Projekt „Pusta klasa”
Głównym celem tego projektu było przygotowanie dzieci do dnia „Pustej klasy”, który ma miejsce zawsze 17 czerwca. Był to projekt tygodniowy. Rozpoczął się w poniedziałek 13 czerwca i trwał do piątku 17 w/w miesiąca. W projekcie brali udział uczniowie z kilku szkół
w Polsce: z Poznania, Chrząstawy Wielkiej, Warszawy i my ze Swarzędza. Był to wówczas nasz pierwszy projekt eTwinning. W przeciągu tych kilku dni wykonaliśmy wszyscy wiele różnych zadań rozpoczynając od stworzenia przez każdą z klas krótkiego filmiku powitalnego. Tego samego dnia poznawaliśmy miejscowości, z których wywodzili się uczniowie biorący udział
w projekcie, wskazywaliśmy je na mapie Polski i robiliśmy plakaty dotyczące danego miejsca. Tworzyliśmy też „mapy myśli” do pojęcia „Pusta klasa”. Przez kolejne dni nauczyliśmy się piosenki o wiosennej łące, pisaliśmy swobodne teksty, tworzyliśmy z nich książeczki, poszliśmy na łąkę, by zaobserwować na niej różne owady i przez cały tydzień przygotowywaliśmy się do ostatniego dnia projektu czyli „Pustej klasy”. Moje dzieci na łąkę poszły z zadaniami do wykonania tzw. Doświadczenia poszukujące Freineta, a dodatkowo stworzyliśmy siódmy numer naszej klasowej gazetki „Niezwykłe ciekawostki IIa”. Dzień „Pustej klasy” polega na tym, iż zajęcia mają się odbywać poza szkołą. Mieliśmy przygotowane zabawy i ćwiczenia
na świeżym powietrzu, nawet dołączyli do nas chętni rodzice jednak wyjście trwało krótko, gdyż spotkała nas wielka, groźna burza z ulewnym deszczem. Klasa była pusta, ale nie na cały dzień w szkole. Przez jakiś czas byliśmy w „Radosnej Szkole”, a później wróciliśmy do naszej sali. Podobnie niestety działo się w innych miejscowościach więc nie wszystkim udało się pozostawić pustą klasę na cały dzień. Jednak wszystkie nasze działania pozwoliły dzieciakom poznać różne sposoby na wypełnienie sobie wolnego czasu poprzez naukę, spacery na łąkę, piosenkę, tworzenie opowiadań twórczych.
Małgorzata Wesołowska