Pedagog specjalny dla Uczniów

Pedagog specjalny zajmuje się m.in. pomocą psychologiczno- pedagogiczną dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Drogi uczniu, w tej zakładce znajdziesz ciekawe propozycje ćwiczeń, zadań, publikacji wspierające Twój rozwój. Zapraszam serdecznie.

Special education words, child care, disability concept. Colorful office suplies flat lay, wooden cubes

Propozycje ćwiczeń wspierających logiczne myślenie, pamięć, myślenie arytmetyczne, myślenie sekwencyjne.

Ćwiczenia i zabawy z plastikowymi nakrętkami.

Autor: Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Opublikowano: 21 października 2022 roku. https://pedagogika-specjalna.edu.pl/rewalidacja/cwiczenia-i-zabawy-z-plastikowymi-nakretkami-w-pracy-rewalidacyjnej/

  • Tworzymy zbiory

Jedna z najprostszych aktywności rozwijających procesy poznawcze: dowolną ilość nakrętek dzielimy na grupy w zależności od koloru lub wielkości.

  • Układamy sekwencje

Kolejnym sposobem na rozwijanie procesów poznawczych jest ćwiczenie sekwencji: układamy obok siebie nakrętki w określonej kolejności, np. niebieska, żółta, czerwona, czerwona – dziecko odczytuje zasadę i kontynuuje rozpoczętą przez nas sekwencję.

  • Łączenie cech

Do tego ćwiczenia potrzebujemy planszy wykonanej np. na tekturce lub kartonie oraz nakrętek w różnych kolorach – kilka sztuk w tym samym kolorze. Na nakrętkach rysujemy flamastrem dowolne wzory, np. kreski, kropki, paski, spiralę. Ten sam wzór powielamy tyle razy, iloma kolorami nakrętek dysponujemy – każdy wzór pojawia się na nakrętce w każdym kolorze. Na planszy przygotowujemy tabelę składającą się np. z ośmiu kolumn i ośmiu wierszy (ilość elementów możemy modyfikować w zależności od możliwości dziecka). W polach pierwszej kolumny z lewej strony malujemy kwadraty w takich samych kolorach, jakie mamy nakrętki, a w górnym wierszu rysujemy te same wzory, które umieściliśmy na nakrętkach. Zadaniem dziecka jest umieszczenie nakrętek w odpowiednich miejscach poprzez połączenie cechy koloru i wzoru – np. pomarańczową nakrętkę w kropki umieszcza w miejscu zetknięcia się wiersza oznaczonego kolorem pomarańczowym i kolumny oznaczonej kropkami.

  • Odtwarzamy układy

To ćwiczenie sprawdzi się w rozwijaniu percepcji wzrokowej. Układamy obok siebie kilka nakrętek, dziecko pod spodem układa taki sam wzór. W trudniejszej wersji ćwiczenia układamy nakrętki w innej płaszczyźnie niż w szeregu, np. w szachownicy.

  • Ćwiczenia pamięci i uwagi

Na stole lub podłodze układamy w dowolny sposób kilka nakrętek, dziecko przygląda się im przez chwilę. Następnie prosimy dziecko o zamknięcie oczu, w tym czasie zabieramy jeden lub więcej elementów, zmieniamy ich ułożenie albo zastępujemy nakrętkę inną. Zadaniem dziecka jest zidentyfikowanie zmiany lub braku.

  • Nakrętkowe wzory

Na kartce formatu A4 kreślimy dowolny wzór, np. spiralę, okrąg, trójkąt lub kwadrat. Dziecko układa nakrętki jedną obok drugiej, wypełniając cały wzór.

  • Paluszkowy twister

Na stole układamy nakrętki w różnych kolorach. Dziecko umieszcza palce na nakrętkach zgodnie z naszymi wskazówkami, np. kciuk na niebieską nakrętkę, palec wskazujący na czerwoną, a mały palec na zieloną.

  • Łowimy nakrętki

Do dużego, płaskiego naczynia wypełnionego wodą wrzucamy nakrętki, które wyławiamy za pomocą chochli lub szczypiec kuchennych. Tę zabawę możemy przekształcić w łowienie rybek, montując do nakrętek np. za pomocą masy mocującej spinacze, a następnie wyławiając je wędką wykonaną z magnesu przytwierdzonego do patyczka.

  • Nakrętki pełne emocji

Na nakrętkach rysujemy flamastrem buźki przedstawiające różne emocje. Tak przygotowane nakrętki wrzucamy np. do woreczka lub naczynia wypełnionego sypkim materiałem (ryżem, kaszą, ziarnami fasoli, makaronem). Dziecko losuje nakrętkę, odczytuje przedstawioną na niej emocję, może określić sytuacje, w których jej doświadcza.

  • Czytamy i liczymy

Nakrętki możemy wykorzystać w nauce czytania i liczenia. Na nakrętkach zapisujemy poznawane przez dziecko litery i cyfry, wrzucamy je do wiaderka lub pudełka wypełnionego atrakcyjnym dla dziecka materiałem – dziecko odszukuje nakrętki i odczytuje zapisane na nich symbole. Za pomocą nakrętek możemy układać krótkie wyrazy, np. podpisując obrazki lub zapisywać działania matematyczne.

Bibliografia:

Belta-Iwacz, 100 zabaw o dziecięcych emocjach, e-book

J. Cieszyńska, Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda krakowska, wyd. Yoda – Jędrzej Cieszyński, Kraków 2011

Zabawy z plastikowymi nakrętkami opracowała: Urszula Wesół – pedagog specjalny, nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

Masy sensoryczne w zimowej odsłonie – przepisy i propozycje zabaw

źródło: Masy sensoryczne w zimowej odsłonie – przepisy i propozycje zabaw (pedagogika-specjalna.edu.pl)

Oto sprawdzone przepisy na różnorodne masy. Zapraszam do zabawy.

Masy sensoryczne – przepisy

Sztuczny śnieg

Potrzebne materiały:

  • opakowanie pianki do golenia
  • osiem opakowań sody oczyszczonej
  • duża miska

Wykonanie: wszystkie składniki mieszamy w misce. Jeśli chcemy zadbać o wrażenia termiczne, miskę z gotową masą możemy schłodzić w lodówce.

Jak się bawić?

– odszukiwać w misce zakopane drobne przedmioty, np. figurki lub kostki do przygotowywania lodu,

– rysować i kreślić palcami wzory na tacy wypełnionej masą,

– odbijać dłonie lub stopy na tacy, stole lub podłodze wyłożonej folią malarską i masą,

– zdmuchiwać śnieg z dłoni lub rozdmuchiwać go na tacy/stole.

Sztuczny śnieg – wersja druga

Potrzebne materiały:

  • 2 szklanki mąki ziemniaczanej
  • olej słonecznikowy
  • miska

Wykonanie: do miski wsypujemy mąkę i stopniowo dolewamy olej – w takiej ilości, aby uzyskać konsystencję masy dającej się ulepić w kulkę.

Jak się bawić?

Ta masa świetnie nadaje się do lepienia figurek – można ulepić bałwana, igloo, a nawet całe zimowe miasteczko.

Masa porcelanowa

Potrzebne materiały:

  • szklanka kleju wikol
  • szklanka mąki ziemniaczanej
  • dwie łyżki soku z cytryny
  • dwie łyżki oliwki dla dzieci
  • duża miska

Wykonanie: do miski wsypujemy mąkę, dodajemy wikol, sok z cytryny i oliwkę. Masę mieszamy łyżką, a następnie zagniatamy dłońmi.

Jak się bawić?

Masa sprawdzi się w przygotowywaniu dekoracji – w tym celu możemy ją rozwałkować, a następnie wycinać dekoracje za pomocą foremek do ciasteczek. Dodatkowe elementy zdobiące możemy wykonać za pomocą stempli do ciastek lub ostro zakończonych patyczków. Dekoracje pięknie wyglądają posypane brokatem. Nie trzeba ich wypiekać, wystarczy je suszyć przez ok. 12 godzin.

Uwaga! Masa szybko wysycha, dlatego po przygotowywaniu przechowujemy ją w zamkniętym woreczku (np. strunowym), do pracy pobieramy taką porcję masy, jaka będzie nam w danym momencie potrzebna.

Masa aksamitna

Potrzebne materiały:

  • opakowanie odżywki do włosów (300 ml)
  • mąka ziemniaczana (500 g)
  • opcjonalnie – barwniki spożywcze
  • miska
  • łyżka

Wykonanie: Do miski przelewamy odżywkę, dodajemy 10 łyżek mąki ziemniaczanej tak, żeby uzyskać konsystencję gęstego budyniu. Jeśli chcemy uzyskać masę w różnych kolorach, dzielimy ją na porcje i do każdej dodajemy barwnik. Następnie do każdej porcji dodajemy tyle mąki, by po zagnieceniu masa przestała kleić się do rąk.

Jak się bawić?

– masa bez barwników ma śnieżnobiały kolor, może więc służyć jako kolejna wersja sztucznego śniegu i materiał do lepienia bałwanów, śnieżek, zimowych budowli,

– z pomocą masy możemy uruchomić zabawkową cukiernię,

– w masie można swobodnie manipulować i doświadczać bez tworzenia konkretnych elementów, można ją wałkować, wycinać z niej kształty foremkami, odbijać stemple lub  tworzyć przestrzenne elementy.

Ciastolina „handmade”

Potrzebne materiały:

  • szklanka mąki
  • pół szklanki soli
  • łyżka proszku do pieczenia
  • trzy łyżki oleju
  • szklanka ciepłej wody
  • garnek
  • aromat do ciast i barwnik spożywczy – jeśli chcemy wzbogacić masę o zapach i kolor

Wykonanie: wszystkie składniki wkładamy do garnka, mieszamy, a następnie podgrzewamy na wolnym ogniu, przez cały czas mieszając do uzyskania konsystencji ciastoliny. Przed wykorzystaniem masy do modelowania wykładamy ją na płaską powierzchnię, dodajemy jeszcze jedną łyżką oleju i raz jeszcze zagniatamy.

Jak się bawić?

Tak, jak ciastoliną! Wałkować, wycinać kształty, lepić figurki, toczyć wałeczki, kuleczki, bułeczki, rogale… Jeśli do masy dodamy korzenne przyprawy i świąteczne aromaty (pomarańczowy, migdały), uzyskamy ciastolinę bożonarodzeniową … lub do zabawy możemy użyć ciasta pierniczkowego.