Zasady oceniania na lekcjach Biologii
- Obowiązuje podręcznik i zeszyt w kratkę
- Bieżące wiadomości (z trzech ostatnich lekcji) mogą być sprawdzane w formie pisemnej lub ustnej bez uprzedzenia
- Przewidziane są sprawdziany, zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem oraz kartkówki, obejmujące materiał z trzech ostatnich tematów. Sprawdziany są obowiązkowe, uczeń nieobecny pisze je w wyznaczonym dodatkowym terminie. Oceny niedostateczne należy poprawić w wyznaczonym terminie (do dwóch tygodni). Poprawa ocen dopuszczających i dostatecznych jest dobrowolna, a ocena z poprawy wpisywana jest do dziennika.
- Oceny niedostateczne z odpowiedzi, kartkówki i zadania domowego uczeń ma możliwość poprawy do tygodnia od otrzymanej oceny, po wcześniejszym uzgodnieniu z nauczycielem.
- Brak przygotowania do lekcji ( zadań domowych, potrzebnych materiałów i przyborów) będzie skutkował wpisem nieprzygotowania, a trzy ”np.” to ocena niedostateczna.
- Aktywny udział w lekcji nagradzany jest oceną.
- Uczeń przygotowuje się do każdej lekcji, a w przypadku nieobecności ma obowiązek uzupełnić braki
- Uczeń ma prawo zgłosić dwa razy w semestrze nieprzygotowanie (wiadomości, zad. domowe, pomoce dydaktyczne)
- Uczeń nie może zgłosić nieprzygotowania do lekcji powtórzeniowej i zapowiedzianego sprawdzianu lub kartkówki
- W przypadku nauki zdalnej, ocenie będą podlegać: kartkówki, odpowiedzi ustne, zad. domowe oraz aktywność i systematyczność ucznia.
Temat : Budowa i działanie układu wydalniczego.
Przeczytaj temat w podręczniku str.153- 156, obejrzyj film https://docwiczenia.pl/kod/B7T1ML
i odpowiedz pisemnie na zadania z ćwiczeń str. 76-78 ( na str. 77 tylko zad. 3) . Jeżeli nie możesz wydrukować stron ćwiczeń, odpowiedz pisemnie w zeszycie przedmiotowym. Wypełnione strony należy wkleić do zeszytu przedmiotowego. Ćwiczenia będą sprawdzane po powrocie do szkoły.
Temat: Higiena i choroby układu wydalniczego.
Wykonaj zadania 27.03.
- Przeczytaj temat w podręczniku.
- Zwróć uwagę, jakie są choroby układu wydalniczego oraz poznaj ich przyczyny i objawy. Zastanów się, jakie są sposoby zapobiegania chorobom układu wydalniczego i pomyśl co możesz zmienić w swoim życiu?
- Uzupełnij ćwiczenia na stronie 79-81 ( ćwiczenia masz już umieszczone w kąciku biol- tech).
- Nie przesyłaj na moją pocztę uzupełnionych ćwiczeń!
Temat: Podsumowanie wiadomości o układzie wydalniczym.
- Poniedziałek, 30.03- klasa VII a
- Środa, 01.04- klasa VII b i c
- Przeczytaj podsumowanie w podręczniu str.161 i wypełnij zadania w ćwiczeniach ze str. 82-83.
- Przygotuj się z tematów o ukł. wydalniczym.
- Na następnej lekcji otrzymasz kartę pracy, którą będzie trzeba wypełnić i wysłać w kreślonym czasie.
Karta pracy – należy uzupełnić i wysłać do poniedziałku, do godz. 10.00
Temat : Regulacja nerwowo – hormonalna.
- Hormony to przekaźniki informacji, regulują pracą narządów. Powstają w gruczołach dokrewnych, występują we krwi i działają bez naszej woli.
- Najważniejsze gruczoły dokrewne to:
- przysadka
- tarczyca
- przytarczyce
- nadnercza
- trzustka
- jajniki
- jądra
- szyszynka
3.Działanie hormonów:
- Swoiste- działają tylko na określone komórki
- Wywołują jeden rodzaj reakcji (przyspiesza lub hamuje)
- Działają antagonistycznie (przeciwstawnie)
- Są wydzielane w rytmie dobowym
Zadanie domowe
Przeczytam w podręczniku str. 165-169, uzupełnię ćwiczenia str.84-85. Niczego nie przesyłam do nauczyciela.
Temat: Zaburzenia funkcjonowania układu hormonalnego.
- Równowaga hormonalna to odpowiednia ilość hormonów umożliwiająca prawidłowe funkcjonowanie.
- Czynniki zakłócające równowagę hormonalną:
- odchudzanie się,
- przyjmowanie sterydów i preparatów hormonalnych bez konsultacji z lekarzem,
- stres.
- Nadczynność to nadmierna ilość hormonów.
- Niedoczynność to niedobór hormonów.
- Przysadka ( hormony tropowe i wzrostu)
- Hormon wzrostu
- niedoczynność – karłowatość
- nadczynność- gigantyzm, akromegalia
- Hormon wzrostu
- Tarczyca (hormon tyroksyna)
- niedoczynność- niedobór jodu np. choroba Hashimoto
- nadczynność – nadmiar jodu np. Choroba Gravesa – Basedowa
- Trzustka (hormon insulina odpowiada za poziom glukozy we krwi)
- niedobór insuliny- cukrzyca typu I i typu II
Zadanie domowe
Przeczytam temat w podręczniku i uzupełnię ćwiczenia str. 86 i 87
Temat: Układ nerwowy-24.04.
- Funkcje:
- Odbieranie i analizowanie bodźców
- Wywoływanie odpowiednich reakcji
- Kontrolowanie i koordynowanie pracy innych układów.
- Ze względu na budowę wyróżniamy:
- Ośrodkowy układ składa się z mózgowia i rdzenia kręgowego
- Obwodowy układ składa się nerwów wychodzących z ukł. Ośrodkowego.
- Ze względu na sposób działania wyróżniamy:
- Somatyczny (zależy od naszej woli)
- Autonomiczny ( nie zależy od naszej woli), dzielimy na:
- Część współczulną – przyspiesza pracę innych układów, narządów
- Część przywspółczulną – hamuje pracę innych układów, narządów
- Budowa neuronu
- Dendryt – Akson
- Informacja w postaci impulsu nerwowego biegnie od dendrytu do aksonu.
Zadanie domowe
Wykonam zadania z zeszytu ćwiczeń str. 88-89. Nie drukuj ćwiczeń, odpowiedzi zapisz w zeszycie. Nie przesyłaj nauczycielowi.
Temat: Ośrodkowy układ nerwowy.
27-30.04
Ośrodkowy układ nerwowy składa się z :
- Mózgowia
- Mózg ( półkula prawa i lewa, zbudowany jest z istoty szarej i istoty białej).
- Móżdżek
- Pień mózgu
Ochrona mózgowia:
- Kości czaszki
- Trzy błony mózgowe (opony)
- Płyn mózgowo- rdzeniowy
- Rdzenia kręgowego (zbudowany z istoty szarej i istoty białej)
Ochrona rdzenia:
- kanał kręgowy, łuki kręgów
- trzy błony mózgowe (opony)
- płyn mózgowo- rdzeniowy
Zadanie domowe
Przeczytam temat w podręczniku str. 177-180.
Odpowiem pisemnie w zeszycie na ćwiczenie 1,2,5, str. 180 w podręczniku. Notatek nie przesyłam nauczycielowi. Dla chętnych ćwiczenia str.90-91.
Temat: Obwodowy układ nerwowy. 04.-06.05.
- Rola
- Zbieranie i przekazywanie informacji z otoczenia i z wnętrza ciała do środkowego układu nerwowego.
- Cechy:
- Nerwy występują parami, po obu stronach ciała
- Zbudowane z dwóch rodzajów włókien:
- Wł. czuciowe (przewodzą impuls do ośrodkowego ukł.)
- Wł. ruchowe (przewodzą impuls z ośrodkowego ukł.)
- Rodzaje nerwów:
- 12 par czaszkowych
- 31 par rdzeniowych
- szyjne
- piersiowe
- lędźwiowe
- krzyżowe
- guziczny.
- Zasada działania łuku odruchowego (droga impulsu nerwowego)
receptor®neuron czuciowy®neuron pośredniczący®neuron ruchowy®efektor - Rodzaje odruchów:
- Odruchy wrodzone (bezwarunkowe), są automatyczne np. wydzielanie śliny, kichanie
- Odruchy nabyte ( warunkowe), częste powtarzanie danej czynności uczy automatycznego reagowania np. reakcja na budzik, patrzenie w lewo i prawo przed przejściem przez jezdnię.
Mogą zanikać, jeżeli ich nie powtarzamy. Odruchy warunkowe są podstawą uczenia się.
Zadanie domowe
Przepisz notatkę do zeszytu i przeczytaj temat w podręczniku. Wykonaj ćwiczenie 1-4, str. 92-93. Nie rób doświadczenia. Nie drukuj ćwiczeń, odpowiedzi przepisz do zeszytu. Zadania sprawdzimy w piątek 08.05.
Temat: Higiena i choroby układu nerwowego. 08.05.
- Stres jest związany z silnymi emocjami. Wyróżniamy:
- Stres pozytywny- krótkotrwały
- Stres negatywny- długotrwały
- Sposoby radzenia sobie ze stresem ( str. 186).
- Warunki dobrego snu.
- Choroby ukł. nerwowego:
- Nerwica
- Natręctwa
- Depresja
- Udar mózgu
- Zapalenie mózgu i opon mózgowych ( wirusowe, bakteryjne)
- Padaczka
- Autyzm
- Stwardnienie rozsiane
- Alzheimer
Zadanie domowe
Ćwiczenie 2,3,4,5 str.189 w podręczniku. Zrób zdjęcie i prześlij na zadania w dniu 08.05.
Temat: Budowa i działanie narządu wzroku. 11-13.05.
- Zmysły rejestrują informacje ze środowiska. Wyróżniamy : smak, słuch, wzrok, węch, równowagę i dotyk.
- Narządy zmysłów to organy odbierające bodźce, zbudowane z receptorów.
- WZROK
- Narząd zmysłu- oko z komórkami światłoczułymi,
- Aparat ochronny:
- Powieki
- Gruczoł łzowy
- Spojówka
- Budowa oka (str. 196)
- Powstanie obrazu
- Światło przechodzi przez rogówkę, źrenicę, soczewkę- tu załamuje się i na siatkówce powstaje obraz pomniejszony i odwrócony.
- Akomodacja oka (str. 198)
- Higiena i choroby oka:
- Wady wzroku
- Krótkowzroczność
- Dalekowzroczność
- Astygmatyzm
- Zez
- Daltonizm
Zadanie domowe
Wykonaj zadania z ćwiczeń 1-5, str.98-99- odpowiedzi zapisz w zeszycie- niczego nie przesyłaj nauczycielowi.
Temat: Żeński układ rozrodczy.
18-22.05.
- Hormony żeńskie:
- Estrogen– odpowiada za żeńskie cechy płciowe
- Progesteron- odpowiada za rozwój zarodka i płodu
- Narządy płciowe:
- l- rzędowe cechy płciowe: jajniki
- II- rzędowe cechy płciowe: jajowody, macica, pochwa
- III- rzędowe cechy płciowe: szerokie biodra, wąskie ramiona, piersi
- Budowa komórki jajowej
Błona komórkowa®wieniec promienisty®osłonka przejrzysta®substancja zapasowa®materiał genetyczny - Owulacja= jajeczkowanie to proces wydostania się komórki jajowej z jajnik.
Zadanie domowe
Przeczytaj temat w podręczniku i wykonaj ćwiczenia 1-5, str.109-110. Nie przesyłaj nauczycielowi.
Temat: Układ rozrodczy męski.18-22.05.
- Ważne pojęcia
- Gameta- komórka rozrodcza
- Gonada- narząd w którym powstają gamety
- Męski układ rozrodczy
- Testosteron – męski hormon płciowy pobudza jadra do wytwarzania plemników, a najądrza, prostatę i pęcherzyki nasienne do wytwarzania śluzu odżywczego.
- Narządy płciowe:
- l- rzędowe cechy płciowe: jądra, najądrza
- II- rzędowe cechy płciowe: nasieniowody, prącie, prostata, pęcherzyki nasienne
- III- rzędowe cechy płciowe: wąskie biodra, zarost, szerokie ramiona
- Budowa plemnika
Główka ®wstawka®witka
Plemniki żyją 2-4 dni.
Zadanie domowe
Przeczytaj temat w podręczniku, wykonaj zadania w ćwiczeniach 1-4, str.107- 108. Nie przesyłaj nauczycielowi.