Rok szkolny 2020/2021

Pierwszy etap Konkursu Złota Żaba w dziedzinie matematyki już za nami!

10 i 11  lutego 2021r. odbył się w naszej szkole I etap  konkursu –  „ZŁOTA ŻABA” organizowanego dla uczniów klas siódmych i ósmych przez Fundację Edukacji Społecznej EKOS w Swarzędzu. Konkurs przeprowadzany był w dwóch dziedzinach: języka polskiego i literatury oraz matematyki. 
Organizatorzy Konkursu stawiają przed uczniami zadania wymagające logicznego i niestereotypowego myślenia. Promują tych, którzy łączą wyobraźnię z umiejętnością szukania niebanalnych rozwiązań. 
Do konkursu z matematyki przystąpiło 4 uczniów, natomiast  z języka polskiego 10. 
Osoby, które uzyskały największą liczbę punktów, zostały zgłoszone do II etapu konkursu, który odbędzie się  13 marca 2021r. w siedzibie Fundacji. Z matematyki jest to Jakub Wawrzyniak uczeń klasy 8c, a z języka polskiego również Jakub Wawrzyniak oraz Wiktor Śmiłowski uczeń kl. 7d. 

Uczniom gratulujemy i życzymy powodzenia w II etapie! 

Opiekunowie konkursu:

Anna Szymczak – język polski i literatura

Karolina Gruszczyńska – matematyka 


UWAGA!

Pierwszy etap 28. Konkursu „Złota Żaba” odbędzie się 10 lutego 2021 r. (środa).

Rozpoczęcie o godz. 10.00, czas trwania 90 minut.

Wszystkim uczestnikom konkursu życzymy dobrej zabawy, a także powodzenia przy rozwiązywaniu zadań! 🙂


„Matematyka w Świętach” czyli odważne, mądre, kreatywne projekty uczniów z SP1 Swarzędz

Celem projektu pt. „Matematyka w Świętach” było zachęcenie uczniów  klas 4A i 4B, 6B oraz 6D do nauki matematyki oraz pokazanie, że “królową nauk” mogą spotkać na każdym kroku- również w przygotowaniach do Świąt Bożego Narodzenia. Podczas wykonywania projektu dzieci miały możliwość  zastosowania matematyki  np. w planowaniu wydatków, wykonania ozdób oraz kartek świątecznych. Przy wykonaniu zadań uczniowie wykazali się  nie tylko kreatywnością, ale również zaradnością oraz talentem plastycznym.
Inicjatorem świątecznej podróży do świata matematyki była Pani Karolina Gruszczyńska.
 Jest nam niezmiernie miło zaprezentować efekty matematycznych poszukiwań naszych uczniów – zapraszamy do obejrzenia  filmiku! 


ZEGARY XXII wieku – wizja przyszłości! 

Kochani Uczniowie!  

Jak wiecie matematyka jest po prostu wszędzie. Spotykamy się z nią, gdy odliczamy dni tygodnia, czy czas do rozpoczęcia lekcji bądź przerwy. Nawet nie zdając sobie z tego sprawy, używamy matematyki na każdym kroku, każdego dnia, w wielu różnych sytuacjach.   

Trudno uwierzyć?  Weźmy jako przykład ZEGAREK…  

Pięćdziesiąt siedem, pięćdziesiąt osiem, pięćdziesiąt dziewięć … zero”.  

Czy duża wskazówka twojego zegara zwariowała?  

Co się stało z sześćdziesiąt, sześćdziesiąt jeden i wszystkimi kolejnymi liczbami?  

Próbując odpowiedzieć na powyższe pytania, musimy cofnąć się w czasie. 

Nasz system liczbowy oparty jest na liczbie 10, a nawet nazywany jest dziesiętnym systemem liczbowym. 

 Czy wiesz, że Babilończycy zamieszkujący Bliski Wschód około 5000 lat temu używali innego systemu –  „sześćdziesiątkowego”, którego podstawą jest liczba 60.  

System ten obecny jest do dziś w takich przykładach jak podawanie czasu. 

Czy zastanawia Cię jaka przyszłość czeka zegarki? 

Z podpowiedzią przychodzą uczniowie klasy czwartej a i b, którzy pod opieką Pani Karoliny Gruszczyńskiej realizowali innowacyjny projekt pt. „Zegar przyszłości na miarę XXII wieku”. 

Projekt pozwolił uczniom na poznanie historii zegarków, nowych technologii, a także odkrył ogromne pokłady kreatywności naszych uczniów. 

Jako technologię jutra zaproponowali m.in. lasery, połączenia zegarka i telefonu, połączenie zegarka i biżuterii, zegar „kociak , kosmiczne zegarki, zegar zasilany energią słoneczną, czy zegarek przypominający o zakupach karmy dla zwierząt … 🙂

Efekty ich pracy można obejrzeć na załączonym filmiku. 

Zachęcam do obejrzenia – WARTO !



UWAGA! Zmiana terminu konkursu
„ Złota Żaba !

Ze względu na obecną falę epidemii SARS-CoV-2 organizatorzy konkursu Złota Żaba zmieniają datę pierwszego etapu z 18.11.2020 r. (środa) na 28.01.2021 r. (czwartek), godz. 10.00.


Jak rozwiązywać zadania tekstowe z matematyki? – praktyczne wskazówki 🙂

Czy rozwiązywanie zadań tekstowych jest trudne?

OCZYWIŚCIE, ŻE NIE!!!

Trzeba jedynie umieć dobrać odpowiednią metodę.
Z zadaniami tekstowymi jest podobnie jak ze sportem – trening czyni mistrza…

Zauważmy, że kiedy dzieci uczą się grać w piłkę nożną, to po prostu rozgrywają kolejne mecze. Natomiast starsi zawodnicy, nie tylko biorą udział w meczach, lecz także ćwiczą pod okiem trenera, doskonaląc poszczególne elementy gry, np. podania, drybling, taktykę, pracę zespołową. Dostrzeżenie i wyćwiczenie tych elementów pozwala im potem lepiej grać w czasie meczu.

Podobnie postępujemy podczas rozwiązywania zadań matematycznych.

Czy wiesz, że na zadania tekstowe sposób mają również nasi uczniowie z klasy 6 b i 6 d? Zastanawiasz się jaki to sposób? A oto i on:

Rozwiązywanie matematycznych zadań tekstowych nie jest trudne, pod warunkiem że będziemy korzystali z poniższych wskazówek w odpowiedniej kolejności:

Wskazówka nr 1: Przeczytaj uważnie zadanie.

Wskazówka nr 2: Uporządkuj informacje, np. zrób ilustrację.

Wskazówka nr 3: Zaplanuj rozwiązanie: co obliczysz po kolei?

Wskazówka nr 4: Zapisz i wykonaj działania.

Wskazówka nr 5: Sprawdź odpowiedź: czy pasuje do treści?

Wskazówka nr 6: Zapisz odpowiedź.

Ten prosty złoty środek  z pewnością  okaże się skuteczny przy rozwiązaniu każdego matematycznego wyzwania.

Pamiętajmy, że zadania tekstowe pojawiają się na lekcjach matematyki  bardzo często i są praktycznie zawsze na każdym egzaminie z matematyki – dlatego zalecamy: Zacznij już dziś swój trening z matematycznymi zadaniami tekstowymi!!!!

Zapraszamy do obejrzenia efektów pracy uczniów klasy szóstej b i d.



UWAGA, UWAGA – KONKURS!

Serdecznie zapraszamy uczniów klas siódmych i ósmych szkoły podstawowej do udziału w 28. Konkursie „Złota Żaba” w roku szkolnym 2020/21, którego organizatorem jest Fundacja Edukacji Społecznej EKOS. Głównym celem Konkursu „Złotej Żaby” jest nie tylko sprawdzenie wiedzy uczniów, ale przede wszystkim zachęcenie uczestników do łączenia wiedzy z umiejętnościami niestereotypowego myślenia i poszukiwania alternatywnych rozwiązań problemów.

Udział w Konkursie jest bezpłatny.

Zgłoszenia do 22.10.2020 przyjmuje Pani Karolina Gruszczyńska (adres email: kgruszczynskasp1@wp.pl)

Organizatorzy Konkursu pragną nagrodzić tych uczniów, którzy wykażą się intelektualną odwagą, wyobraźnią oraz umiejętnością szukania niebanalnych rozwiązań problemów. Laureatom i wyróżnionym zostaną przyznane nagrody rzeczowe oraz przywileje dla kandydatów w kolejnym roku szkolnym do I Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi Fundacji EKOS w Swarzędzu (zwolnienia z egzaminów wstępnych, ulgi finansowe).

Wszystkim zainteresowanym polecamy lekturę zadań z ostatnich trzech lat – https://zlotazaba.pl/zadania/.  


SPRAWOZDANIE Z X ŚWIATOWEGO DNIA TABLICZKI MNOŻENIA


Drodzy Uczniowie SP1,
zostały przygotowane dla Was zagadki matematyczne. 
Kto potrafi znaleźć prawidłowe odpowiedzi? 
Rozwiązania można przesyłać na adres: kgruszczynskasp1@wp.pl.
Miłej zabawy !


Drodzy Uczniowie!

Witamy Was bardzo serdecznie w nowym roku szkolnym 2020/2021. Miło nam poinformować, że kącik matematyczno-informatyczny w tym roku zwiększy ilość zagadek logicznych i zadań matematycznych odpowiednich dla każdego w każdym wieku. Pamiętajcie, trening szarych komórek warto zacząć od najmłodszych lat!
Postaramy się również publikować informacje o konkursach oraz najbardziej popularnych grach strategicznych. Dzięki temu będziecie mogli wcielić się w role np. dyrektorów potężnych korporacji, czy też w „rekiny biznesów”. Zachęcamy do obserwowania naszego kącika, którego celem jest rozwijanie kreatywności i pobudzanie waszej wyobraźni.

Dzisiaj publikujemy dokumenty dot. pracy na lekcjach matematyki i informatyki.