Matematyka klasy 6

Matematyka 6a

Matematyka 6 b, c, d

25.06.2020 (lekcja online)

Temat: Podsumowujemy pracę w klasie VI – czego się nauczyliśmy?

Cel: Wiem, co umiem dobrze, a nad czym będę musiał/a jeszcze popracować.

Dzień dobry. Dzisiaj ostatnie nasze spotkanie w tym roku szkolnym. Sprawdzimy, czego nauczyliśmy się w klasie VI. Wyświetlę Wam test z zadaniami, które uczeń kończący klasę szóstą powinien umieć samodzielnie rozwiązać. Sprawdźcie się, czy ze wszystkim poradzilibyście sobie?

Obiecałam Wam także zadanie z egzaminu ósmoklasistów, które też powinniście umieć rozwiązać: oto przykłady takich  zadań. (zad. 1,2,4,5,6,8,13,16,17,20)

Zad. 20

Boisko szkolne ma kształt prostokąta o wymiarach 46 m i 30 m. Postanowiono posiać na nim trawę. Do obsiania 40 m2 powierzchni jest potrzebny jeden kilogram nasion trawy. Nasiona trawy są sprzedawane tylko w 10-kilogramowych workach, po 163 zł za jeden worek. Oblicz koszt zakupu nasion trawy potrzebnych do obsiania tego boiska. Zapisz obliczenia.

Dziękując Wam za pracę w tym trudnym dla wszystkich okresie życzę Wam teraz solidnego odpoczynku od komputera, wielu słonecznych i ciepłych dni spędzonych mądrze i pożytecznie. I niestety wszyscy musimy pamiętać o tym, że jeszcze zagrożenie koronawirusem nie minęło, a więc przestrzegajcie podstawowych zasad higieny.

Do zobaczenia po wakacjach.

Materiały najnowsze będą zawsze na początku strony

24.06.2020 (lekcja online)

Temat: Matematyka na co dzień – planujemy podróż

Cel: Umiem rozwiązywać zadania osadzone w kontekście praktycznym, stosując poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody

Dzień dobry. Dzisiaj rozwiązujemy zadania związane z podróżą. A zatem będziemy obliczać czas podróży, ceny biletów, ceny noclegów i ceny wstępów. Będziemy też korzystać z mapy, by zaplanować trasę wycieczki.

Wykonamy zadania 1 – 8 w zeszycie ćwiczeń na str. 156-158.

Do zobaczenia jutro.

23.06 2020 (lekcja online)

Temat: Matematyka na co dzień – odżywianie

Cel: Umiem wykorzystać poznaną  wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe do obliczeń praktycznych związanych z odżywianiem.

Uwaga: Przestawiłam kolejność tematów, żebyśmy zakończyli tegoroczną naukę planowaniem podróży

Dzień dobry. Dzisiaj kolejne zadania praktyczne związane tym razem z odżywianiem i obliczaniem wartości kalorycznej posiłków.

Spożywane przez nas posiłki są dla naszego organizmu źródłem przede wszystkim energii  potrzebnej do życia i wzrostu dlatego produkty mają podaną wartość energetyczną (inaczej mówiąc kaloryczną), byśmy wiedzieli ile energii dostarczamy organizmowi spożywając daną ilość posiłku.

Oprócz kaloryczności posiłki są ważnym źródłem składników odżywczych, węglowodanów, białek, tłuszczów i witamin i minerałów.

Zatem ważne jest abyśmy potrafili komponować właściwie posiłki – bilansować dietę. Tu także przydadzą się nam obliczenia matematyczne. Zróbmy zadania Na dobry początek, które wyświetlę wam na ekranie.

Wykonajcie zadania 1 – 4 na stronie 159-160 w zeszycie ćwiczeń.

Do zobaczenia jutro.

22.06.2020 (lekcja online)

Temat: Matematyka na co dzień – działki, domy i mieszkania

Cel: umiem wykorzystać poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii, a także nabyte umiejętności rachunkowe do praktycznych obliczeń związanych z powierzchnią działek, mieszkań

Dzień dobry, dzisiaj kolejne zadnia praktyczne. Potrzebne będą nam wzory na pola figur, oraz jednostki powierzchni zwłaszcza ary i hektary.

Przypomnijmy je sobie:

1 ar to pole kwadratu o boku 10 m, czyli 100 m2

1 hektar, to pole kwadratu o boku 100 m, czyli 10 000 m2

1a = 100 m2

1ha = 10 000 m2

1ha = 100 a

Temu samemu zagadnieniu poświęcone są ćwiczenia 1 – 2 na str. 154 w ćwiczeniach, które za chwilę rozwiążecie.

Na początek spróbujcie jednak rozwiązać zagadkę z podręcznika, którą zobaczycie na ekranie. Ustalcie do kogo należą poszczególne działki.

Zanim przystąpicie do ćwiczeń obejrzyjcie animację na docwiczenia.pl wbijając kod: M6ETZ9 (macie go w ćwiczeniach na str. 154). Przypomni Wam ona jak obliczać pola figur

Teraz już możemy przystąpić do pracy z zeszytem ćwiczeń. Wykonajcie proszę zadania 1 – 5 na stronach 154 – 155.

Postarajcie się obliczenia wykonywać pisemnie, ale bez użycia kalkulatorów – poćwiczycie w ten sposób sprawność rachunkową.

Powodzenia. Do zobaczenia jutro.

19.06.2020  ZRUU

Temat: Matematyka na co dzień – robimy zakupy

Cel: umiem wykorzystać poznane umiejętności w sytuacji dokonywania zakupów

Dzień dobry. Mam nadzieję, że z ćwiczeniami dotyczącymi skali, planu i mapy nie było kłopotów. Sprawdźmy poprawność rozwiązań.

Na dzisiejszej i kolejnych lekcjach w tym tygodniu, będziemy wykorzystywać matematykę w sytuacjach codziennych – robiąc zakupy, planując podróż, bilansując dietę itp.

Zaczniemy od zakupów. Przeliczanie pieniędzy nigdy nie sprawiało uczniom kłopotów, więc mam nadzieję, że i tym razem poradzicie sobie z zadaniami.

Ponieważ nie macie podręczników wykonajcie ćwiczenia 1-5 w zeszycie ćwiczeń na str. 151-153. Umiejętności, które będą Wam potrzebne to:

  • przeliczanie jednostek wagi    (przypomnijcie sobie ściągę z jednostek)
  • mnożenie lub dzielenie liczb dziesiętnych

Podczas obliczeń nie korzystajcie z kalkulatora, ale liczcie najwygodniejszym dla Was sposobem. Popatrzcie na DOBRĄ RADĘ: (zapiszcie notatkę w  zeszycie)

Na rozgrzewkę zróbmy sobie wspólnie ćwiczenia interaktywne z podręcznika.

Dalej pracujcie już sami. Do zobaczenia w poniedziałek.

15.06.2020

Temat: Ćwiczymy posługiwanie się planem, mapą i skalą

Cel: potrafię przeliczyć odległość na mapie na odległość w rzeczywistości na podstawie skali liczbowej, mianowanej lub liniowej, potrafię czytać legendę planu lub mapy i odnaleźć wskazany obiekt

Dzień dobry. Wiem, że oddaliście już podręczniki, więc kolejne tematy realizować będziemy posługując się ćwiczeniami. Teoria jest Wam właściwie znana, bo dotyczy bardziej geografii, ale zagadnienia  związane z przeliczaniem odległości to matematyka. Obejrzyjcie animację na portalu docwiczenia.pl wbijając kod M6G3DE (macie go w ćwiczeniach na str. 145). Animacja przypomni Wam rodzaje skali i sposób posługiwania się nimi. Umiejętność ta jest bardzo ważna. Pojawia się prawie zawsze na egzaminach.

Zapiszcie w zeszytach notatkę:

Poćwiczcie to, rozwiązując w zeszycie zad. 1. Pamiętajcie, by obliczone odległości przeliczyć na czytelną jednostkę, m lub km

Zadanie 1.

Poziom A

Oblicz, jakiej odległości w rzeczywistości odpowiada 1cm na planie w podanej skali:

a) 1: 20            1 cm –

b) 1 : 200         1 cm –

c) 1 : 850        1 cm –

Poziom B

Oblicz, jakiej odległości w rzeczywistości odpowiada 1 cm na mapie w podanej skali:

a) 1 : 4 000 000          1 cm –

b) 1 : 12 000               1 cm –

c) 1 : 180 000             1 cm –

Poziom C

Oblicz, jakiej odległości w rzeczywistości odpowiada podana odległość na mapie w podanej skali: (tu najpierw oblicz jakiej odległości odpowiada 1 cm, a potem odpowiednio pomnóż)

a) 4 cm;  1 : 20 000

b) 5 cm;  1: 750 000

d) 15 cm;  1 : 24 000 000

Poziom D

Oblicz, jakiej odległości w rzeczywistości odpowiada podana odległość na mapie w podanej skali: ( tu postępuj podobnie jak na poziomie C)

a) 2,5 cm;  1 : 120 000

b) 8,2 cm;  1 : 1: 50 000

c) 2,3 cm;   1 : 7 000

Zad. 2 Wykonajcie ćwiczenia 1 – 10 w zeszycie ćwiczeń str. 145 – 147.

Życzę Wam owocnej pracy Do zobaczenia w piątek 19 czerwca na ZRUU.

10.06.2020  (lekcja online)

Temat: Korzystanie ze wzorów – ćwiczenia. Omówienie ocen rocznych z matematyki

Cel: Potrafię obliczyć wartość wyrażenia przedstawionego wzorem dla podanych zmiennych,  umiem przeliczyć temperaturę wyrażoną w stopniach Fahrenheita na stopnie Celsjusza (na podstawie wzoru)

Dzień dobry. Dzisiaj dzień na ćwiczenie posługiwania się wzorami.

Poznacie również wzór pozwalający przeliczyć stopnie Fahrenheita na stopnie Celsjusza. Nie musicie go pamiętać, ale warto wiedzieć, że taki istnieje. Skalą Fahrenheita posługują się m.in. w Stanach Zjednoczonych.

Posługując się tym wzorem rozwiążcie zadanie 5  ze str. 178.

Wspólnie rozwiążemy zad. 7, w którym posługując się tym samym wzorem przeliczymy temperaturę podaną w stopniach Celsjusza na stopnie Fahrenheita.

Rozwiązując zad. 1/177  nauczycie się obliczać wartość wyrażenia zapisanego wzorem dla podanych liczb. Zrobimy ustnie poziom A. a w zeszytach:

 przykłady a) i e) z poziomów B i C.

Dalsze zadania proszę wykonać w zeszycie ćwiczeń str. 142/143 zad. 1-5.

Podsumowując – macie dzisiaj zrobić:

W zeszycie:   Zad. 5 i 7 str. 178 oraz zad. 1 str. 177 przykłady a) i e) z poziomów B i C

W zeszycie ćwiczeń: zad. 1-5 str. 142/143.

Życzę Wam udanego długiego weekendu. Do zobaczenia w poniedziałek.

09.06.2020

Temat: Jak korzystać ze wzorów?

Cel: umiem korzystać ze wzorów i obliczyć wartość wyrażenia dla podanych wartości zmiennych

Dzień dobry. Dzisiaj pracujecie samodzielnie z podręcznikiem. Nauczymy się jak słowny przepis na obliczenie czegoś można zapisać za pomocą wzoru. Zapiszcie w zeszytach temat i cel lekcji.

Przyjrzyjcie się zadaniu Na dobry początek na str. 174 w podręczniku. Macie tam dwie zagadki dotyczące układanek z zapałek. Spróbujcie odpowiedzieć na zadane przy zagadkach pytania i podać słowny opis reguły według, której możemy obliczyć ilość zapałek potrzebną do zbudowania danej figury.

Postarajcie się zrobić to zanim przejdziecie do czytania dalszej części materiałów.

Zagadka 1.  Myślę, że bez trudu odgadliście, że na każdy kwadrat potrzebujemy 4 zapałki, a więc by zbudować 100 kwadratów potrzebujemy 4 ∙ 100 = 400 zapałek

Możemy to zapisać słowami: „Żeby zbudować pewną liczbę kwadratów musimy wziąć 4 razy więcej zapałek niż liczba kwadratów, które zamierzamy zbudować ( bo na każdy kwadrat potrzebne są 4 zapałki)”

O wiele prościej będzie zapisać tę regułę WZOREM

gdy przez k oznaczymy liczbę kwadratów, które chcemy zbudować, a przez z liczbę potrzebnych nam zapałek to wzór zapiszemy tak:

z = 4 ∙ k

Prawda, że prościej i krócej niż przepis słowny?

Gdy teraz zamiast k wstawimy do wzoru liczbę 3 to obliczymy, że do zbudowania 3 kwadratów potrzebujemy  z = 4 ∙ 3 = 12 zapałek.

Sprawdźcie, ile zapałek będziemy potrzebować na zbudowanie np.  k = 8 kwadratów?

Zagadka 2. Tu już jest trudniej, bo gdy kwadraty mają wspólne boki reguła na obliczenie liczby zapałek jest trudniejsza.

Zauważyliście, że do ułożenia nowego kwadratu potrzeba 3 zapałek i dodatkowo do zakończenia całej „układanki” potrzebna jest jeszcze jedna zapałka.

Zatem opis słowny „przepisu” na zbudowanie takiego ciągu połączonych ze sobą kwadratów mógłby brzmieć tak: „Aby zbudować ciąg połączonych w jednej linii pewnej liczby kwadratów należy wziąć 3 razy więcej zapałek niż kwadratów i dodatkowo 1 zapałkę na wykończenie układanki.

O wiele prościej zapiszemy to WZOREM:

stosując te same oznaczenia, co w zagadce 1 możemy ten przepis zapisać tak:

z = 3 ∙ k + 1

Podstawiając za k liczbę np. 3 otrzymamy, że do zbudowania ciągu 3 kwadratów potrzebujemy  z = 3 ∙ 3 + 1 = 9 + 1 = 10 zapałek. Sprawdźcie na rysunku, czy to prawda.

Przeczytajcie na str. 175 /176 podobne układanie wzorów dla figur budowanych z trójkątów.

Widzicie więc, że wzór zastępuje nam słowny opis jakieś reguły.

Zróbcie zad. 2, 3 i 4 na str. 177/178 dopasowując opis słowny do wzoru.

Przeczytajcie przykład 1 na str. 176, w którym podano wzór pozwalający obliczyć temperaturę wrzenia wody na określonej wysokości nad poziomem morza.

t = 100 – h ∙ 0,0033

Obliczcie, podobnie jak w tym przykładzie, jaka będzie temperatura wrzenia wody na Mount Evereście na wysokości h = 8850 m n.p.m.

Jutro na lekcji będziemy dalej ćwiczyć posługiwanie się wzorami.

Życzę Wam miłej pracy.

08.06.2020

Temat: Prędkość, droga, czas cz. 2 – zadania

Cel: Umiem rozwiązać zadania dotyczące prędkości, drogi lub czasu

Dzień dobry. Dzisiaj ostatnia lekcja dotycząca obliczeń prędkości, drogi lub czasu.

Dzisiejsze zadania będą się różnić od poprzednich tylko tym, że czas nie będzie podany w pełnych godzinach.

Prześledźcie proszę uważnie przykłady na str. 169/170 w podręczniku.

Zapiszcie w zeszycie Dobrą radę. Jest ona bardzo ważna.

Rozwiążcie proszę zadania: 4 i 5 ze str. 171/172 w podręczniku

Kolejne zadania to zad. 7 i 8 ze str. 172 w podręczniku.

Pozostałe zadania do przeliczenia dzisiaj to zadania 1 – 5 ze str. 140/141 w zeszycie ćwiczeń.

Nic mi już nie przesyłacie. Jedynie osoby, które mają zaległości i zależy im na ocenie powinny jak najszybciej uzupełnić braki, bo jutro wystawiam oceny.  Najlepiej jak zrobią to dzisiejszego wieczora.

Powodzenia.

05.06.2020 ZRUU (lekcja online)

Temat: Rozwiązujemy zadania na prędkość, drogę i czas

Cel: Umiem obliczyć prędkość, drogę lub czas w konkretnych sytuacjach, potrafię przeliczyć ułamek godziny na minuty

Dzień dobry. Na dzisiejszej lekcji nadal będziemy rozwiązywać zadania dotyczące prędkości, drogi i czasu. Przygotujemy się również do trudniejszych obliczeń, gdy czas nie będzie wyrażony pełnymi godzinami – przypomnimy sobie jak przeliczamy godziny na minuty i odwrotnie.

Na początek – ćwiczenia interaktywne z podręcznika. Zobaczymy też krótki pokaz slajdów z najszybszymi i najwolniejszymi ptakami latającymi, najszybciej biegającymi i najszybciej pływającymi.

Wyliczymy zadania: 7, 8, 9 i 10 z podręcznika str.  165

Drugą część lekcji przeznaczymy na przypomnienie sobie jak przeliczamy ułamek godziny na minuty:

HASŁO: Zapamiętaj, godzinę dzielimy na 60 części. Jedna część to 1 minuta. 1 godzina ma 60 minut.

Poniższe przykłady wpiszcie jako notatkę z lekcji do zeszytu:

Podobne przykłady takich przeliczeń znajdziecie na str. 168 w podręczniku. Prześledźcie je uważnie.

Jako ostatnie zadanie odszyfrujcie hasło zaszyfrowane na zegarze na str. 167 w podręczniku.

Jako zadanie z lekcji wpisujecie tradycyjnie hasło oraz rozwiązanie szyfru zegarowego.

Życzę Wam pogodnego weekendu. Do zobaczenia w poniedziałek.

04.06.2020

Temat: Prędkość droga czas cz. I – ćwiczenia

Cel: Obliczam prędkość, drogę i czas korzystając ze zdobytych wiadomości

Dzień dobry. Dzisiaj ćwiczymy rozwiązywanie zadań związanych z prędkością, drogą i czasem. Stosujecie metodę, która wydaje się Wam najłatwiejsza – możecie stosować wzór, proporcję lub metodę graficzną. Obliczenia, nie będą trudne, bo wielkości będą wyrażone liczbami naturalnymi.

HASŁO: Rozwiązując zadania na prędkość, drogę i czas mogę zastosować jedną z trzech metod:

  • wzór
  • proporcję
  • metodę graficzną

Rozwiążcie proszę zadania: 4 i 5 w zeszycie ćwiczeń str. 138

WSKAZÓWKA DO ZAD. 4: Najlepiej posłużcie się cyrklem – rozewrzyjcie go na odległość równą odcinkowi, który helikopter pokona w ciągu dwóch godzin, wbijcie igłę w Warszawę i zakreślcie okrąg o takim właśnie promieniu. Helikopter nie doleci do miast, które znajdą się poza tym okręgiem.

Podobnie zróbcie jak zaznaczycie na mapie Swarzędz/Poznań, tylko teraz cyrkiel wbijamy w nasze miasto.

W zeszytach do matematyki wyliczcie również:

  • przykłady a), b) z poziomów A,B C  zad. 1 str. 164. Przed przystąpieniem do rozwiązywania zad. 1 prześledźcie przykłady ze str. 163 w podręczniku
  • zad. 2, 3 i 5 ze str. 165 w podręczniku. Pamiętajcie o odpowiedziach do tych zadań.

W zakładce ZADANIA przesyłacie mi tylko hasło z dzisiejszej lekcji.

Powodzenia. Jutro spotykamy się na lekcji online i będziemy liczyć podobne zadania, ale z trudniejszymi liczbami.

3.06.2020  (lekcja online)

Temat: Prędkość droga, czas cz. I

Cel: Umiem rozwiązywać zadania związane z prędkością, drogą i czasem

Dzień dobry. Dzisiaj nauczymy się jak obliczać wielkości związane z ruchem ciał. Treści te bardzo przydadzą się Wam w przyszłym roku na lekcjach fizyki.

Ruch każdego ciała charakteryzują trzy wielkości:

  • prędkość z jaką porusza się to ciało
  • droga jaką pokonuje w określonym czasie
  • czas ruchu

HASŁO: Prędkość ciała informuje nas jaką drogę pokonuje to ciało w jednostce czasu np. w ciągu 1 godziny

Prędkość wyrażamy w takich jednostkach jak km/h, m/s, cm/s. Zawsze w liczniku mamy jednostkę długości, a w mianowniku jednostkę czasu, bo

prędkość = droga : czas

Zad. 6 str. 138 w zeszycie ćwiczeń –  prędkości różnych obiektów.

Proponuję, żebyście obejrzeli sobie film, który przybliży Wam pojęcie prędkości, zobaczycie tam również dwa sposoby obliczania prędkości ciała:

Drugą wielkością charakteryzującą ruch ciała jest droga, potrafimy ją obliczyć, gdy znamy prędkość ciała i czas jego ruchu

droga = prędkość ∙ czas

Znając prędkość ciała i czas jego ruchu potrafimy powiedzieć jak daleko zajedzie to ciało w tym czasie – wystarczy prędkość pomnożyć przez czas.

Obejrzyjcie film dotyczący drogi i zwróćcie uwagę jak ją obliczamy:

Trzecią wielkością charakteryzującą ruch ciała jest czas potrzebny na pokonanie pewnej drogi ze stałą prędkością.

Innymi słowy czas informuje nas jak długo ciało musi jechać z daną prędkością, by pokonać pewną drogę.

czas = droga : prędkość

I znowu odsyłam Was do filmu, który omawia to zagadnienie.

Wpiszcie do zeszytu oprócz tematu i celu zajęć poniższą notatkę:

Gorąco polecam Wam filmy – bo tam pokazano jak obliczać poszczególne wielkości, a jutro będziecie samodzielnie rozwiązywać podobne zadania.

Już dzisiaj, po obejrzeniu filmów zróbcie ćwiczenia 1,2 i 3 na str. 137 w zeszycie ćwiczeń

My natomiast jako podsumowanie lekcji obejrzyjmy animację z podręcznika. Możecie obejrzeć ją jeszcze raz sami na docwiczenia.pl wpisując kod M6HTQM (kod znajdziecie w zeszycie ćwiczeń na str. 137). Polecam jednak przedtem obejrzeć uważnie wskazane filmy, a animację potraktować jako zebranie wiadomości z filmów w jedno.

Jako zadanie domowe proszę dobrze nauczyć się jak obliczamy poszczególne wielkości związane z ruchem, i oczywiście przesłać mi hasło.

Powodzenia.

2.06.2020

Temat: Procenty – ćwiczenia

Cel: Umiem rozwiązać proste zadania dotyczące procentów

Dzień dobry. Dzisiaj rozwiązujemy zadania związane z procentami. Przejrzyjcie jeszcze raz przykłady obliczeń zamieszczone na str. 156 i 157 w podręczniku.

Rozwiążcie zadania:

zad. 1, 3, 4, 5, 8, 10 i 11 na str. 158-160 w podręczniku.

Hasło: Zamieniając ułamek na % musimy rozszerzyć go do ułamka o mianowniku 100

Hasło z dzisiejszej lekcji jest jednocześnie wskazówką do zadań 10 i 11.

Jako zadanie domowe proszę w zakładce ZADANIA przesłać Hasło i rozwiązania zad. I – IV z Czy już umiem? str.161 w podręczniku

Powodzenia.

01.06. 2020

Temat: Procenty

Cel: Wiem, co to jest procent i potrafię zamienić niektóre procenty na ułamki zwykłe i odwrotnie, umiem wskazać jaki procent figury został zamalowany

Dzisiaj długo oczekiwane przez Was procenty. Ale przedtem:

WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO Z OKAZJI DNIA DZIECKA

Procent to nic innego jak ułamek o mianowniku 100, tylko zapisany za pomocą specjalnego symbolu; „%”. Spójrzcie w poniższy plik, bo inaczej nie zapiszę ułamków (tego nie wpisujecie do zeszytu)

Wiadomości o procentach znajdziecie na str. 156 – 158 w podręczniku. Prześledźcie, proszę, uważnie wszystkie zawarte tam przykłady, a na pewno zrozumiecie czym jest procent.

HASŁO: % to symbol procentu, czyli ułamka o mianowniku 100.

Zapiszcie w zeszycie temat i cel lekcji oraz poniższą notatkę:

Jak widzicie przy obliczaniu procentów bardzo przydaje się umiejętność obliczania ułamka z liczby.

Zwróćcie uwagę na informację zawartą na str. 158 w podręczniku, w której omówiono sytuacje, w których może być więcej niż 100 %.

Wykonajcie proszę zadania 1 – 6 na str. 135-136 w zeszycie ćwiczeń. Na jutrzejszej lekcji będziecie rozwiązywać zadania z podręcznika.

W zakładce ZADANIA, przesyłacie tylko hasło z dzisiejszej lekcji.

Powodzenia. Kolejna lekcja online w środę.

29.05 2020  ZRUU (lekcja online)

Temat: Ćwiczymy umiejętność odczytywania wykresów i diagramów

Cel: umiem odczytać dane zawarte w tabelach, diagramach i wykresach.

Sprawdzimy zad., z którymi był problem wczoraj.

Rozwiążemy zadania interaktywne i wykonamy ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń.

Proszę uzupełnić ćwiczenia na str. 127-128 zad. 1-5

Str. 129-133 zad. 1 – 6

Nic nie przesyłacie. W poniedziałek wybrane osoby prześlą mi zdjęcia zadań z ćwiczeń.

Życzę Wam spokojnego weekendu

28.05.2020

Temat: Wykresy i diagramy

Cel: Umiem skorzystać z informacji przedstawionych  pomocą diagramów i wykresów

         umiem sporządzić diagram słupkowy na podstawie podanych informacji

Dzień dobry. Dzisiaj nauczymy się jak odczytywać dane z diagramów i wykresów.

Przeczytaj treści zawarte na str. 148-150 w podręczniku, zwróć szczególną uwagę na przykłady 1 i 2.

Wzorując się na przykładach 1 i 2 wykonaj samodzielnie zadania:

Zad. 1, 2, 3 ze str. 151

Zad.4, 5, 6, 7 str. 152

Zad. 8 i 9 str. 153

Hasło z dzisiejszej lekcji jest jednocześnie wskazówką do zad. 9.

HASŁO: Odczytując dane z wykresów, zawsze zwracaj uwagę co przedstawiono na poszczególnych osiach i jaką obrano na nich jednostkę.

W zad. 9 ustal ile minut oznacza 1 kratka na poziomej osi.

Z lekcji przesyłacie tylko hasło.

Powodzenia. Jutro na ZRUU omówimy Wasze rozwiązania.

27.05.2020 (zajęcia online)

Temat:  Odczytujemy dane z tabel

Cel: Potrafię odczytać dane umieszczone w tabeli

Dzień dobry. Dzisiejsza lekcję poświecimy na omówienie umiejętności odczytywania danych  z tabeli. Bardzo ważne jest, żeby przed rozpoczęciem odczytywania danych zapoznać się z tytułem tabeli – aby wiedzieć jakie dane w niej zgromadzono, oraz nagłówki kolumn – aby wiedzieć, co przedstawia dana kolumna.

Wiadomości do tego tematu znajdziecie na str. 142-144 w podręczniku.

Obejrzyjcie proszę film na docwiczenia.pl wbijając kod M6QV11 – zobaczycie jak łatwo można odczytywać dane z tabeli.

Hasło: Czytanie tabeli zacznij od jej tytułu (nagłówka tabeli) i nagłówków kolumn.

Obejrzyjmy wspólnie animację w Waszym podręczniku – będę komentowała.

Zwrócę Wam jeszcze uwagę na pisanie dużych liczb. Aby tabela była czytelniejsza nie wpisujemy do niej zer, które mają duże liczby tylko używamy skrótów: tys. lub mln

Zwróćcie uwagę na pisownię tych skrótów – tys. ma kropkę, a mln nie.

Uwaga: do obliczeń możemy używać kalkulatorów.

Zróbmy teraz zad. 4, 5 i 7 str. str. 145 oraz zad. 9 ze str. 146

Jako zad. domowe proszę wpisać hasło z dzisiejszej lekcji i rozwiązania zadania 9 ze str. 146.

Komu temat sprawia trudność proszę przeczytać uważnie przykłady na str. 144 w podręczniku.

Powodzenia.

26.05.2020

Temat Powtórzenie wiadomości o bryłach cz. II

Cel: Powtórzę wiadomości o obliczaniu objętości i powierzchni brył

Dzień dobry. Kontynuujemy powtórkę. Na dzisiejszej lekcji proszę rozwiązać następujące zadania z testu powtórzeniowego w podręczniku:

Str. 135 zad. 2, 3. 8,

Str. 136 zad. 9, 10, 12, 14 i 17.

Wskazówka do zad. 14 Pole wielokąta, który jest podstawą graniastosłupa obliczysz dzieląc ten wielokąt, na figury, których pole potrafisz wyliczyć. Potrzebne wymiary odczytaj z rysunku, pamiętając, że 1 kratka = 0,5 cm.

Hasło: Bryła, która ma jedną podstawę, a jej ściany boczne są trójkątami  to  – ostrosłup.

W zakładce ZADANIA wpisujecie tylko hasło z dzisiejszej lekcji.

Powodzenia. W środę spotykamy się na lekcji online.

25.05.2020 (lekcja online)

Temat: Powtórzenie wiadomości o bryłach cz. I

Cel: Powtórzę wiadomości o obliczaniu objętości i powierzchni brył

Dzień dobry. Dzisiaj powtórka. Podsumujemy wszystko, co wiemy o bryłach.

Przed nami dwa dni liczenia zadań powtórzeniowych. Na początek rozwiążemy test interaktywny z podręcznika.

HASŁO: Bryła o dwóch podstawach i ścianach w kształcie prostokątów to – graniastosłup

Zadanie domowe:

Rozwiążcie test powtórzeniowy w Waszym zeszycie ćwiczeń str. 125-126.

Nie przysyłajcie mi go. Przesyłacie tylko hasło z materiałów.

Powodzenia.

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE UMIEJĘTNOŚĆ UCZENIA SIĘ

22.05.2020 (zajęcia online)

Temat: Ćwiczymy obliczanie powierzchni całkowitej brył

Cel: umiem obliczać pole powierzchni bryły

Wyliczymy wspólnie zad. 10, 11 i 12.  + ćwiczenia interaktywne z podręcznika

W zeszycie muszą się znaleźć rozwiązania zad. 10,11 i 12

Dla osób chętnych: można przesłać zdjęcie rozwiązania zadania 14 ze str. 134.

Dzisiaj nie musicie nic przesyłać.

Do godz. 17:00 czekam na zaległą kartę pracy z 18.05 po tym terminie zadanie będzie niezaliczone

Spokojnego weekendu. Do zobaczenia w poniedziałek na powtórce z brył

21.05.2020

Temat: Pole powierzchni bryły – zadania

Cel: Umiem rozwiązywać zadania z treścią dotyczące obliczania pól powierzchni całkowitej brył.

Dzień dobry. Kolejny dzień obliczania powierzchni brył.

Przeczytajcie uważnie przykład 4 ze str. 131 w podręczniku. Widzicie, że umiejętność rozwiązywania równań bardzo przydała się przy rozwiązywaniu tego zadania.  Spróbujcie w podobny sposób wyliczyć zad. 8 ze str. 133.

Wyliczcie także zad. 5, 6  za str. 132 i 7 ze str. 133

W zad. 6 b) musicie wyliczyć ile wody zmieści się w akwarium, czyli trzeba obliczyć jego objętość. Przypominam V = Pp ∙ H   a 1 litr to inaczej 1 dm3.

Uwaga do zad. 7 Płyta MDF to płyta stosowana w meblarstwie. Jest wytwarzana z włókien drzewnych metodą suchą (podobnie jak płyta pilśniowa, tylko płyta pilśniowa wytwarzana jest metodą mokrą).

HASŁO: 1 litr to inaczej 1 dm3,  1 ml = 0,001 l  = 1 cm3

 W zakładce ZADANIA macie tradycyjnie przesyłać  Hasło, ale także wykonać zadanie związane z hasłem.

Miłej pracy. Jutro spotykamy się na lekcji online

20.05.2020

Temat: Obliczamy pole powierzchni prostopadłościanu, sześcianu i graniastosłupa

Cel: Umiem obliczyć pole powierzchni całkowitej bryły

Dzień dobry. Dzisiaj obliczenia.

Prześledźcie proszę przykłady 1 -3 obliczania pola powierzchni różnych brył ze str. 129/130 w Waszym podręczniku.

Wykonajcie proszę zad. 3 i 4 ze str. 123/124 w zeszycie ćwiczeń, oraz zad. 1 str. 131 i zad. 3  str. 132 w podręczniku.

HASŁO: Jeżeli masz dobrą wyobraźnię i potrafisz wyobrazić sobie ile ścian ma bryła i jak te ściany wyglądają, możesz obliczyć pole powierzchni tej bryły bez rysowania jej siatki. Ja zachęcam jednak do wykonania chociaż odręcznego szkicu siatki.

W ZADANIACH przyślijcie proszę, tylko hasło z dzisiejszej lekcji.

W razie pytań i wątpliwości piszcie na czacie, w czasie lekcji będę łączyła się z Wami indywidualnie.

Kolejne lekcje również poświecimy na obliczanie powierzchni brył, ale zadania będą coraz bardziej urozmaicone. Powodzenia

19.05.2020

Temat: Pole powierzchni całkowitej bryły

Cel: Umiem obliczyć powierzchnię całkowitą dowolnej bryły

Dzień dobry. Na dzisiejszej lekcji zajmiemy się już obliczaniem pola powierzchni całkowitej brył.

Najprostszymi bryłami są prostopadłościan i sześcian i dlatego na ich przykładzie pokazujemy jak oblicza się pole brył. Bardzo przydatna jest tu umiejętność rozłożenia danej bryły na siatkę lub po prostu narysowanie siatki bryły.

Obejrzyjcie proszę filmiki, które przypomną Wam, jak rysujemy siatki, a następnie jak na ich podstawie obliczamy pole powierzchni całkowitej bryły.

Myślę, że te filmiki pomogły Wam zrozumieć jak obliczyć pole całkowite bryły: Zapiszcie proszę w zeszycie notatkę:

HASŁO: Zapamiętaj – powierzchnię całkowitą graniastosłupa lub ostrosłupa obliczymy sumując pola wszystkich ścian bryły.

Jako zadanie z tej lekcji proszę wykonajcie zadania: 1,2, ze str. 121/122 w zeszycie ćwiczeń. Nie przysyłajcie mi tych zadań. Przyślijcie tylko hasło z dzisiejszej lekcji.

Podaję jeszcze link do filmu, który mogą obejrzeć osoby chętne, które chciałyby dowiedzieć  się jak rysować siatki ostrosłupów.  Nie oglądajcie go w całości ponieważ pokazane w nim obliczenia będą dla Was jeszcze niezrozumiałe – poznacie je w siódmej klasie, ale pierwsze 5 minut i 13 sekund filmu – omawia siatki ostrosłupów. Decyzję o obejrzeniu tego filmu pozostawiam Wam – nic się nie stanie, gdy go nie obejrzycie.

Do zobaczenia.

18.05 2020

Temat: Przypominamy sobie najważniejsze wiadomości o bryłach

Cel: przypomnę sobie wszystko, co wiem na temat graniastosłupów i ostrosłupów

Dzień dobry. Dzisiaj wracamy do geometrii przestrzennej (3D jak powiedzielibyście dzisiaj). Pamiętacie, mam nadzieję jak na początku tego roku szkolnego omawialiśmy prostopadłościan i sześcian, a potem bryły zwane graniastosłupami. Omawialiśmy także ostrosłupy. Czy pamiętacie czym się różnią się te bryły?

Prostopadłościan i sześcian to także graniastosłupy, ale szczególne i dlatego omawialiśmy je osobno, poznaliśmy je już w piątej klasie.

Obejrzyjcie proszę filmy – przypomną Wam własności poznanych brył.

Aby jeszcze dokładniej poznać graniastosłupy proszę, żebyście obejrzeli film już tylko o nich:

Kolejny film przypomni Wam szczegółowo ostrosłupy: (obejrzyjcie tylko pierwsze 6 min. i 50 sek. tego filmu)

Wpiszcie do zeszytów poniższą notatkę:

Wpiszcie również poniższą tabelkę

HASŁO:  Graniastosłup jest prosty – gdy,  jego ściany są prostokątami prostopadłymi do podstaw.  Ściany graniastosłupa pochyłego nie są prostopadłe do podstaw.

Na dzisiejszej lekcji jeszcze przypomnijmy sobie, że objętość graniastosłupa obliczamy mnożąc pole jego podstawy razy wysokość graniastosłupa.

V = Pp∙ H

Zatem do obliczenia objętości dowolnego graniastosłupa musimy znać wzory na pola wielokątów, by obliczyć pole podstawy oraz wysokość tego graniastosłupa.

Po dzisiejszej lekcji tak jak zapowiadałam w piątek,  proszę wyliczyć za pomocą równań zadania umieszczone w zakładce ZADANIA.

Powodzenia. Jutro zajmiemy się obliczaniem pól powierzchni brył. Proszę żebyście na początku lekcji obejrzeli filmy, bo spotkamy się na ostatnie 15 minut lekcji (dokładną godzinę każda klasa ma podaną w kalendarzu), by podsumować to, co zobaczyliście.

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE UMIEJĘTNOŚĆ UCZENIA SIĘ

15.05.2020 (lekcja online)

Temat: Powtórzenie wiadomości o równaniach – omówienie wyników samodzielnej pracy uczniów

Cel: wiem, co umiem dobrze z działu równania, a nad czym muszę jeszcze popracować.

Dzień dobry. Sprawdzimy jak rozwiązaliście zadania w zeszycie ćwiczeń, oraz zad. 1 – 5 z testu powtórzeniowego w podręczniku oraz przeliczymy pozostałe zadania z tego testu.

Mam nadzieję, że równania, na które tak czekaliście spodobały się Wam. W kolejnych latach nauki będziemy zwiększać stopień trudności tych obliczeń, ale zasada rozwiązywania równań jest zawsze taka sama.

Gromadzimy wyrażenia z niewiadomą po lewej stronie, a liczby po prawej – robimy to:

  • albo przenosząc wyrażenia na odpowiednie strony i pamiętając, że przy przenoszeniu zmieniamy wyrazowi znak na przeciwny
  • albo przekształcając równanie dodając lub odejmując od obu stron te same wyrazy.

ZAPAMIĘTAJCIE: zawsze możemy obie strony równania pomnożyć lub podzielić przez tą samą liczbę różną od zera

HASŁO: Zapamiętaj  1 ∙ x to inaczej x              -1 ∙ x to inaczej –x

Uwaga: ponieważ wpisanie dzisiejszego hasła może sprawić Wam trudność w zakładce ZADANIA podałam instrukcję, jak wpisać symbol mnożenia w WORDZIE

Uczniowie nieobecni na lekcji online, muszą wykonać zadania 6 – 9 z testu powtórzeniowego ze str. 100 w podręczniku samodzielnie.

Na poniedziałek przypomnijcie sobie, jakie bryły poznaliśmy na początku tego roku szkolnego, jak je nazywamy i jak obliczamy ich objętość.  Wracamy do geometrii.

Życzę Wam udanego weekendu.

14.05.2020

Temat: Powtórzenie wiadomości z działu Równania     

Cel: Powtórzę wiadomości z działu V – Równania

Dzień dobry. Dzisiaj czas na powtórkę. Proszę rozwiązać test powtórkowy na str.109/110 w zeszycie ćwiczeń oraz zadania 1-5 z testu powtórzeniowego na str. 100 w podręczniku.

Zadania 1 – 5 wpisujecie do zeszytu. Pozostałe zadania z tego testu spróbujemy wspólnie rozwiązać na jutrzejszej lekcji. Można się przygotować, aby poszło nam sprawnie.

HASŁO: Pamiętaj, żeby po rozwiązaniu równania wykonać sprawdzenie, czy L = P.

Powodzenia

13.05.2020

Temat: Rozwiązywanie równań poznaną metodą – zadania z treścią  

Cel: Umiem ułożyć równanie do zadania i rozwiązać je metodą przenoszenia na drugą stronę

Dzień dobry. Dzisiaj lekcja ćwiczeniowa. Będziemy dalej ćwiczyć umiejętność rozwiązywania zadań tekstowych za pomocą równań, a rozwiązując równania, będziemy stosować poznaną wczoraj metodę przenoszenia wyrazów na drugą stronę. Pamiętamy – wyrazy z niewiadomą (x) powinny znaleźć się na lewej stronie równania, a po prawej powinny być tylko liczby.

HASŁO: Ostatni krok w rozwiązaniu równania: obie strony dzielimy przez liczbę stojącą przed niewiadomą.

Oto zadania dla Was na dzisiaj:

Zadanie 1. Podręcznik str. 92  zad. II–III z Czy już umiem?

Wskazówka do zad. III – najlepiej rozwiążcie to równanie, a przekształcając je w kolejnych krokach sprawdźcie, które z równań A-D można po drodze otrzymać.

Zadanie 2. Podręcznik str. 99 zad. I – IV z Czy już umiem? – to prześlecie jako zad. dom. na ocenę

Wskazówka do zad. I – nie musicie układać i rozwiązywać równania, wystarczy sprawdzić, czy podane rozwiązanie spełnia warunki zadania, ale w tym celu musicie obliczyć ile lat ma każdy z braci i sprawdzić, czy w sumie mają tyle ile podano w zadaniu.

Zadanie 3. Podręcznik str. 104 zad. 4 i 5 – układacie równania i je rozwiązujecie. ( nie stosujcie uwagi zamieszczonej przed tymi zadaniami – nie musicie rozwiązywać każdego zadania dwoma sposobami, wystarczy jeden sposób)

Pamiętajcie o odpowiedziach do zadań tekstowych i do określenia, co jest niewiadomą.

Jako zadanie dodatkowe na + można zrobić zad. 6 ze str. 104

Uczniom, którzy dobrze radzą sobie z równaniami polecam zadanie 12 ze str. 98 – kto do piątku 15.05. przyśle poprawne rozwiązanie tego zadania otrzyma szóstkę.

Wskazówka do  zadania 12:    jeżeli mamy pomnożyć nawias przez liczbę, to mnożymy każdy wyraz w nawiasie przez tą liczbę np.

2 ∙ (5 – x) = 2 ∙ 5 – 2 ∙ x

Zadanie domowe z dzisiejszej lekcji na ocenę:  prześlijcie  Zadanie 2, czyli zad. I – IV z Czy już umiem? ze str. 99 – tylko te zadania przesyłacie w zakładce ZADANIA. Zadanie jest w zakładce ZADANIA.

Można wpisać je zaraz po haśle z lekcji do wyedytowanego dokumentu lub przesłać zdjęcie rozwiązań w zeszycie. Czekam na to zadanie do 18:00.

Powodzenia.

12.05.2020

Temat: Rozwiązywanie równań jeszcze raz – metoda przenoszenia na drugą stronę. (lekcja online)

Cel: umiem rozwiązać równanie metodą przenoszenia wyrażeń na drugą stronę

Dzień dobry. Tak jak Wam obiecałam dzisiaj jeszcze raz pokażemy sobie sposoby rozwiązywania równań. Ja już zauważyliście na poprzednich lekcjach dodanie lub odjęcie do obu stron równania tego samego wyrażenia powoduje, że znika ono po jednej stronie równania, a pojawia się po drugiej ze zmienionym znakiem. To pozwala nam na stosowanie metody rozwiązywania równań zwanej metodą „przenoszenia na drugą stronę”. Zawsze przenosimy wszystkie wyrażenia zawierające niewiadomą na stronę Lewą, a liczby na stronę Prawą.

Pamiętamy,  przy tym,  że przenosząc na drugą stronę musimy zmienić znak danego wyrażenia lub liczby na przeciwny.

HASŁO: Przenosząc na drugą stronę zmieniamy wyrazowi znak na przeciwny

Spróbujmy zatem rozwiązać kilka równań stosując tę poznaną dziś metodę. Ostateczny wybór, którą metodą będziecie liczyć równania należy do Was.

Oto równania do rozwiązania metodą przenoszenia na drugą stronę, pamiętajcie, aby każde sprawdzić!

  • zad. 1 str. 90 poziom C   g), h) 
  • zad. 1 str. 90 poziom D  e), f)  
  • zad. 1 str. 90 poziom MISTRZA a) i b)

W zakładce ZADANIA jest równanie, które należy rozwiązać na plusa. Przedtem wpiszcie proszę Hasło z dzisiejszych materiałów.

Powodzenia.

11.05.2020

Temat: Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań     (lekcja online )

Cel: umiem ułożyć równanie do zadania tekstowego i rozwiązać je.

Dzień dobry. Dzisiaj kontynuujemy rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań. Dokończymy ćwiczenia interaktywne z multibooka oraz rozwiążemy wspólnie zad. 9 i 11 ze str. 98 w podręczniku

Hasło: Równanie z jedną niewiadomą

Jako zadanie domowe wyliczcie proszę zad. 10 ze str. 98

Powodzenia.

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE UMIEJĘTNOŚĆ UCZENIA SIĘ

8.05.2020 (lekcja online)

Temat: Ćwiczymy umiejętność rozwiązywania zadań tekstowych za pomocą równań- ćwiczenia interaktywne

Cel: Doskonalę umiejętność układania równania do treści zadania i rozwiązywania w ten sposób zadań

Dzień dobry. Na dzisiejszej lekcji nadal będziemy rozwiązywać zadania  tekstowe za pomocą równań.

Rozwiążemy zadania interaktywne z naszego podręcznika, (str. 90 i 97) zadanie 7 str.  107 w zeszycie ćwiczeń oraz zad. 8 ze str. 97 w podręczniku.

Uczniowie nieobecni na lekcji online, muszą wpisać do zeszytu rozwiązanie zad. 8 str. 97 oraz wykonać samodzielnie zad. 7 str. 107 w zeszycie ćwiczeń – ćwiczeń interaktywnych niestety nie wykonają.

Życzę wszystkim miłego, słonecznego weekendu.

7.05.2020

Temat: Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań

Cel: umiem rozwiązać zadanie tekstowe układając równanie, rozwiązując je i sprawdzając odpowiedź z warunkami zadania

Dzień dobry. Dzisiaj dzień na samodzielną pracę. Zróbcie proszę zadania od 1 do 6 w zeszycie ćwiczeń na str. 104/106.

Zwróćcie uwagę na zad. 1 i 5 – w nich sprawdzacie tylko, czy podane odpowiedzi są zgodne z warunkami zadania i wybieracie właściwą. W zad. 4 oprócz takiego sprawdzenia jeszcze w ostatniej kolumnie układacie równanie.

W zad. 3 i 6  układacie równanie i rozwiązujecie je.

Do zadania 2 przyda się Wam przypomnienie – wpiszcie je sobie do zeszytu:

Powodzenia. Jutro na lekcji online sprawdzimy Wasze odpowiedzi.

6.05.2020

Temat: Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań (lekcja online)

Cel: umiem rozwiązać zadanie z treścią, układając równanie i rozwiązując je.

Dzień dobry. Dzisiaj rozpoczniemy rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań. obejrzyjcie proszę uważnie film, w którym prowadzący rozwiąże z Wami przykładowe zadania. Potem spotkamy się na lekcji online i również wspólnie rozwiążemy zadanie.

Wpiszcie do zeszytu poniższą notatkę.

Spróbujcie teraz samodzielnie rozwiązać zad. 3 i 4 ze strony 97 w podręczniku. Postępujcie zgodnie z instrukcją, która krok po kroku doprowadzi Was do rozwiązania.

Powodzenia.

5.05. 2020

Temat: Rozwiązujemy trudniejsze równania – ćwiczenia

Cel: umiem rozwiązać trudniejsze równanie, upraszczając je w kolejnych krokach

Dzień dobry. Dzisiaj kolejna porcja coraz trudniejszych równań. Pokażę Wam przykładowe rozwiązanie równania, w którym musimy uprościć je w kilku kolejnych krokach. Zawsze dążymy do tego, żeby niewiadoma pozostała po lewej stronie, a liczby znalazły się po stronie prawej.

Wzorując się na powyższym przykładzie, a także na  przykładach ze str. 88/89  w podręczniku (poziomy C i D) – rozwiążcie równania:

  • zad. 1 poziom C  a), b), c), d)  str.90
  • zad. 1 poziom D  a), b), c), d)  str.90

Zanim na jutrzejszej lekcji przejdziemy do rozwiązywania zadań tekstowych za pomocą równań sprawdzę, czy wszyscy dobrze radzą sobie z rozwiązywaniem takich trudniejszych równań. Dlatego proszę rozwiązujcie zadania samodzielnie, starannie zapisujcie wszystkie etapy upraszczania równania (możecie podkreślać wyrazy podobne, lub pisać je innymi kolorami) i koniecznie sprawdzajcie rozwiązania.

Powodzenia.

4.05.2020

Temat: Rozwiązujemy trudniejsze równania

Cel: umiem rozwiązać trudniejsze równania, upraszczając je w kolejnych krokach

Dzień dobry. Podczas ostatnich dwóch lekcji rozwiązywaliśmy równania. Wiemy, że do obu stron równania możemy jednocześnie dodać lub odjąć tę samą liczbę, obie strony równania możemy pomnożyć lub podzielić przez tę samą liczbę różną od 0 i nadal równość obu stron równania będzie zachowana. Przypomnijcie sobie ten materiał oglądając poniższy film:

Na lekcji online, pokażę Wam jeszcze inne przykłady trudniejszych równań, w których niewiadoma pojawi się kilka razy  i zanim rozwiążemy  takie równanie musimy je w kolejnych krokach uprościć. np:

3 ∙ x  – 8 – 2∙ x   +  4 = 16

Spróbujcie teraz samodzielnie rozwiązać równania (możecie wzorować się na rozwiązaniach podanych w przykładach na str. 87/88 Poziom A i B w podręczniku)

  • zad. 1 poziom A: a), b,) c) str.90
  • zad. 1 poziom B: a), b), c) str.90

Pamiętajcie, by zrobić sprawdzenie.

Nie przysyłajcie mi proszę tych zadań – wyniki możecie sprawdzić w podręczniku.

Jednak żebym miała pewność, że możemy rozwiązywać coraz trudniejsze równania rozwiążcie dzisiaj proszę równania zamieszczone w zakładce ZADANIA w aplikacji TEAMS w zespole swojej klasy i odeślijcie mi do określonej dla Was godziny. Jeżeli sprawia Wam trudność pisanie równań na komputerze  możecie rozwiązać zadania w zeszycie, zrobić zdjęcie i odesłać w zakładce zadania, a na wyedytowanym zadaniu napisać WYKONANO RĘCZNIE i też mi odesłać. Każdy otrzyma indywidualnie informację zwrotną jak mu poszło. Termin nadsyłania pracy określony jest w opisie zadania.

Powodzenia. Do jutra.

30.04.2020

Temat: Rozwiązujemy równania

Cel: umiem rozwiązywać równania

Dzień dobry. W dniu dzisiejszym ćwiczymy umiejętność rozwiązywania równań.  Kto ma jeszcze problemy z ich rozwiązywaniem, proszę niech jeszcze raz obejrzy film z wczorajszej lekcji lub otworzy animację na docwiczenia.pl wpisując kod:M6QLE4  (jest w ćwiczeniach na str. 98).

 Można też prześledzić przykłady w podręczniku str. 81/82.

Skorzystajcie z Dobrej rady na str. 81, choć proponuję Wam, abyście przez jakiś czas (zanim nabierzecie wprawy) zaznaczali strzałkami po obu stronach równania, co robicie – wtedy na pewno daną operację wykonacie po obu stronach.

Wzorując się na przykładach ze str. 81/82 wykonajcie proszę samodzielnie przykłady  a), b), c) z każdego z poziomów A, B i C zadania 1 ze  str. 82 w podręczniku. UWAGA KAŻDE RÓWNANIE TRZEBA SPRAWDZIĆ!!

Poniżej macie przykładowe rozwiązanie jednego z równań

Miłej pracy. Powodzenia. W razie pytań kontaktujcie się na TEAMS.

Życzę Wam udanego weekendu majowego.

29.04.2020

Temat: Jak rozwiązujemy równania?

Cel: Umiem rozwiązać równanie

Dzień dobry. Pora na rozwiązywanie równań. Wpiszcie proszę do zeszytu temat i cel lekcji.

Wiemy już jak sprawdzić, czy dana liczba jest rozwiązaniem równania, ale jak samodzielnie znaleźć takie rozwiązanie? Obejrzyjcie, proszę filmik poniżej:

Wpiszcie do zeszytu notatkę:

Spróbujcie teraz samodzielnie rozwiązać równania.

Wykonajcie zadanie zad.1 ze str. 98 w zeszycie ćwiczeń

Powodzenia

28.04.2020

Temat: Sprawdzanie, czy liczba spełnia równanie

Cel: Umiem sprawdzić, czy dana liczba spełnia równanie

Dzień dobry. Wczoraj nauczyliśmy się, co to znaczy, że liczba spełnia równanie i jak sprawdzić, czy dana liczba jest rozwiązaniem równania (czyli je spełnia). Dzisiaj kontynuujemy to zagadnienie.

Na początek jednak przeczytajcie wiadomości ze str. 73 w podręczniku „Ile rozwiązań może mieć równanie?”

Wpiszcie do zeszytu poniższą notatkę (na niebieskim tle)

Zapamiętajcie: równanie może mieć dokładnie jedno rozwiązanie, kilka rozwiązań, nieskończenie wiele rozwiązań lub może nie mieć wcale rozwiązania.

ROZWIĄZAĆ RÓWNANIE TO ZNACZY ZNALEŹĆ WSZYSTKIE LICZBY SPEŁNIAJĄCE TO RÓWNANIE, CZYLI WSZYSTKIE JEGO ROZWIĄZANIA

Zanim przejdziemy do rozwiązywania równań poćwiczymy jeszcze sprawdzanie, czy podana liczba jest jego rozwiązaniem.

Aby przypomnieć sobie czego nauczyliście się wczoraj prześledźcie proszę przykład 1 ze str. 74/75 w podręczniku

Wykonajcie zad. 4 i 5 ze str. 96/97 w zeszycie ćwiczeń.

Wzorując się na przykładzie 1 ze str. 74/75 wykonajcie w zeszytach po dwa wybrane przykłady z  poziomu A,B C i D zad. 1 ze str. 75.  Nie musicie ich przysyłać, ale zróbcie je uczciwie, bo sprawdzimy je na jutrzejszej lekcji online.

Podsumowując: do zrobienie na dzisiejszej lekcji: zad. 4 i 5 str. 96/97 w zeszycie ćwiczeń + po dwa dowolne przykłady z poziomów A,B,C i D zad. 1 str. 75. Nic nie przysyłacie.

Powodzenia.

27.04.2020

Temat: Sprawdzanie, czyli rozwiązanie bez rozwiązania

Cel: wiem, co to znaczy, że dana liczba spełnia równanie

Dzień dobry. Na dzisiejszej lekcji nauczycie się, co to znaczy, że liczba jest rozwiązaniem równania.

Obejrzyjcie, proszę uważnie poniższy film:

A teraz sprawdźcie, czy wszystko dobrze zrozumieliście, rozwiązując ćw. 1,2,3 ze str. 96 w zeszycie ćwiczeń.

Dalszym sprawdzaniem, czy liczba spełnia równanie zajmiemy się jutro.

A teraz ostatnie 15 minut lekcji poświęćcie na rozwiązanie zadań umieszczonych w zakładce ZADANIA na zespole w aplikacji TEAMS – chcę sprawdzić, czy potraficie układać równania do zadań. NIE ROZWIĄZUJCIE UŁOŻONYCH RÓWNAŃ! MACIE JE TYLKO UŁOŻYĆ. Pamiętajcie jednak, że obowiązkowo trzeba napisać, co oznaczyliście jako niewiadomą. Pełna instrukcja jest w ZADANIACH.

UWAGA: dokument należy edytować, wpisać w WORD rozwiązanie, a następnie odesłać (wystarczy go zamknąć, bo zapisuje się automatycznie). Na odpowiedzi czekam do 16:00 (klasy VI B i D) i do 20:00 (kl. VI C). Zróbcie zatem zadania od razu. Po tym czasie maksymalnie można otrzymać 5.

W razie pytań kontaktujcie się na TEAMS. Powodzenia.

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE UMIEJĘTNOŚĆ UCZENIA SIĘ

24.04.2020

Temat: Ćwiczymy układanie równań do zadań

Cel: umiem ułożyć równanie do zadań i zadanie do równania

Dzień dobry. Dzisiaj ćwiczymy dalej układanie równań. Spotykamy się na e- lekcji.

Wykonajcie zad. 4 i 5 ze str. 70 w podręczniku oraz zad. I-IV  z Czy już umiem? str. 71

W poniedziałek na lekcji sprawdzimy, czy wszyscy radzą już sobie z układaniem równań. Rozwiążecie zadanie umieszczone w aplikacji TEAMS.

Miłego, słonecznego weekendu. Do poniedziałku.

23.04.2020

Temat: Zapisywanie wyrażeń za pomocą równania

Cel: umiem ułożyć równanie do zadania

Dzień dobry. Dzisiaj zajmiemy się układaniem równań do zadań. Już wczoraj analizowaliście przykłady, w których układano równania do zadań. Dzisiaj pora byśmy spróbowali samodzielnie układać takie równania. Pamiętajcie, żeby starannie zapisać sobie co jest niewiadomą i jakie warunki muszą być spełnione.

Wpiszcie sobie do zeszytu jako notatkę dobrą radę:

ZAPAMIĘTAJ Gdy wprowadzasz literę oznaczającą niewiadomą zawsze zapisz, co ona oznacza

np. x – wysokość trójkąta    lub y – cena telewizora

Zanim zaczniecie sami układać równania obejrzyjcie proszę jeszcze film,  pokazujący jak układać równania.

Warto przeanalizować także przykłady 1,2 i 3 ze str. 68/69 w podręczniku.

Teraz możecie już samodzielnie spróbować ułożyć równania (na razie tylko je układamy, jeszcze nie rozwiązujemy). Na początek zróbcie proszę ćw. 5 i 6 str. 94/95 w zeszycie ćwiczeń, a następnie samodzielnie ułóżcie równania wykonując zad. 2 str. 69 i 3 str. 70 w podręczniku. Pamiętajcie, żeby zapisać najpierw co oznacza niewiadoma.

Zadanie sprawdzimy na lekcji w piątek. Bądźcie gotowi.

Powodzenia.

22.04.2020

Temat: Równania, czyli skąd my to znamy?

Cel: wiem, co to jest równanie i umiem je zapisać

Dzień dobry, dzisiaj rozpoczynamy nowy dział: RÓWNANIA.

Nauczycie się zapisywania i rozwiązywania równań. Na początek zagadka ze str. 66  Waszego podręcznika:

Czy wiesz jaka liczba jest ukryta pod rysunkiem gruszki?

Odpowiedzi możecie podać na czacie. Za prawidłowe dam +

A teraz obejrzyjcie, proszę,  uważnie film, który wprowadzi Was w świat równań. Weźcie proszę zeszyty i liczcie razem z osobą prowadzącą w filmie.

Przeczytajcie również wiadomości ze str. 67 – 69 w waszym podręczniku. Macie tam cztery przykłady pokazujące, jak układamy równania do konkretnych zadań. Przeanalizujcie je dokładnie. To bardzo ważne.

Zapiszcie w zeszycie notatkę:

A teraz wykonajcie ćwiczenia 1,2,3,4  str. 94 w zeszycie ćwiczeń. Nie przysyłajcie ich – sprawdzimy na lekcji w piątek.

Powodzenia. Do jutra.

20 – 21. 04.2020 (materiał na dwa dni)

Temat: Powtórzenie wiadomości z działu Figury na płaszczyźnie.

Cel: znam własności wielokątów, potrafię narysować je na kratce i obliczyć ich pola i obwody. Potrafię obliczyć pole wielokąta na kratce, dzieląc go na mniejsze figury

Mam nadzieję, że pracowaliście uczciwie i solidnie i nie będziecie mieli problemów z rozwiązaniem testów powtórzeniowych z działu Figury na płaszczyźnie.

Rozwiążcie proszę test powtórzeniowy ze str. 92/93 w Waszych ćwiczeniach.

Teraz przystąpcie do rozwiązywania kolejno zadań z testu powtórzeniowego w podręczniku na str. 57-59.

Macie na to 2 dni. Przejrzyjcie jednak oba testy już dzisiaj i zaznaczcie sobie zadania, które sprawią Wam kłopot lub których nie jesteście pewni, czy dobrze je rozwiązaliście. We wtorek 21.04 podczas lekcji spotkamy się on-line i wyjaśnimy sobie wątpliwości. Bądźcie gotowi na swojej planowej lekcji.

Do zobaczenia.

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE UMIEJĘTNOŚĆ UCZENIA SIĘ

17.04.2020

Temat: Ćwiczymy umiejętność obliczania pól figur na kratce

Cel: potrafię podzielić odpowiednio figurę na kratce i obliczyć jej pole

Dzień dobry, dziś ćwiczymy dalej obliczanie pól figur na kratce.  Wykonajcie proszę zad. 2, 3 i 4 ze str. 54 w podręczniku oraz zad. 10 i 11 ze str. 55.

W zad.10 zwróćcie uwagę, że rysunek wykonany jest w skali 1:100 (czyli 100 razy pomniejszony). Po odczytaniu długości odpowiednich odcinków z rysunku trzeba najpierw przeliczyć je na długość rzeczywistą i dopiero wówczas wyliczyć pole tego pokoju.

Jako zadanie na ocenę proszę wykonać zad. I-III z Czy już umiem? ze str. 56 i przesłać mi zdjęcia tych zadań do wtorku 21 kwietnia. Proszę rysunki do zad. II i III wykonać starannie przy linijce i na kartce w kratkę.

Powodzenia. W razie pytań kontaktujcie się przez TEAMS. Miłego weekendu. Do poniedziałku. W poniedziałek powtórzenie całego działu.

16.04.2020

Temat: Pola figur na kratce – ćwiczenia

Cel: umiem obliczyć pole figury na kratce

Dzień dobry. Dziękuję tym, którzy przesłali mi zadanie z wczorajszej lekcji. Ponieważ powtarzały się niedociągnięcia w zapisie jednostek otwórzcie, proszę poniższy plik i wpiszcie do zeszytu notatkę:

W dniu dzisiejszym będziemy dalej ćwiczyć umiejętność obliczania pola figury na kratce. Wykorzystamy sposoby, które poznaliśmy na wczorajszej lekcji.

Zróbcie proszę w zeszytach zad. 9 ze str. 55 w podręczniku. W zadaniu  możecie wybrać dowolną metodę: albo podzielić figurę na mniejsze figury, albo zastosować odcinanie trójkątów od prostokąta.

W podobny sposób zróbcie zad. 10, ale ze str. 58 w podręczniku (test powtórzeniowy)

Następnie zróbcie zad. 10 i 11 ze strony 90 i 91 w ćwiczeniach.

Do poniedziałku 20 kwietnia czekam na zdjęcie rozwiązania zadań  9  i 10 z podręcznika. Ćwiczenia ocenię po powrocie do szkoły.

Jutro, na zajęciach rozwijających umiejętność uczenia się będziemy dalej ćwiczyć umiejętność obliczania pól figur na kratce.

Do jutra. Powodzenia

15.04.2020

Temat: Pola figur na kratce

Cel: umiem obliczyć pole figury na kratce

Dzień dobry, okazało się, że nadal będziemy uczyć się przez Internet, dlatego proszę Was, byście uważnie czytali zamieszczane przeze mnie materiały i starannie wykonywali polecenia oraz zadania.

Na dzisiejszej i jutrzejszej lekcji zajmiemy się obliczaniem pól figur narysowanych na kartce w kratkę.

Zapamiętajcie, że jeżeli w zadaniu nie będzie polecenia „zmierz”, to nie mierzymy długości odcinków. Wykorzystujemy tylko informacje z treści zadania lub własności kratki.

Wykorzystując własności kratki, na razie, możemy określić długość tylko tych odcinków, które narysowane są wzdłuż kratek. W klasie 7 nauczymy się  obliczać długości także innych odcinków.

Przeczytajcie proszę informacje „Długość i pola na kratce” na str. 50 w podręczniku, a następnie przeanalizujcie uważnie przykład 2 na str. 51.

W przykładzie 2 a) zwróćcie uwagę, że za podstawę naszego trójkąta musimy wybrać odcinek AC, bo tylko ten odcinek biegnie wzdłuż kratek, a więc obliczymy jego długość. Podobnie tylko wysokość opuszczona z wierzchołka B na bok AC pobiegnie wzdłuż kratek i będziemy mogli określić jej długość (pozostałe wysokości tego trójkąta nie pobiegną wzdłuż kratek).

A teraz postępując podobnie jak w przykładzie 2 wykonajcie ćwiczenie 1 ze str. 52 w podręczniku – przypomnijcie sobie wzory na pola poszczególnych figur.

UWAGA: DŁUGOŚCI POTRZEBNYCH ODCINKÓW  OKREŚLAJCIE LICZĄC KRATKI I PAMIĘTAJĄC, ŻE 1 KRATKA  TO 0,5 cm.

Bardzo zależy mi, żebyście uważnie prześledzili przykład 3 ze str. 52/53 w podręczniku. Pokazano w nim, jak można obliczyć pole pięciokąta ABCDE dzieląc go na figury, których pola obliczać potrafimy ( w tym przypadku na 3 trójkąty).

Sposób opisany w przykładzie 3  to nie jedyny sposób na wyliczenie pola tego pięciokąta.

Wykonajcie proszę ćwiczenie 2 ze str. 53 w podręczniku – musicie wrócić do przykładu 2 na str. 24, a następnie w podobny sposób obliczyć pole pięciokąta ABCDE z przykładu 3 str. 52/53. Jak dobrze wykonacie to zadanie otrzymacie wynik taki sam jak w przykładzie 3, czyli 6,25 [cm2].  

Jeżeli jednak sobie nie poradzicie, spójrzcie do wskazówki w poniższym pliku. Wierzę jednak, że będą tacy, którzy nie będą musieli tam zerkać.

Napiszcie mi, proszę w aplikacji Teams, który sposób bardziej się Wam podoba i wydaje się łatwiejszy.

Jako zadanie z tej lekcji proszę zrobić zdjęcie rozwiązania ćw. 1  ze str. 52 i przesłać w aplikacji teams.  Nie musicie przerysowywać figur do zeszytu, ale musicie wpisać do zeszytu odczytane z rysunku długości potrzebnych odcinków (określając ich końce literami z rysunku np. DC = …..), zastosowany wzór i obliczone pole wraz z jednostką.

W razie pytań i wątpliwości kontaktujcie się przez Teamsa. Ciągle czekam jeszcze na zadania, które należało mi przesłać do 10 kwietnia – są jeszcze uczniowie, którzy nie przesłali mi żadnego zadania.

Powodzenia.

07 – 08.04.2020 (materiał na dwie lekcje)

Temat: Figury na kratce

Cel: Umiem narysować trójkąty i czworokąty na kratce, zaznaczać osie symetrii figur narysowanych na kratce i przerysować figury na kratce

Dzień dobry, dziękuję wszystkim tym, którzy już odesłali mi przeliczone jednostki. Na razie nie omawiam, bo do jutra czekam na resztę odpowiedzi.

Na dzisiejszej lekcji zajmiemy się figurami rysowanymi na kratce. Będzie trochę rysowania. Weźcie przygotowane przez Was kartki w kratkę i UWAGA rysujcie tylko na jednej stronie kartek, bo potem wkleicie je do Waszych zeszytów do geometrii.

 Na matematyce zwykle używamy zeszytów w kratkę, dlatego dobrze znacie własności kratki:

wszystkie poziome linie są równoległe

wszystkie pionowe linie są równoległe

dowolna linia pozioma i dowolna linia pionowa są prostopadłe

odległość między sąsiednimi równoległymi liniami to 5 mm = 0,5 cm

cztery przecinające się linie tworzą kwadraty o boku 5mm = 0,5 cm

Przeczytajcie wiadomości z podręcznika na str. 48 i 49 i narysujcie na kartce w kratkę po dwa różne prostokąty, równoległoboki, trapezy i deltoidy. Na pewno nie sprawi Wam to trudności.

Następnie przerysujcie na kartkę w kratkę trzy figury mające oś symetrii ze str. 49. Przerysowując je wykorzystujcie kratki. Zaznaczcie kolorową kredką osi symetrii tych figur. Zauważyliście, że po obu stronach osi symetrii, w równej od niej odległości leżą przeciwległe wierzchołki każdej figury?

Najważniejszą częścią tej lekcji jest nabycie umiejętności przerysowywania figur.

Przeczytajcie Przykład 1 ze str. 50 „Przerysowywanie figur” i postępując zgodnie z instrukcją kopiowania figury skopiujcie na Wasze kartki w kratkę  pięciokąt ABCDE.

Zwróćcie uwagę na instrukcję: „2 kratki w lewo i 4 kratki w górę” to swoisty algorytm wykorzystywany także w nauce kodowania.

Na koniec zwróćcie uwagę (str. 50 w podręczniku), że gdy długości boków figury biegną wzdłuż kratek, to bez mierzenia, licząc kratki możemy podać ich długość. Nie zrobimy tego (na razie), gdy boki nie biegną wzdłuż kratek.

Przypominam: Wszystkie wykonane na kartce w kratkę rysunki wklejcie proszę do zeszytów do geometrii

Sprawdzeniem, czy wszystko dobrze zrozumieliście będzie wykonanie ćwiczeń 1-9 w zeszycie ćwiczeń na stronach 88-90. Nie przysyłajcie mi ich – sprawdzę jak wrócimy do szkoły.

Na wykonanie tych zadań macie dwa dni. Proszę dobrze rozplanujcie pracę tak, żeby równomiernie pracować każdego dnia.

06.04.2020

Temat: Przeliczanie jednostek pola powierzchni

Cel: umiem przeliczyć jednostki powierzchni

Dzień dobry. Tak jak zapowiadałam, na dzisiejszej lekcji zajmiemy się przeliczaniem jednostek pola

Pokażę Wam jak przeliczyć jednostki pola dwoma sposobami, na przykładzie poniższego zadania.

A teraz posługując się „ściągą”, którą zamieściłam w materiałach piątkowej lekcji ZRUU, spróbujcie przeliczyć:

4 km2 = ………………………………. m2

6 km2 = ………………………………. ha

0,3 ha =  …………………………….. a

600 m2 = ……………………………. a

0,09 km2 = …………………………… a

8000 a = ……………………………. ha

Zróbcie proszę zdjęcie i prześlijcie to proszę na mój adres e – mailowy. Czekam do środy 8 kwietnia.

Na jutro przygotujcie proszę kartki w kratkę. Do wtorku

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE UMIEJĘTNOŚĆ UCZENIA SIĘ

03.04.2020

Temat: Ćwiczymy obliczanie pól różnych wielokątów

Cel: umiem obliczyć pole wielokąta i wyrazić je we wskazanej jednostce

Dzisiaj przygotowałam dla was  quiz na portalu Quizziz.com Quiz ma tytuł Pola wielokątów 2 . Gdybyście potrzebowali kodu do niego to podaję: 778231

Bardzo proszę spróbujcie go samodzielnie rozwiązać – chciałabym go ocenić. Możecie podjąć do trzech prób – ocenię najlepszą.

Ponieważ w zadaniach trzeba wyliczyć pola figur zapisujcie proszę obliczenia w zeszycie. W tych zadaniach, gdzie trzeba liczyć dałam więcej czasu na odpowiedź.

Na poniedziałkową lekcję przypomnijcie sobie ściągę z jednostek. Umieszczam ją poniżej. Możecie sobie ją przepisać i zawsze mieć przy sobie.

W poniedziałek spróbujemy przypomnieć sobie  Waszą „ulubioną” umiejętność – przeliczanie jednostek.

Życzę miłego weekendu. Do poniedziałku.

02.04.2020

Pola wielokątów – jednostki pola cz. II

Cel: umiem obliczyć pole wielokąta i przeliczyć jednostki pola

Dzień dobry, w dniu dzisiejszym kontynuujemy obliczanie pól wielokątów. Podaję linki do kolejnych dwóch sprawdzianów na portalu szalone liczby. Zróbcie je podobnie jak wczoraj sprawdzając swoje wyniki. Możecie przez Teams poinformować mnie o swoich wynikach.

Powodzenia. Podobnie jak wczoraj proszę napiszcie, z jakimi zadaniami mieliście problem. Do jutra.

01. 04.2020

Temat: Pola wielokątów – jednostki pola

Cel: umiem obliczyć pole wielokąta i przeliczyć jednostki pola

Wpiszcie do zeszytu temat, cel i wyróżnione na zielono poniżej jednostki pola.

Dzień dobry. Mam nadzieję, że wczorajsze zadania większości z Was nie sprawiły kłopotu. Kto sobie z nimi nie poradził niech napisze do mnie z czym konkretnie miał kłopot. Postaram się pomóc. Widziałam, że niestety nie wszyscy jeszcze przystąpili do rozwiązania quizu Pola wielokątów. Gratuluję tym, którzy już w pierwszej próbie zdobyli 100% punktów. Zachęcam do sprawdzenia swojej znajomości wzorów na pola. Przypominam kod tego quizu: 008945

Na dzisiejszej i jutrzejszej lekcji nadal będziemy ćwiczyć umiejętności obliczania pól i obwodów wielokątów. Pojawią się też zadania związane z jednostkami pola:

Przypominam: pola figur wyrażamy w jednostkach kwadratowych np.

m2       dm2         cm2     mm2

a powierzchnie dużych obszarów np. państw i kontynentów wyrażamy w

km2

Popularnymi jednostkami powierzchni są ar [a] i hektar [ha] Pamiętacie zależności między nimi?

1 ha = 100 a

1a = 100 m2                        (pole kwadratu o boku 10 m)

1ha = 10 000 m2                (pole kwadratu o boku 100 m)

Przypomnijcie sobie wszystkie przedrostki i naszą „windę”. Pamiętajcie, że w przypadku jednostek kwadratowych każde „piętro” oznacza 2 miejsca w prawo (gdy jedziemy w dół) lub 2 miejsca w lewo (gdy jedziemy w górę).

Ale żeby nie mieć kłopotów z przeliczaniem jednostek kwadratowych pamiętajcie, że najlepiej od razu długości boków wyrazić w odpowiedniej jednostce długości (bo te przelicza się łatwiej). Przypominam to, bo w sprawdzianach, do których rozwiązania na dzisiejszej lekcji Was zachęcam pojawią się takie zadania.

Poniżej podaję linki do sprawdzianów na portalu szalone liczby. Proszę obliczenia do niektórych zadań wykonujcie sobie w zeszycie. Nie spieszcie się. Po wykonaniu wszystkich zadań i zakończeniu testu możecie kliknąć „zobacz swój test” i uzyskacie informację ile zdobyliście punktów i jakie zadania zrobiliście poprawnie, a w których popełniliście błąd. Dalej możecie kliknąć „następne” i po kolei obejrzeć swoje odpowiedzi. Klikając na „wyjaśnienie” do każdej odpowiedzi uzyskacie jasne wyjaśnienie, jak należało poprawnie rozwiązać dane zadanie. Radzę z tego skorzystać – można się wiele nauczyć i potem spróbować rozwiązać test jeszcze raz klikając „popraw test”.

W dniu dzisiejszym sprawdzian z trójkątów drugi z kwadratów i prostokątów. Powodzenia.

Jako zadanie domowe proszę tych, którzy jeszcze nie rozwiązali quizu „Wzory na pola wielokątów”, żeby go wykonali. Przypominam również o zadaniach z lekcji 25 marca: zad. 11,12,13 i 14 str. 37 + zad. I – III z Czy już umiem? str. 38 w podręczniku.

Napiszcie proszę na Teams Office 365, z którymi zadaniami mieliście problem. Do jutra.

31.03.2020

Temat: Pola wielokątów – rozwiązywanie zadań

Cel: umiem obliczyć pole wielokąta korzystając ze wzorów

Dzień dobry, na dzisiejszej lekcji dalej będziemy korzystali ze wzorów na pola wielokątów, by rozwiązywać zadania związane z wielokątami.

Tym razem nie będą to jednak tylko zadania na podstawienie do wzorów, z jakimi mieliście do czynienia rozwiązując testy na portalu szalone liczby, ale trochę trudniejsze. Może warto, żebyście jeszcze raz obejrzeli filmiki z lekcji z 26 marca – tam zobaczycie jak znając pole figury można obliczyć np. jej wysokość lub bok.

Sięgnijcie również do podręcznika i prześledźcie uważnie przykład 3 na stronie 24, pokazujący jak obliczyć wysokość trójkąta, gdy znamy bok trójkąta, na który jest ona opuszczona i pole trójkąta. W podobny sposób obliczylibyśmy bok trójkąta, gdy znalibyśmy jego pole i wysokość opuszczoną na ten bok. Podobnie postępujemy, gdy znając pole równoległoboku lub rombu i jedną z wielkości: bok lub wysokość mamy obliczyć odpowiednio: jego wysokość lub nieznany bok

Spróbujcie teraz wyliczyć samodzielnie zad.13 ze strony 46 w podręczniku oraz zad. 5 ze strony 44.

Następnie przeanalizujcie dokładnie przykład 4 ze strony 43 i na jego podstawie wyliczcie zadanie 12 ze strony 45. Przykład takiego zadania znajdziecie także w filmie POLE TRAPEZU z lekcji w dniu 26 marca.

Podsumowując: na dzisiejszej lekcji macie rozwiązać zad. 5 str. 44, zad. 12 str. 45 i zad. 13 str. 46. Powodzenia

W razie wątpliwości kontaktujcie się mailowo, przez e- dziennik lub na czacie w Teams Office 365 – wczoraj utworzyłam grupę klasy VI b, dzisiaj tworzę pozostałe VI c i VI d.

Do jutra. Piszcie, czy dajecie sobie radę z tymi zadaniami, bo obliczanie pól wielokątów jest bardzo ważną umiejętnością.

30.03.2020

Temat: Pola wielokątów – rozwiązywanie zadań

Cel: umiem obliczyć pole wielokąta korzystając ze wzorów

Dzień dobry, na dzisiejszej lekcji dalej będziemy ćwiczyli obliczanie pól wielokątów. Przypomnijcie sobie wzory i spróbujcie wykorzystać je do obliczania pól rożnych wielokątów.

Zróbcie zadania 2-7 na str. 85/86 w waszych ćwiczeniach. Zadania sprawdzę, jak wrócimy do szkoły. Powodzenia.

Jeszcze nie wszyscy uczniowie odesłali mi zadania z poprzedniego tygodnia. Czekam

W razie pytań i wątpliwości piszcie na adres: dczosnowskasp1@wp.pl

Życzę efektywnej pracy. Do jutra

27.03.2020

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE UMIEJĘTNOŚĆ UCZENIA SIĘ

Temat: Ćwiczymy umiejętność obliczania pól wielokątów

Dzień dobry, mam nadzieję, że wzory na pola wielokątów macie dobrze opanowane. Zachęcam do sprawdzenie się na koncie quizizz.com. Przypisałam Wam quiz Wzory na pola wielokątów. Jego kod:008945 – chociaż wszyscy powinniście widzieć quiz od razu po zalogowaniu. Miłej zabawy!

Umiejętność posługiwania się tymi wzorami możecie sprawdzić rozwiązując na portalu szalone liczby poniższe testy:

Dla kogo te ćwiczenia są za łatwe i chciałby sprawdzić się na trudniejszych zadaniach podaję link do sprawdzianu:

W poniedziałek dalej będziemy ćwiczyć umiejętność obliczania pól wielokątów.

Życzę Wam miłego weekendu. Do poniedziałku

26.03.2020

Temat: Powtórzenie wiadomości o obliczaniu pól wielokątów

Cel: Przypomnę sobie wzory na obliczanie pól wielokątów

Przypomnijcie sobie znane z klasy 5 wzory na pola i obwody wielokątów

Znalezione obrazy dla zapytania: wzory na pola

Wpiszcie do zeszytu temat i cel lekcji oraz powyższe wzory + wzór na obliczanie pola deltoidu, który znajdziecie na str. 41 w podręczniku.

W podręczniku na str. 40-43 znajdziecie też te wzory oraz przykłady obliczania pól różnych figur – przeanalizujcie je proszę.

Także poniższe filmy pokażą Wam jak w praktyce obliczamy pola figur. Obejrzyjcie je proszę uważnie:

Myślę, że to na dzisiaj wystarczy. Postarajcie się dobrze zapamiętać wzory, z których korzystamy chcąc obliczyć pole powierzchni konkretnej figury. Będą one nam jeszcze wielokrotnie potrzebne.

Na jutrzejszej lekcji Zajęć rozwijających umiejętność uczenia się i kolejnych lekcjach matematyki będziemy ćwiczyć obliczanie pól rożnych wielokątów, zatem wzory będą niezbędne.

Pozdrawiam Was serdecznie i życzę miłej pracy. Do jutra

25 marca 2020

Temat: Rozwiązywanie zadań dotyczących własności czworokątów

Cel: umiem wykorzystać poznane własności czworokątów do rozwiązywania zadań

Zapiszcie w zeszytach temat i cel lekcji

Poszukajcie materiałów do tej lekcji poniżej (Temat 4, który zamieściłam już w poniedziałek 23 marca) i wykonajcie wskazane tam ćwiczenia. Ćwiczenia na portalu szalone liczby możecie wykonywać w każdej chwili w dowolnym czasie

Zadania wskazane w podpunkcie d) wykonajcie w zeszycie i do piątku 27 marca prześlijcie na mój adres e- mailowy zdjęcie lub scan tych zadań. dczosnowskasp1@wp.pl

W razie pytań lub wątpliwości piszcie przez dziennik lub na adres e- mailowy. Jestem do waszej dyspozycji, pomogę.

Życzę miłej pracy. Do zobaczenia jutro.

Temat 1 klasy 6 b,c,d (16-17 marca)

Przypomnienie wiadomości o trójkątach

a) obejrzyj poniższe filmy:

b) wykonaj ćwiczenia na portalu szalone liczby:

c) poćwicz konstruowanie trójkątów i wykreślanie w nich wysokości

d) uzupełnij niezrobione zadania 1-8 ze stron 79 – 81 w zeszycie ćwiczeń

e) w zeszycie do geometrii wykonaj zadania I – III z Czy już umiem? ze str. 30 w podręczniku

f) sprawdź ile potrafisz – wykonaj quiz na swoim koncie quizizz.com, który będzie umieszczony przez nauczyciela

Temat 2 klasy 6 b,c,d (18-20 marca)

Przypomnienie wiadomości o kątach

a) przypomnij sobie wiadomości o kątach z podręcznika str. 13-15

b) obejrzyj filmy dotyczące kątów. Linki do filmów znajdziesz w zadaniach dla klasy 6 a poniżej poleceń dla waszych klas: film 1: BUDOWA KĄTA, RODZAJE KĄTÓW, film 2 KĄTY PRZYLEGŁE, film 3 KĄTY WIERZCHOŁKOWE, NAPRZEMIANLEGŁE I ODPOWIADAJĄCE

c) wykonaj ćwiczenia na portalu szalone liczby:

d) w zeszycie do geometrii wykonaj zadania I – III z Czy już umiem? ze str. 20 w podręczniku

e) sprawdź ile potrafisz – wykonaj quiz na swoim koncie quizizz.com, który przypisze Twojej klasie nauczyciel. Na tym samym koncie ćwicz codziennie tabliczkę mnożenia

Temat 3 klasy 6 b,c,d (23 -24 marca)

Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o kole i okręgu

a) obejrzyj poniższe filmy dot. koła i okręgu:


b) W zeszycie do geometrii wykonaj ćwiczenia:

str. 9 zad. 3 str. 10 zad. 8,9,10,11,12,13 i 14 Zad. I – III z Czy już umiem? ze str. 11

c) w zeszycie ćwiczeń wykonaj zadania: str. 73 zad. 6,7  str. 74 zad. 8 i 9

d) sprawdź ile potrafisz – wykonaj quiz „Koło i okrąg” na swoim koncie quizizz.com, który przypisze Twojej klasie nauczyciel.

Temat 4 klasy 6 b,c,d (24 – 25 marca)

Powtórzenie wiadomości o czworokątach

a) obejrzyj poniższe filmy:

PROSTOKĄT I KWADRAT

RÓWNOLEGŁOBOKI I ROMBY

TRAPEZ

KLASYFIKACJA I RYSOWANIE

KĄTY W CZWOROKĄTACH

b) poćwicz przypomniane sobie umiejętności na portalu szalone liczby

c) możesz sprawdzić swoje umiejętności wykonując sprawdziany na portalu szalone liczby

d) w zeszycie do geometrii wykonaj zadania z podręcznika:

Str. 37 zad. 11,12,13 i 14

Str. 38 zad. I-III z Czy już umiem str. 38

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE UMIEJĘTNOŚĆ UCZENIA SIĘ

KL. 6 B,C,D

a) ćwiczcie proszę tabliczkę mnożenia i dzielenia na portalu szalone liczby:

Kto dobrze radzi sobie z mnożeniem do 100 może popróbować sił w mnożeniu i dzieleniu do 1000

b) sprawdzaj ile potrafisz rozwiązując quizy z tabliczki mnożenia i dzielenia, które na twoim koncie quizizz.com umieści dla twojej klasy nauczyciel