pierwszy krok – zacznij już teraz
Każdy rodzaj aktywności sprawi, że Twoja forma będzie powoli rosła. Z dnia na dzień zobaczysz, że życie jest coraz mniej męczące. Nawet po kilku godzinach z matematyką, zostanie Ci jeszcze wystarczająco dużo energii na spotkanie ze znajomymi!
Codzienną aktywność fizyczną rozkręcaj stopniowo, aby uniknąć zakwasów i zniechęcenia.
Proste sposoby na aktywny styl życia.
Na początek spróbuj tego:
 schody zamiast windy
spacer z psem
jazda na rowerze
Drugi krok – ruszaj się regularnie
Odpoczywaj aktywnie! Codziennie 60 minut ruchu to opcja dla ambitnych. Dla średnio zaawansowanych 2 x 30 minut. Dla początkujących – 30 minut ruchu dziennie też przyniesie efekty, które poczujesz po kilku dniach.
Nie musisz od razu zostać wyczynowym sportowcem.  Ale pomyśl tylko – ile spóźnień zaliczyłeś, bo uciekł Ci autobus? Czas się ogarnąć!
Sam zdecyduj, co dla Ciebie jest najlepsze. cokolwiek wybierzesz – będzie dobrze!
Trzeci krok – zaproś przyjaciół
Ćwicz z ludźmi, których lubisz! Wspólne ćwiczenia w dobrej atmosferze pomagają w rozwijaniu umiejętności społecznych takich jak empatia i umiejętności liderskie. Podnoszą też samoocenę. Ćwicząc poznajesz nowych ludzi i poszerzasz swoje grono znajomych.
Spacery, bieganie, rolki, rower, piłka. Razem jest fajniej i weselej. Można urządzić konkurs lub wyścigi. A przy okazji pogadać. Jeśli chcesz być na bieżąco w sprawach towarzyskich, nie ograniczaj się do siedzenia na fejsie!
Jak się zorganizować?
  • Próbujcie rożnych dyscyplin i unikajcie nudy. To pomoże Wam utrzymać zainteresowanie i motywację.
  • Wciągnij rodzinę! Pomóż im zrozumieć jak dużo dobrego daje sport.
  • Zaproponujcie nauczycielowi WF nowe dyscypliny i aktywności, które chcielibyście poznać.
  • Idź na spacer! Odpoczniesz i dotlenisz swój mózg.
  • Znajdźcie miejsce w swojej okolicy, w którym wspólnie ze znajomymi będziecie bawić się w sport. Ważne, żeby było blisko i nie wymagało trudnej organizacji. To pomoże Wam utrzymaniu aktywności.
  • Umówcie się ze znajomymi na konkretny dzień, kiedy będziecie aktywni. To tez może pomóc w regularności.
  • Unikajcie nudy!
Spróbujcie takich aktywności jak: taniec, spacery, gimnastyka, bieganie, friesbee, bule czy rugby tag!

źródło: https://www.trzymajforme.pl/strona-glowna-1?lang_id=1

Joanna Kunkel

Nasze działania podejmowanie w czasie realizacji programu Trzymaj Formę.
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji.
Podczas prowadzenia lekcji wychowania fizycznego zachęcamy naszych uczniów do podejmowania aktywności fizycznej w szkole ale również poza nią;)… wykorzystując również przy tym nowoczesną technologię np.przygotowanie prezentacji multimedialnych na lekcję wf, zajęcia z wykorzystaniem programu „Just Dance”, Platformy Brain Breaks, wykonywanie ćwiczeń z wykorzystaniem opasek monitorujących aktywność fizyczną, korzystanie z aplikacji np. Zdrowe zakupy, GetSet, Poranne ćwiczenia dla dzieci, Trening bez sprzętu w domu i wiele innych!!!

https://brain-breaks.com/
Opaski monitorujące aktywność fizyczną.
Lekcje wychowania fizycznego prowadzone są w naszej szkole w atrakcyjny, innowacyjny oraz nowoczesny sposób. Uczniowie mają możliwość wykonywania ćwiczyć na lekcji wychowania fizycznego wykorzystując opaski monitorujące aktywność fizyczną w czasie uprawiania danego sportu

Zachęcamy naszych uczniów do podejmowania aktywności fizycznej w czasie lekcji oraz poza nią. Jak wiemy aktywność fizyczna jest nieodłącznym atrybutem życia człowieka. Wynika ona z wrodzonych potrzeb organizmu i nabytych umiejętności. Ruch rozwija nasze mięśnie, wpływa na prawidłowy wzrost i kształt kości, rozwija układ krążeniowo – oddechowy, podnosi sprawność i wydolność fizyczną.
Opaska Xiaomi M3 monitorująca aktywność fizyczną, rozpoznaje 6 różnych rodzajów treningu: bieżnia, ćwiczenia, bieganie, spacer, jazda na rowerze, pływanie. Dzięki opasce otrzymujemy dokładne informację na temat efektywności swoich zmagań, takie jak ilość spalonych kalorii, przebyty dystans oraz pomiar tętna.

źródło:

https://www.dobreprogramy.pl/Mi-Fit,Program,Android,74172.html

„Just Dance”
…dla małych i dużych tancerzy, znajdziecie tam kilka fajnych i ciekawych układów tanecznych, przy których można się dobrze bawić oraz doskonalić poczucie rytmu, synchronizację ruchu z muzyką.

Uczniowie kl.V d na lekcji wychowania fizycznego, która odbyła się w formie klasowo-lekcyjnym na bazie poznanych wiadomości tworzyli Piramidę zdrowego żywienia.

Nasi uczniowie aktywnie uczestniczą w zawodach  sportowych:

Udział dziewcząt z kl. V b w Projekcie innowacyjnym Zabawy i gry różnych kultur:

Zabawa „Labirynt”
„Pierścieniówka”

Pokaz Talentów podczas Charytatywnego Balu „Jedynki”

Joanna Kunkel
ROK SZKOLNY 2018/2019

Witajcie w nowym roku szkolnym.

W tym roku również przystąpiliśmy do Programu Trzymaj Formę!

Realizacja Programu odbywa się w kl. V a, V b , V c, V d oraz w kl.VIII a, VIII b pod okiem nauczycieli wychowania fizycznego.

Koordynatorem Programu jest p. Joanna Kunkel

Program „Trzymaj Formę” to inicjatywa promująca zdrowy styl życia o unikalnym dwukierunkowym podejściu: promującym zbilansowane odżywianie połączone z regularną aktywnością fizyczną.

Program „Trzymaj Formę!” pomaga rozwijać zainteresowania uczniów i kształtuje ich prozdrowotne nawyki.
Realizowany jest metodą projektu, dzięki czemu wykracza poza podstawę programową i programy nauczania szkoły.
                             Więcej ciekawostek na ten temat znajdziecie   w linku: https://www.trzymajforme.pl/strona-glowna-11

Klasowy Turniej Piłki Nożnej oraz Piłki Koszykowej
Dziewcząt i Chłopców.

Dzisiaj, dnia 25.02.2019 roku na lekcji wychowania fizycznego odbyły się dwa turnieje: piłki nożnej oraz koszykówki. Cała nasza grupa dziewczyn podzieliła się na dwie drużyny- czerwonych i białych. W drużynie czerwonych znalazły się: Oliwia Gałdyńska,Weronika Konieczek, Patrycja Konieczek, Wiktoria Szumska oraz Julia Lipiecka, natomiast w grupie białych- Marta Czujewicz, Jessica Warguła, Oliwia Kaczmarek oraz Klaudia Tetzlaff. Pierwsza gra- w koszykówkę- zakończyła się remisem obu drużyn. Następnie zagraliśmy w piłkę nożną. Tutaj drużyny pozostały takie same, lecz na bramkach stanęli chłopacy: u czerwonych Wojtek Koszuta, a u białych Dawid Pikiński z 8a. W tej grze bardziej poszczęściło się czerwonym i wygrali oni 2:0.
Turnieje odbyły się w zakresie Projektu Edukacyjnwgo „Trzymaj Formę”, którego głównym zadaniem jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej i ich rodzin poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety.

Monika Bukowska klasa VIII b

Joanna Kunkel

Projekt „Trzymaj formę”
Podczas lekcji wychowania fizycznego uczennice klasy Va oraz V b zostały zapoznane z tematyką projektu „Trzymaj formę” przez panią Annę Jankowską.
Podczas lekcji uczennice zostały podzielone na grupy, otrzymały książeczki dotyczące projektu i za pomocą plakatu miały przedstawić główne założenia projektu.

BOISKO PEŁNE RUCHU

Za oknem robi się coraz fajniejsza pogoda, która zachęca naszych uczniów do podejmowania aktywności fizycznej również w czasie przerw śródlekcyjnych. Uczniowie w czasie przerw wypożyczają skakanki oraz line do skakania i wspólnie się dobrze bawią. Korzystają również z plansz narysowanych w formie gier i zabaw, które namalowane są na boisku szkolnym.

Joanna Kunkel

Podsumowanie  PROGRAMU „Trzymaj FORMĘ” rok szkolny 2018 -2019

W roku szkolnym 2018/2019 klasy V a, b, c, d  oraz klasy VIII a, b   Szkoły Podstawowej    nr 1 im. Stanisława Staszica w Swarzędzu wzięły udział po raz kolejny w Ogólnopolskim Programie Edukacyjnym „Trzymaj Formę!” współorganizowanym przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców w ramach realizacji strategii WHO dotyczącej diety, aktywności fizycznej i zdrowia. Celem programu była edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, opierając się na odpowiedzialności indywidualnej i wolnym wyborze jednostki.

Program „Trzymaj Formę!” pomagał rozwijać zainteresowania uczniów i kształtować ich prozdrowotne nawyki.

Program cieszył się zainteresowaniem wśród dzieci i młodzieży. Realizowany był w ramach godzin lekcyjnych oraz na dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych i w czasie imprez szkolnych np. Festyn Rodzinny, Rozgrywki Sportowe NajKlasa, Konkurs „Tańczące Jedynki”. Podczas realizacji programu „Trzymaj Formę” uczniowie pogłębiali wiedzę dotyczącą zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej uczestnicząc w wykładach, pogadankach organizowanych na lekcji. W ramach Programu – Trzymaj Formę chłopcy z klasy VIII a i VIII b,  podzieleni na grupy przygotowali prezentacje multimedialne dotyczące zbilansowanej diety, zapotrzebowania składników odżywczych – białek, tłuszczy, węglowodanów, witamin i minerałów oraz wody jako podstawowego składnika naszego organizmu i co za tym idzie dbanie o prawidłowe nawodnienie organizmu. Natomiast dziewczęta z klasy VIII a oraz klasy VIII b przygotowały prezentację multimedialną na temat używek- papierosy, alkohol, narkotyki, kawa oraz napoje energetyczne oraz plakaty na gazetkę szkolną na temat chorób cywilizacyjnych takich jak. np. anoreksja, bulimia.

Uczniowie naszej szkoły brali udział w  projektach edukacyjnych  o tematyce związanej  aktywnością fizyczną np. „Boisko Pełne Ruchu”, uczestniczyli w szkolnych  imprezach sportowych, w Rajdach Rowerowych, dokonywali oceny własnej aktywności fizycznej i stylu życia.

Podczas lekcji wychowania fizycznego uczniowie korzystali  z nowoczesnych technologii TIK. W klasach V uczennice samodzielnie przy pomocy aplikacji na telefonach przeliczały stosunek masy do wzrostu ciała czyli BMI natomiast w klasach VIII uczniowie przeprowadzali rozgrzewki z wykorzystaniem aplikacji Get Set oraz Just Dance w telefonach komórkowych.

Wnioski: Wszystkie przedsięwzięcia organizowane w ramach programu ,,Trzymaj Formę” cieszyły się dużym zainteresowaniem uczniów. Uczniowie realizujący program mieli okazję wykazać się swoimi pomysłami, umiejętnościami, talentami plastycznymi i sportowymi. Przy okazji dobrej zabawy i mile spędzonego czasu zdobyli odpowiednią wiedzę i umiejętności praktyczne dotyczące zdrowego odżywiania i higienicznego trybu życia. Aktywnie spędzali swój czas wolny uczestnicząc w różnorodnych zawodach i imprezach, wycieczkach sportowych oraz rajdach rowerowych. Program jest bardzo potrzebny dla współczesnej młodzieży, która bardzo często wyrabia w sobie złe nawyki żywieniowe i rzadko zdaje sobie sprawę z potrzeby aktywności fizycznej. W następnym roku szkolnym zamierzamy kontynuować program ,,Trzymaj Formę”, gdyż jego realizacja przyczyniła się do: kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych, wzrostu aktywności fizycznej oraz integracji społeczności szkolnej.

Koordynator Joanna Kunkel

ROK SZKOLNY 2017/2018

Kolejny rok szkolny pokazuje nam,że my nadal trzymamy dobra formę!

W tym roku szkolnym objęliśmy programem kl.VI a,b,c,d,e.

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ W ROKU SZKOLNYM 2017/2018

LP. ZADANIE UWAGI DO REALIZACJI TERMIN
1. Przekazanie uczniom klas szóstych informacji o przystąpieniu szkoły do XI edycji Programu „Trzymaj Formę!”.Poinformowanie rodziców uczniów klas szóstych o przystąpieniu do Programu „Trzymaj Formę!” podczas drzwi otwartych w szkole oraz za pośrednictwem strony internetowej szkoły (przekazanie ulotek promujących program). Przedstawienie celów
i zadań programu.
X.2017 r.
2. Opracowanie wraz z uczniami zadań do realizacji w ramach programu. Debata. X.  2017 r.
3. Przygotowanie plakatu promującego Program „Trzymaj Formę!” Plakat. X . 2017 r.
4. Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie”. Gazetka szkolna. X – XI . 2017 r.
5. Zajęcia pozalekcyjne aerobik, sks, taniec. Zajęcia prowadzone dla chętnych uczniów. Cały rok szkolny 2017/2018
6. Obliczanie BMI i dobowego zapotrzebowania na energię. Diagramy klasowe. X.  2017 r.
7. Rajdy Rowerowe. Organizacja Rajdów Rowerowych przez nauczyciela przyrody            p. J. Korcz -Koralewską. Cały rok szkolny 2017/2018
8. „Hałas boli, hałas szkodzi” Gazetka Szkolna

Szkoła Promująca zdrowie.

Koordynator Marzena Adamczak.

Cały rok szkolny 2017/2018
9. Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie. Różne formy spędzania czasu wolnego. Prezentacja multimedialna. XII. 2018 r.
10. Jakich informacji dostarczają etykiety produktów spożywczych? Prezentacja multimedialna/zajęcia praktyczne. I. 2018 r.
11. Skutki nieprawidłowego odżywiania. Prezentacja multimedialna. II. 2018 r.
12. Moje drugie śniadanie. Przedstawienie przez uczniów pomysłów na zdrowe śniadanie do szkoły. III. 2018 r.
13. Rozgrywki klasowe w ramach projektu SU „NajKlasa” Przeprowadzenie rozgrywek klasowych przez nauczycieli wychowania fizycznego dla uczniów klas szóstych. Turniej Piłki Ręcznej Dziewcząt i Chłopców. V. 2018 r.
14. Aerobic Pokazy taneczne grupy „Tańczące Jedynki” uświetniające uroczystości szkolne oraz poza szkolne:

– pokaz grupy aerobikowej podczas zawodów sportowych, „Drzwi Otwartych” w szkole

dla przyszłych uczniów klas pierwszych;- pokaz aerobikowy podczas „V Festynu Rodzinnego, XI Balu Jedynki;

-udział w zawodach aerobikowych na szczeblu wojewódzkim.

Cały rok szkolny 2017/2018
15. Zajęcia na rolkach Promowanie nowych form aktywności fizycznej wśród uczniów. Nauka techniki jazdy na rolkach w czasie zajęć lekcji wychowania fizycznego. V –VI. 2018 r.
16. Zajęcia Nordic Walking Marsz z kijkami Nordic walking – (nauka techniki chodzenia z kijkami) – okolice Jeziora Swarzędzkiego. IV. 2018
17. „Boisko Pełne Ruchu” Przypomnienie uczniom starych polskich tradycyjnych gier i zabaw ruchowych oraz wdrażanie ich podczas przerw na boisku szkolnym. IV – VI.2018 r.
18. XI Charytatywny Bal Jedynki Organizacja Festynu Rodzinnego przez Radę Rodziców Szkoły Podstawowej nr 1 w Swarzędzu.

Pokaz talentów uczniów SP1 podczas Balu Jedynki.

I.2018 r.
19. Taneczne Przerwy w „Jedynce” Zwiększenie bezpieczeństwa podczas przerw w szkole oraz zachęcić uczniów do podjęcia aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia. Uczniowie podczas takich aktywnych przerw mogli się odstresować, rozładować negatywną energię, a także dobrze się bawić. Prowadzący Joanna Kunkel. IV –V. 2018 r.
20. V Festyn Rodzinny Organizacja Festynu Rodzinnego przez Radę Rodziców Szkoły Podstawowej nr 1 w Swarzędzu we współpracy z nauczycielami.

– M.Kowalczyk przygotowanie pokazu karate

– J.Kunkel przygotowanie grupy tanecznej „Tańczące Jedynki” do pokazu aerobikowego;Konferansjer/ prowadzenie Festynu;

V .2018 r.
21. Zawody sportowe. Organizacja zawodów sportowych.

Liczny udział w zawodach sportowych na szczeblu gminnym, powiatowym, rejonowym oraz wojewódzkim.

Cały rok szkolny 2017/2018
22. Wykład z psychologiem sportu . Organizacja prelekcji wygłoszonej przez psychologa sportu dr Marcina Kochanowskiego na temat: Sport jako narzędzie do realizacji marzeń”.

Koordynator Joanna Kunkel.

VI. 2018 r.
23. Konkurs taneczny „Tańczące Jedynki” Organizacja konkursu „Tańczące Jedynki – promowanie  różnych form tanecznych wśród uczniów , nauczycieli oraz rodziców. VI. 2018 r.
24. Podsumowanie XI edycji Programu „Trzymaj Formę!” Sprawozdanie z realizacji programu – koordynator Joanna Kunkel VI. 2018 r.
Poniżej foto relacja ze zrealizowanych działań Programu Trzymaj Forme;)
XXIV OGÓLNOPOLSKA SPARTAKIADA AMAZONEK POZNAŃ
Pokaz Aerobiku Grupowego ,,Tańczących Jedynek,,

Wolontariat Sp1 Swarzędz.
Pomoc w organizacji XXIV Ogólnopolskiej Spartakiady AMAZONEK Poznań

Spotkanie z psychologiem sportu dr Marcinem Kochanowskim.

Dnia 6 czerwca 2018 r.w naszej szkole zorganizowano spotkanie z psychologiem sportu     dr Marcinem Kochanowskim dla uczniów kl.VI i VII podczas, którego została wygłoszona prelekcja na temat „Sport,jako narzędzie do realizacji marzeń”. Organizatorem spotkania była

Udział w zawodach sportowych:
Igrzyska Wielkopolski w Aerobiku Grupowym
I LIGA

Spotkanie z Policjantami dla uczniów kl.VII dotyczące bezpieczęństwa podczas wakacji.

Akcja zima na lekcji wychowania fizycznego.
MARSZ PO ZDROWIE
Zima…wcale nie jest dla nas straszna;)

GAZETKI SZKOLNE
SZKOŁA PROMUJĄCĄ ZDROWIE

CIEKAWOSTKI:

Rok szkolny 2016/2017

Po raz kolejny przystąpiliśmy do Programu” Trzymaj Formę!”
W tym roku szkolnym objęliśmy programem klasy piąte: V a, V b, V c, V d oraz V e.
Program  „Trzymaj Formę”to inicjatywa propagująca zdrowy styl życia o unikalnym dwukierunkowym podejściu: promującym zbilansowane odżywianie połączone z regularną aktywnością fizyczna.
Program”Trzymaj Formę!” realizowany jest w czasie trwania lekcji wychowania fizycznego oraz w czasie zajęć pozalekcyjnych SKS; aerobic.
Ogólnopolski Program Edukacyjny „Trzymaj Formę!” współorganizowany jest  przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców w ramach realizacji strategii WHO dotyczącej diety, aktywności fizycznej i zdrowia.
Celem programu „Trzymaj Formę!” jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, w oparciu o odpowiedzialność indywidualną i wolny wybór jednostki.
 Program „Trzymaj Formę!” pomaga rozwijać zainteresowania uczniów i poszerza ich wiedzę o świecie. Realizowany jest metodą projektu, dzięki czemu wykracza poza podstawę programową i programy nauczania szkoły. Projekty winny służyć promocji aktywności fizycznej, uczyć prawidłowego, czyli zróżnicowanego i zbilansowanego sposobu odżywiania się dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności indywidualnej za zdrowie i zasady wolnego wyboru. Taka konstrukcja programu, dająca dużą swobodę wyboru sposobu jego realizacji, umożliwia uczniom poszukiwanie i realizowanie własnych pomysłów prozdrowotnych i ma niewątpliwy wpływ na jego skuteczność.

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ W ROKU SZKOLNYM 2016/2017

LP.

ZADANIE

UWAGI DO REALIZACJI

TERMIN

1. Przekazanie uczniom klas piątych informacji
o przystąpieniu szkoły do XI edycji Programu „Trzymaj Formę!”.Poinformowanie rodziców uczniów klas piątych o przystąpieniu do Programu „Trzymaj Formę!” podczas drzwi otwartych w szkole oraz za pośrednictwem strony internetowej szkoły (przekazanie ulotek promujących program).
Przedstawienie celów
i zadań programu.

X. 2016 r.

2. Opracowanie wraz z uczniami zadań do realizacji w ramach programu. Debata.

X.  2016 r.

3. Przygotowanie plakatu promującego Program „Trzymaj Formę!” Plakat. X . 2016 r.
4. Piramida zdrowego żywienia. Gazetka szkolna.

X – V . 2016 r.

5. Zajęcia pozalekcyjne aerobik, sks, taniec. Zajęcia prowadzone dla chętnych uczniów.

Cały rok szkolny 2016/2017

6. Obliczanie BMI i dobowego zapotrzebowania na energię. Diagramy klasowe.

X.  2016 r.

7. Rajdy Rowerowe. Organizacja Rajdów Rowerowych przez nauczyciela przyrody            p. J. Korcz -Koralewską. Cały rok szkolny 2016/2017
8. Dlaczego napoje słodkie są niezdrowe? Prezentacja multimedialna. XI. 2016 r.
9. Na czym polega prawidłowe żywienie? Prezentacja multimedialna. XII. 2016 r.
10. Jakich informacji dostarczają etykiety produktów spożywczych? Prezentacja multimedialna/zajęcia praktyczne.

I. 2017 r.

11. Skutki nieprawidłowego odżywiania. Prezentacja multimedialna.

II. 2017 r.

12. Moje kolorowe  śniadanie. Przedstawienie przez uczniów pomysłów na zdrowe śniadanie do szkoły.

III. 2017 r.

13. Rozgrywki klasowe w ramach projektu SU „NajKlasa” Przeprowadzenie rozgrywek klasowych przez nauczycieli wychowania fizycznego dla uczniów klas piątych. Turniej Piłki Koszykowej Dziewcząt oraz Turniej Piłki Nożnej Chłopców.

V. 2017 r.

14. Aerobic Pokazy taneczne grupy „Tańczące Jedynki” uświetniające uroczystości szkolne oraz poza szkolne:

– pokaz grupy aerobikowej podczas otwarcia Stadionu Lekkoatletycznego w Swarzędzu (I Igrzyska Młodzieży Szkolnej);

– pokaz taneczny podczas Tygodnia Profilaktyki „Taniec Przyjaźni” –współpraca z OPS Swarzędz Klub Rozwoju Osobowości.

– pokaz aerobikowy podczas „Drzwi otwartych w szkole”  dla przyszłych uczniów klas pierwszych;

– pokaz aerobikowy podczas „IV Festynu Rodzinnego”;

-udział w zawodach aerobikowych na szczeblu gminnym, powiatowym, rejonowym oraz wojewódzkim.

Cały rok szkolny 2016/2017

15. Zajęcia na rolkach Promowanie nowych form aktywności fizycznej wśród uczniów. Nauka techniki jazdy na rolkach w czasie zajęć lekcji wychowania fizycznego.

V –VI. 2017 r.

16. Zajęcia Nordic Walking Marsz z kijkami Nordic walking – (nauka techniki chodzenia z kijkami) – okolice Jeziora Swarzędzkiego.

IV. 2017

17. „Boisko Pełne Ruchu” Przypomnienie uczniom starych polskich tradycyjnych gier i zabaw ruchowych oraz wdrażanie ich podczas przerw na boisku szkolnym.

IV – VI.2016 r.

18. IV Festyn Rodzinny Organizacja Festynu Rodzinnego przez Radę Rodziców Szkoły Podstawowej nr 1 w Swarzędzu we współpracy z nauczycielami.

– M.Kowalczyk przygotowanie pokazu karate

– J.Kunkel przygotowanie grupy tanecznej „Tańczące Jedynki” do pokazu aerobikowego;Konferansjer/

prowadzenie Festynu;

VI .2016 r.

19. Zawody sportowe. Organizacja zawodów sportowych.

Liczny udział w zawodach sportowych na szczeblu gminnym, powiatowym, rejonowym oraz wojewódzkim.

Cały rok szkolny 2016/2017

20. Konkurs taneczny „Tańczące Jedynki” Organizacja konkursu „Tańczące Jedynki – promowanie  różnych form tanecznych wśród uczniów , nauczycieli oraz rodziców.

VI. 2017 r.

21. Podsumowanie X edycji Programu „Trzymaj Formę!” Sprawozdanie z realizacji programu – koordynator Joanna Kunkel

VI. 2017 r.

ZAPOZNANIE UCZNIÓW Z PROGRAMEM „TRZYMAJ FORMĘ”

„Taneczne Przerwy”

zajęcia na stepach

 Zawody sportowe

Turniej Województwa Wielkopolskiego w Aerobiku Grupowym
-Pleszew 2017

Czwórbój Lekkoatletyczny dziewcząt w Puszczykowie

 

 I Igrzyska Młodzieży Szkolnej w Swarzędzu/ otwarcie Stadionu

IV Festyn Rodzinny

Pokazy taneczne podczas Tygodnia Profilaktyki w Swarzędzu

Spacery po okolicy Swarzędza z kijkami Nordick Walking

Rok szkolny 2015/2016

Kolejna edycja Programu” Trzymaj Formę!” już przed nami. W tym roku szkolnym również przystąpiliśmy do programu, który realizowany będzie w klasach piątych: V a,  V b, V c.
Tegoroczne hasło przewodnie programu brzmi:
„Teraz Polska Trzyma Formę!”
Program”Trzymaj Formę!” realizowany jest w czasie trwania lekcji wychowania fizycznego oraz w czasie zajęć pozalekcyjnych SKS; aerobic.
Program „Trzymaj Formę!” pomaga rozwijać zainteresowania uczniów i poszerza ich wiedzę o świecie. Realizowany jest metodą projektu, dzięki czemu wykracza poza podstawę programową i programy nauczania szkoły.
Uczniowie w czasie zajęć zapoznają się z następującymi treściami programowymi:
Żywienie młodzieży – zbilansowana dieta:
  • piramida zdrowia / „talerz zdrowia” – bloki produktów,
  • rozkład posiłków w ciągu dnia i % dobowego zapotrzebowania na energię,
  • rola podstawowych składników odżywczych,
  • zasady zdrowego żywienia,
  • alternatywne sposoby żywienia na przykładzie diety wegetariańskiej,
  • zaburzenia stanu zdrowia i rozwoju związane z nieprawidłowym odżywianiem.

Aktywność fizyczna:

  • znaczenie aktywności fizycznej dla zdrowia – pożądana aktywność fizyczna dla dzieci i młodzieży,
  • przykłady ćwiczeń (test wydolności fizycznej, test sprawności fizycznej).

Wybrane elementy edukacji konsumenckiej:

  • prawa konsumenta,
  • znakowanie produktów żywnościowych wartością odżywczą.

3maj_forme

Aktywny tryb życia, prowadzi do dłuższego życia!!!!

mms_20160712_095622

Żyj zdrowo….i kolorowo!!!!

talerz zdrowia

Program edukacyjny „Trzymaj formę!”
Harmonogram działań w roku szkolnym 2015/2016

mms_20160712_095509

Lp. Zadanie Uwagi do realizacji Termin
1. Przekazanie uczniom klas piątych informacji
o przystąpieniu szkoły do X edycji Programu „Trzymaj Formę!”.Poinformowanie rodziców uczniów klas piątych o przystąpieniu do Programu „Trzymaj Formę!” podczas drzwi otwartych w szkole oraz za pośrednictwem strony internetowej szkoły (przekazanie ulotek promujących program).
Przedstawienie celów
i zadań programu.
        X.  2015 r.
2. Opracowanie wraz z uczniami zadań do realizacji w ramach programu. Debata. X.  2015 r.
3. Przygotowanie plakatu promującego Program „Trzymaj Formę!” Plakat. X . 2015 r.
4. Piramida zdrowego żywienia. Gazetka szkolna. X . 2015 r.
5. Zajęcia pozalekcyjne aerobik, sks. Zajęcia prowadzone dla chętnych uczniów. Cały rok szkolny 2015/2016
6. Obliczanie BMI i dobowego zapotrzebowania na energię. Diagramy klasowe. X.  2015 r.
7. Rajdy Rowerowe. Organizacja Rajdów Rowerowych przez nauczyciela przyrody            p. J. Korcz -Koralewską. Cały rok szkolny 2015/2016
8. Fast food – Dlaczego jest niezdrowy? Prezentacja multimedialna. XI. 2015 r.
9. Na czym polega prawidłowe żywienie? Prezentacja multimedialna. XII. 2015 r.
10. Jakich informacji dostarczają etykiety produktów spożywczych? Prezentacja multimedialna/zajęcia praktyczne.         I. 2016 r.
11. Moje kolorowe  śniadanie. Przedstawienie przez uczniów pomysłów na zdrowe śniadanie do szkoły. II. 2016 r.
12. Skutki nieprawidłowego odżywiania. Prezentacja multimedialna. III. 2016 r.
13. Rozgrywki klasowe w ramach projektu SU „NajKlasa” Przeprowadzenie rozgrywek klasowych przez nauczycieli wychowania fizycznego dla uczniów klas piątych. Turniej Piłki Koszykowej Dziewcząt oraz Turniej Piłki Nożnej Chłopców. V. 2016 r.
14. Aerobic Pokazy taneczne grupy „Tańczące Jedynki” uświetniające uroczystości szkolne oraz poza szkolne na terenie gminy, województwa wielkopolskiego oraz województwa kujawsko – pomorskiego (Pokaz grupy aerobikowej podczas X Turnieju Tańca Towarzyskiego w III LO Inowrocław/Promocja szkoły).  Cały rok szkolny 2015/2016
15. Zajęcia Nordic Walking Marsz z kijkami             Nordic walking – (nauka techniki chodzenia z kijkami) – okolice Jeziora Swarzędzkiego. IV. 2016 r.
16. Zajęcia na rolkach Promowanie nowych form aktywności fizycznej wśród uczniów. Nauka techniki jazdy na rolkach. V –VI. 2016 r.
17. „Boisko Pełne Ruchu” Przypomnienie uczniom starych polskich tradycyjnych gier i zabaw ruchowych oraz wdrażanie ich podczas przerw na boisku szkolnym. IV – VI.2016 r.
18. III Festyn Rodzinny Organizacja Festynu Rodzinnego przez Radę Rodziców Szkoły Podstawowej nr 1 w Swarzędzu we współpracy z nauczycielami.

– M.Kowalczyk

przygotowanie pokazu karate

– J.Kunkel

przygotowanie grupy tanecznej „Tańczące Jedynki” do pokazu aerobikowego;Konferansjer/ prowadzenie Festynu;

VI .2016 r.
19. „Taneczne Przerwy” Organizacja „Tanecznych Przerw” w czasie trwania długich przerw na boisku szkolnym.

– „Przerwa Taneczna” z okazji „Dnia Dziecka” pod hasłem ‘Wszystkie dzieci nasze są”.

IV – VI. 2016 r.

1.VI. 2016 r.

20. Zawody sportowe. Organizacja zawodów sportowych.

Liczny udział w zawodach sportowych na szczeblu gminnym, powiatowym, rejonowym oraz wojewódzkim.

Cały rok szkolny 2015/2016
21. Diagnozowanie sprawności fizycznej uczniów. Przeprowadzenie testu na  początku oraz na końcu roku szkolnego określającego wybrane cechy motoryczne:

–  próba wytrzymałości – bieg ciągły w czasie 6’ dla klasy 5;

– próba gibkości – skłon tułowia w przód;

– próba siły mm. brzucha – „brzuszki” w ciągu 30 sekund.

IX. 2016 r.

VI. 2016r.

22. Konkurs taneczny „Tańczące Jedynki” Organizacja konkursu „Tańczące Jedynki – promowanie  różnych form tanecznych wśród uczniów , nauczycieli oraz rodziców. VI. 2016 r.
23. Podsumowanie X edycji Programu „Trzymaj Formę!” Sprawozdanie z realizacji programu – koordynator J.Kunkel VI. 2016 r.

III Festyn Rodzinny

Zawody sportowe

Półfinał Powiat w Aerobiki Grupowym – Mosina II m

IMG_8824

Półfinał Powiatu w Piłce Ręcznej Dziewcząt II m
_DSC8145
MMiG Swarzędz w Piłce Siatkowej Dziewcząt – II m

 _DSC8208

Pokaz Aerobikowy podczas organizacji zawodów
Półfinał Powiatu Poznańskiego w
Piłce Koszykowej Dziewcząt
IMG_8792
Pokaz Taneczny podczas IX Balu Charytatywnego Jedynki

_DSC8311

Pokaz taneczny grupy „Tańczące Jedynki” podczas uroczystości Wigilijnej zorganizowanej dla nauczycieli oraz pracowników szkoły

swiateczne dance show 2016

Rok szkolny 2014 / 2015

trzymaj forme

Rok szkolny 2014/2015 stawia przed nami nowe wyzwania. W tym roku także przystąpiliśmy do Programu Trzymaj Formę…gdyż wiemy,że Sportowy tryb bycia, prowadzi do dłuższego życia;)

W programie uczestniczą uczniowie klas piątych. Program realizowany jest w czasie trwania lekcji wychowania fizycznego oraz na lekcjach dodatkowych(SKS).


Rok szkolny 2013 / 2014

Nasza szkoła po raz kolejny uczestniczy w programie edukacyjnym „Trzymaj Formę”. Tegoroczne hasło programu brzmi” Trzymaj Formę! Bądź aktywny”. Program skierowany jest do uczniów klas V szkoły podstawowej oraz ich rodziców.

Celem programu „Trzymaj formę!” jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, w oparciu o odpowiedzialność indywidualną i wolny wybór jednostki.

Ogólnopolski Program Edukacyjny „Trzymaj formę” współorganizowany jest  przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców w ramach realizacji strategii WHO dotyczącej diety, aktywności fizycznej i zdrowia.

„JEDZ WARZYWA I OWOCE, ZYSKASZ PRZEZ TO NOWE MOCE”.

 „SKACZ, ĆWICZ I RÓB PRZYSIADY, BO INACZEJ NIE DASZ RADY”

Uczniowie w czasie lekcji wychowania fizycznego poznają nowe dotąd nie znane formy aktywności fizycznej.

kolaz vb lyzwy gr     rolki

Jak „Trzymaj formę” może ci pomóc?

Odżywianie się według zbilansowanej diety zarówno pod kątem odżywczym, jak i energetycznym  jest niezwykle ważne dla utrzymania dobrego stanu zdrowia i kondycji fizycznej. Pomaga nam czuć się lepiej i faktycznie zapobiega niektórym poważnym chorobom. Dobrą wiadomością jest to, że możesz jeść zdrowo i nadal cieszyć się Twoim ulubionym jedzeniem.

AKTYWNOŚĆ

Chcesz zachować zdrowie i dobrą formę? – Zostań Aktywistą!!!

Nie wiesz jak?

Nic prostszego!

ODPOCZYWAJ…TYLKO  AKTYWNIE;)

Możesz zostać Aktywistą bez odjazdowych gadżetów i karnetu na siłownię. Nawet nie musisz być  typem sportowca.

 Zdziwiony? Zdradzimy ci kilka sprawdzonych sposobów:

 Jeśli do tej pory byłeś raczej Minimalistą niż Aktywistą, nie próbuj od razu robić za wiele, bo skończy się to tylko bólem mięśni i zniechęceniem. Krok po kroku zwiększaj swoją codzienną aktywność fizyczną, aż w końcu twój organizm sam będzie domagał się kolejnej porcji ruchu. Namów swoich znajomych, aby dotrzymywali ci towarzystwa.

Po co komu być aktywnym? Przecież bieganie po parku
w spoconym dresie to tzw. obciach. Biegać bez sensu w kółko? Porażka.
Lepiej posiedzieć na czacie lub obejrzeć ulubiony  serial. Wolisz domowe ciepełko i wirtualny świat?
Kto z nas tego nie lubi? Ale pamiętaj,  są też inne przyjemności… POWER PLAY 60 MIN. RUCHU DZIENNIE.

Ta sama frajda, co czacik i googlik, tylko zdrowsza. A przy okazji może totalnie odmienić twój wygląd i samopoczucie. Oko ci zabłyśnie, pierś nabierze powabu, łydka wysmukleje. Podoba ci się ta wizja? To nie jest trudne! Bądź aktywny, to się naprawdę opłaca!

Jeżeli natomiast lubisz prace zespołowe, a  czas bez twoich przyjaciół uważasz za stracony…W takim razie wybierz siatkówkę, piłkę nożną, koszykówkę.
Rób wszystko, co przyjdzie ci do głowy (w granicach rozsądku), byle rozruszać sztywne kości. Opcja dla ambitnych – przynajmniej 60 minut ruchu codziennie. Jeśli szybko się męczysz podziel to na dwa razy po 30 minut, ale nawet już tylko 30 minut systematycznego codziennego wysiłku powinno przynieść dobre efekty. Po kilku takich sesjach poczujesz, że serducho nie wali już jak młot pneumatyczny. To znak, że twoja forma rośnie. Pamiętaj, żeby ją TRZYMAĆ!

DIETA

Zbilansowana dieta – to jest możliwe

„Bilans” chyba nie kojarzy ci się dobrze, mimo że nie jesteś księgowym… Z dietą jest podobnie.
Myślisz, że to jakaś pomyłka?
Zero słodyczy, zero ulubionych przekąsek,  zero przyjemności.
Spokojnie. To wcale nie tak…Zbilansowana dieta ma dostarczać organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych. Ale trzeba uważać, aby nie przesadzić. Pamiętasz, co powtarzała babcia?
„Co za dużo, to nie zdrowo“. I po to właśnie nam zbilansowana dieta – aby zjadać wszystkiego po trochu, być zdrowym, a przy tym nie chodzić przez pół dnia głodnym i wkurzonym na cały świat.

Jeszcze nie wynaleziono takiego produktu  spożywczego, który miałby w sobie wszystkie  składniki odżywcze potrzebne naszemu  organizmowi i dostarczałby je we właściwych proporcjach.
Nawet kosmonauci mają przynajmniej dwie tubki z jedzeniem.
Tak to już jest – albo rybki albo akwarium…albo tłuszcze,albo skrobia, albo sól, albo cukier.

Dlatego sami musimy zestawiać różne produkty, które w efekcie dają nasz całodzienny jadłospis. Ważne, aby dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych i energii, pamiętając przy tym, żeby nie przesadzać z cukrem, tłuszczem i solą. O ile stosujesz te zasady, a Twój jadłospis nie jest monotonny jak kolejne odcinki brazylijskiego serialu, to możesz stwierdzić, że stosujesz zbilansowaną pod względem odżywczym dietę. To jednak nie wszystko …Nie musisz odstawiać wszystkich produktów zawierających więcej soli, tłuszczów czy cukru.Wystarczy, że gdy w jednym posiłku zjesz więcej produktów o większej zawartości, następnym razem wybierzesz coś, gdzie jest go naprawdę mało.

Energia (czyli kalorie), która przyjmujesz w posiłkach i energia, którą spalasz powinny się pokrywać.

Jeśli więc zjesz ulubiony batonik , to dobrze jest porządnie się poruszać.

Będzie super, gdy uda się połączyć to, co jesz z tym, jak żyjesz. Nasze rady ci w tym pomogą!

Naukowcy przeprowadzili badania i stwierdzili, że wystarczy żyć zgodnie z czterema
przykazaniami, aby zachować zdrowie i dobrą formę.
Oto one:
– Bądź aktywny! Trzymaj formę!
– Kontroluj ilość zjadanych tłuszczów, zwłaszcza nasyconych!
– Staraj się, aby bazą dla twoich posiłków była skrobia!
– Jedz warzywa i owoce co najmniej 5 razy dziennie!

WYJĄTKOWE LEKCJE WF

Dnia 11.04.2014r. w piątek miałyśmy dwie lekcje WF, dziewczyny z kl. V a i kl.  V b. Na pierwszej godzinie lekcyjnej pani Asia rozdała nam kijki do Nordic Walking, starając się dobrać do wzrostu każdej z nas. Następnie pani powiedziała nam kilka słów na temat nordic walking i zaprezentowała  nam prawidłową technikę chodzenia z kijkami. Podczas przerwy na boisku szkolnym przeprowadziłyśmy razem z panią  rozgrzewkę. Inne dzieci przyłączyły się do nas. Było wesoło;)
Po rozgrzewce wyruszyłyśmy na spacer w kierunku Jeziora Swarzędzkiego. Na miejscu przeprowadziłyśmy z panią jeszcze kilka nowych ćwiczeń i ruszyłyśmy dalej w drogę.Maszerując w grupie śpiewałyśmy sobie piosenki poznane na lekcji muzyki, słuchałyśmy dźwięków natury. Nasza koleżanka Marysia znalazła sobie kolegę – dzięcioła. Gdy krzyczała „daj głos” od razu zaczął stukać.
Na samym końcu zrobiłyśmy sobie zdjęcie i ruszyłyśmy w drogę powrotną.
To była wyjątkowo przyjemna lekcja. Taki typ zajęć jest bardzo atrakcyjny. Odbywa się na świeżym powietrzu. Nie jest nudno, a wręcz bardzo ciekawie. Poza ruchem fizycznym można podziwiać przyrodę.
Martyna Piechowiak kl. V b

Joanna Kunkel

KONKURS NA NAJLEPSZE HASŁO PROZDROWOTNE

Uczniowie klas piątych wzięli udział w konkursie na najciekawsze hasło lub krótki wierszyk o tematyce prozdrowotnej.

Poniżej prezentujemy najciekawsze prace:

„Jedz kapustę i brokuły, to wyrosną Ci muskuły”

” Gdy Ci smutno, gdy Ci źle zjedz owoc i uśmiechnij się”

Joanna Kasztelan kl. V a

„Chcesz dużo zdrowia mieć musisz witaminki jeść”

Monika Ślebioda kl.V b

„Jeśli chcesz znaleźć do zdrowia klucz, wyłącz komputer i na rower rusz”

Martyna Rybak kl. V b

„Więcej warzyw i owoców precz chorobom, to jest sposób”

Wiktoria Kowalska kl.V a

„Kto je warzywa i pije soki, ten będzie zdrowy i wysoki”

Martyna Stasik kl.V b

„Napij się soczku z malinki, to dostarczysz organizmowi witaminki”

„Jedz mało i kolorowo a będziesz żył zdrowo”

Karolina Gończyńska kl. V b

” Chodź na rower, to zabawa….telewizor kiepska sprawa,

Graj w zbijaka, ringo też, nie leń się to fajna rzecz”

„Każdy Ci to powie,że sport, owoce i warzywa to samo zdrowie”

Martyna Piechowiak kl. V b

„Jeśli chcesz być piękny i zdrowy…biegaj, ćwicz i jedz pomidory”

Maria LESIŃSKA KL. V b


Wychowanie fizyczne to nie tylko aktywność fizyczna ale także zdrowe, prawidłowe odżywianie..wiedzą o tym uczennice klasy V a oraz V b. Dziewczynki na zajęciach miały okazję porozmawiać trochę na ten temat a także sprawdzić się w praktyce przygotowując pyszne, zdrowe koktajle….sałatki owocowe i inne rarytasy:)

User comments

W piątek 30 maja 2014r.  (dziewczynki z klas V a i V b) miałyśmy zupełnie inną lekcje W-F niż zwykle. Nie było gimnastyki, gier ani przebierania w strój gimnastyczny. Pani Asia na poprzedniej lekcji poprosiła nas  abyśmy przyniosły owoce, mleko, jogurty i jeśli ktoś posiada blendery. Nie mogłyśmy się doczekać. Zanim zaczęłyśmy wyciągać nasze składniki nasza koleżanka Sandra opowiedziała nam o zdrowym stylu życia. Po wysłuchaniu informacji rozpoczęłyśmy przygotowywanie samych pyszności. Podczas przygotowania słychać było stukanie, pukanie i oczywiście blendery. Przez dwie godziny lekcyjne powstały pyszne koktajle, soki i sałatki. Później zajadałyśmy się tymi pysznościami, a także poczęstowałyśmy panie dyrektor. Wszystkim bardzo smakowało.

Ta lekcja była wyjątkowa:)

Martyna Piechowiak kl. V b

Jedz warzywa i owoce, bo to zdrowe i urocze

Raz gruszeczka raz jabłuszko i już zdrowe masz serduszko;)