Logopeda

Logopedia

„Nie ma nic lepszego niż język, który jest łącznikiem życia społecznego, kluczem do wiedzy, organem prawdy i rozsądku oraz modlitwy”                     (Ezop)
  • NASZE ZAJĘCIA TRWAJĄ 20-30 MINUT
  • UCZYMY SIĘ NA NICH, JAK PRAWIDŁOWO ĆWICZYĆ W DOMU ŻEBY PRZYNIOSŁY ONE OCZEKIWANE EFEKTY
  • ĆWICZYMY SYSTEMATYCZNIE I DOKŁADNIE PO KILKU MINUT KAŻDEGO DNIA

Logopedyczne strony internetowe

  • www.logopedia.pl
  • www.logopeda.org.pl
  • www.logopedia.umcs.lublin.pl
  • www.dzieci.best.pl
  • www.krasnoludki.pl
  • www.dzieci.wp.pl

AKTUALNOŚCI

Zastanawiasz się czasem, jak ćwiczyć „rączkę” i świetnie się bawić??? Nam pomogła dziś stonoga:)

Warsztaty z cyklu „Terapia ręki – innowacja pedagogiczna” 02.03.2023r.

klasa IA

Nadmuchaj zajączka, czyli kreatywne zabawy logopedyczne:)

Logopedia nie musi być nudna! W Wielkim Tygodniu tworzymy własne pomoce logopedyczne
i przy okazji świetnie się bawimy:) Trenujemy oddychanie z wykorzystaniem zajączków z…rękawiczek ochronnych. Odrobina kleju, kubeczek, słomka, no i oczywiście kolorowy pomponik na wydatny nosek i już można ćwiczyć: rozróżnianie toru oddechowego oraz sposobu oddychania, wydłużanie fazy wydechowej, kierowanie strumienia powietrza, pomysły można mnożyć do woli! Nasze błękitne zajączki powoli opanowują szkolne korytarze:)

Świąteczna Logopedia 2021

W tym sezonie bożonarodzeniowym już na początku grudnia poczułyśmy świąteczny klimat
i postanowiłyśmy zadbać o to, aby poczuł go każdy uczestnik naszych zajęć. Bo kto powiedział, że podczas zajęć logopedycznych nie można dekorować pierniczków czy przygotowywać ozdób świątecznych, jeśli towarzyszą temu rzetelne ćwiczenia terapeutyczne? Ano właśnie. Dlatego grudniowa Logopedia nabrała świątecznego, piernikowego, choinkowego i mikołajkowego charakteru!

 

Ostatnie letnie warsztaty związane z profilaktyką ręki oraz kształtowaniem rozwoju umiejętności emocjonalno – społecznych dla oddziału przedszkolnego –

Gniotek – Uspokajacz

Dnia 21.06.2021 odbyły się ostatnie już z naszego całorocznego cyklu warsztatów profilaktycznych  „Rozwijamy – przeciwdziałamy, czyli sprawna rączka przedszkolaka”. Podczas naszego ostatniego spotkania poznaliśmy podstawowe emocje, takie jak smutek, radość, złość, wstyd, niezadowolenie, miłość, dumę. Wspólnie odkrywaliśmy, jak rozpoznać te emocje, analizując wyraz twarzy, postawę, głos. Powróciliśmy wspomnieniami do tego, co budzi naszą radość i zadowolenie, ale też zastanawialiśmy się, jak sobie radzić w trudnych sytuacjach. Poznaliśmy też kolejny sposób na „ostudzenie: emocji – stworzyliśmy nasze Gniotki – Uspokajacze. Małe rączki pracowały tego dnia bardzo wytrwale. A oto efekty naszej pracy:)

Pierwsze, jesienne warsztaty związane z profilaktyką terapii ręki w ramach cyklu pt.  „Rozwijamy – przeciwdziałamy, czyli sprawna rączka przedszkolaka” zrealizowane w oddziale przedszkolnym naszej szkoły.

Dnia 23 października  2020 roku odbyły się pierwsze warsztaty z cyklu dotyczącego rozwijania sprawności psychofizycznej oraz umiejętności związanych z prawidłowym kształtowaniem się chwytu pisarskiego. Z inicjatywy logopedów, będących również terapeutami ręki, zrealizowano plastyczno-ruchowe zajęcia na terenie oddziału przedszkolnego, podczas których uczniowie uczestniczyli w rozmaitych zabawach ruchowych, zgodnie ze schematem terapeutycznym: grzbiet – ramię – łokieć – nadgarstek – palce. Jesienny klimat towarzyszył każdej aktywności naszych przedszkolaków, począwszy od zabaw koordynacyjnych, poprzez ćwiczenia gimnastyczno – usprawniające, aż po pracę plastyczną w postaci przecudnych jeży z masy solnej (także tutaj wprowadzono elementy treningu nadgarstkowego i paluszkowego). Na zakończenie spotkania dzieci  miały możliwość dokonania oceny zajęć na podstawie wybranych przez siebie emotikonów. Było to prawdopodobnie pierwsze samodzielne głosowanie w ich życiu:)

Zajęcia będą kontynuowane w kolejnych miesiącach roku szkolnego – przedszkolaki czeka zatem wiele ciekawych przygód profilaktycznych, podczas których będziemy wspólnie, tworzyć, ćwiczyć i bawić się.

Organizatorzy: Maja Koczorowska- Rębacz, Magdalena Chmielewska

Poniżej fotorelacja z wydarzenia:

Warsztaty logopedyczno – plastyczne  „Pyszności z koszyczka babuni”, zorganizowane dla dzieci uczęszczających na zajęcia logopedyczne w roku szkolnym 2016/2017 w Szkole Podstawowej nr 1 w Swarzędzu.

Dnia  25  listopada 2016 roku w Szkole Podstawowej nr 1 w Swarzędzu odbyły się warsztaty plastyczne „Pyszności z koszyczka babuni”. W trakcie spotkania integracyjnego zorganizowanego dla rodziców i dzieci uczęszczających na zajęcia logopedyczne wykonano prace plastyczne ilustrującą łakocie z koszyczka babuni, zawierające w swej nazwie głoski z szeregu syczącego (s, z, c, dz) i/lub szeregu szumiącego (sz, ż, cz, dż). Warsztaty i konkurs adresowany był do dzieci w następujących kategoriach wiekowych: I – dzieci od 4 do 6 lat, II – dzieci od 7 do 9 lat. Głównym celem konkursu było rozbudzenie plastycznej i językowej twórczości dzieci z trudnościami artykulacyjnymi, prezentacja umiejętności oraz zdolności plastycznych, a także wspólna praca logopedy,  rodzica i dziecka nad rozwojem mowy z wykorzystaniem technik plastycznych. Wykonane wieloma technikami prace były wyjątkowe i przysporzyły dużego kłopotu  z wytypowaniem zwycięzców w etapie szkolnym.  Ostatecznie wybrano 3 prace, które zostały wysłane na ogólnopolski konkurs „Pyszności z koszyczka babuni”  organizowany  przez Szkołę Podstawową nr 7 im. Kazimierza Wielkiego w Czechowicach-Dziedzicach, przy współudziale Wydawnictwa KOMLOGO.

Oficjalne ogłoszenie wyników konkursu odbędzie się 12 w grudniu 2016 roku na  stronie internetowej wydawnictwa „Komlogo”. W celu zaprezentowania prac szerszemu gronu widzów, kolorowe i pełne fantazji wytwory uczestników konkursu zostaną zaprezentowane na wystawie pokonkursowej w holu Szkoły Podstawowej nr 1 w Swarzędzu.
Zorganizowanie i przeprowadzenie konkursu oraz  warsztatów wpłynęło na: odkrycie przez uczestniczące w konkursie dzieci własnych uzdolnień i możliwości,  dodanie wiary w siebie, osiągnięcia zadowolenia i sukcesu przez  dzieci z trudnościami artykulacyjnymi.

                            Organizatorki: Magdalena Chmielewska, Anna Szczodrowska

Konkurs „Piotruś Pan”

Regulamin

  1. Temat konkursu: „Piotruś Pan”
  2. Organizatorem konkursu jest Miejskie Przedszkole Integracyjne nr 6 w Kołobrzegu, zwane dalej Organizatorem, przy współudziale Wydawnictwa KOMLOGO – Piotr Gruba, z siedzibą w Niezdrowicach, przy ul. Wiejskiej 21, CEIDG, NIP: 7561307604, REGON: 273221318, zwanym dalej Współorganizatorem
  3. Czas trwania konkursu od 27.10.2015 r. do 18.12.2015 r. Decyduje data stempla pocztowego
  4. Konkurs adresowany jest do dzieci w następujących kategoriach wiekowych: I – dzieci od 2,5 do 4 lat, II – dzieci niepełnosprawne od 2,5 do 4 lat, III – dzieci w wieku od 5 do 7 lat, IV – dzieci niepełnosprawne od 5 do 7 lat.
  5. Celem konkursu jest: – rozbudzenie plastycznej i językowej twórczości u dzieci, szczególnie tych z trudnościami w mówieniu, – prezentacja swoich umiejętności, zdolności plastycznych, – wspólna praca logopedy, pedagoga, psychologa, rodzica i dziecka nad rozwojem mowy z wykorzystaniem technik plastycznych.
  6. W ramach Konkursu na adres Organizatora, należy nadesłać pracę plastyczną w formie wykonanych kart do gry „Piotruś Pan”, przedstawiających różnorodne ilustracje, rozwijające mowę oraz wzbogacające słownik dziecka (np. dział warzywa, owoce, jedzenie, pojazdy, zabawki, itp.) lub stymulujące prawidłową artykulację różnych głosek (np. głosek szeregu szumiącego [sz, ż, cz, dż], głosek szeregu syczącego [s, z, c, dz], głosek szeregu ciszącego [ś, ź, ć, dź], głoski [R – L] oraz innych głosek [K – G, P – B, T – D, F – V].
  7. Format pracy: dowolny. Technika: dowolna.
  8. Prace należy składac u nauczycieli logopedii do 17.12.2015r.

Dnia 5 stycznia 2016 roku w Miejskim Przedszkolu Integracyjnym nr 6 im. Janusza Korczaka w Kołobrzegu odbyło się posiedzenie Komisji Konkursowej oraz wyłonienie laureatów XXII Ogólnopolskiego Logopedycznego Konkursu Plastycznego pod tytułem „Piotruś Pan”.

Komisja Konkursowa wśród nadesłanych prac wyłoniła laureatów. Uczniowie naszej szkoły nie otrzymali zaszczytnych pierwszych miejsc. Otrzymali jednak dyplomy i podziękowanie za udział w konkursie. Bardzo dziękujemy za złożenie pięknych prac konkursowych i życzymy powodzenia w kolejnych logopedycznych konkursach plastycznych.


ZABAWY ANDRZEJKOWE, CZYLI LOGOPEDYCZNE CZARY MARY

 Koniec listopada to czas tradycyjnych andrzejkowych zabaw. 27 listopada 2015r. nauczyciele logopedii zorganizowali Zabawy andrzejkowe, czyli logopedyczne czary – mar dla uczniów klas pierwszych. Celem spotkania była nie tylko wspaniała zabawa, ale także ćwiczenia wyrazistości mowy i wzbogacanie zasobu słownictwa. Uczniowie poznali również wróżby andrzejkowe i wierszyki na giętkie języki. Zabawy oddechowe z piórkami i chustami cieszyły się ogromną popularnością wśród dzieci. Ponadto było można wywróżyć sobie imię przyszłego męża lub żony, powróżyć z kubeczków, były wróżby numerologiczne, losowanie zawodów oraz kręcenie butelki na kole. Nie mogło zabraknąć  również twórczych warsztatów plastycznych, na których uczniowie wykonali magiczne rybki. Chociaż interpretacja wróż była bardzo różna, z naszej magicznej sali wróżb nikt nie wychodził ze smutną miną, wszyscy byli radośni i świetnie się bawili.


Konkurs plastyczny

„ Śmieszne minki mojej rodzinki”

  1. Praca  ma przedstawiać dziecko i minimum jednego członka rodziny, na której widoczna będzie logopedyczna praca nad sprawnością aparatu artykulacyjnego.
  2. Format pracy:  A4.
  3. Technika: dowolna.
  4. Każda praca powinna zawierać metryczkę ( imię i nazwisko dziecka, wiek, klasa.
  5. Prace należy składać u nauczycieli – logopedów.
  6. Termin składania  prac upływa: 27 marca 2015 roku.
  7. Komisja powołana przez organizatorów konkursu wybierze najciekawsze prace.

19.Wystawa prac konkursowych i  wręczenie nagród odbędzie się w 14 kwietnia 2015 roku.

Serdecznie zapraszamy do udziału

Organizatorzy:  nauczyciele logopedii

Wyniki

Logopedycznego Konkursu Plastycznego

„Wesołe minki mojej rodzinki”

W dniu 14 kwietnia 2015 r. nastąpiło rozstrzygnięcie I Logopedycznego Konkursu Plastycznego „Wesołe minki mojej rodzinki” dla dzieci uczęszczających na zajęcia terapii logopedycznej w Szkole Podstawowej nr 1 w Swarzędzu. Konkurs został ogłoszony pod hasłem: „Wesołe minki mojej rodzinki”. Głównym celem konkursu było rozbudzenie i stymulowanie twórczości plastycznej i wyobraźni dziecięcej, włączenie do współpracy  rodziców i dzieci nad usprawnianiem artykulatorów i poprawną artykulacją głosek, wzbogacanie zasobu słownictwa, rozwijanie mowy spontanicznej oraz  rozwijanie mowy z wykorzystanie technik plastycznych.

Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem dzieci, złożono wiele przepięknych, kolorowych prac, Komisja Konkursowa miała niełatwe zadanie. Ostatecznie, zdecydowano przyznać następujące wyróżnienia:

  • Maciej Kaczmarek klasa Ig
  • Natalia Tórz klasa Ib
  • Jakub Przepióra klasa Oa

Wszystkim dzieciom składamy serdeczne gratulacje i podziękowania za udział w Logopedycznym Konkursie Logopedycznym „Wesołe Minki Mojej Rodzinki”. Uczestnicy konkursu otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz drobne upominki. Zwycięskie prace można było podziwiać na wystawie przygotowanej na terenie szkoły.

Organizatorzy: Nauczyciele logopedii

NAJCZĘŚCIEJ SPOTYKANE WADY WYMOWY U DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM:

SEPLENIENIE MIĘDZYZĘBOWE

podczas realizacji głosek: s, z, c, dz lub sz, ż, cz, dż lub ś, ź, ć, dź język jest wsuwany między zęby

SEPLENIENIE BOCZNE

podczas wymawiania głosek s, z, c, dz lub sz, ż, cz, dż lub ś, ż, ć, dż  język jest ułożony niesymetrycznie i strumień powietrza uchodzi prawą bądź lewą stroną (bokiem)

SEPLENIENIE PROSTE= PARASYGMATYZM

(powyżej 6 r. ż) dotyczy głosek s, z, c, dz lub sz, ż, cz, dż lub ś, ź, ć, dź; mogą one być zastępowane, np. szkoła= skoła, czapka= capka= ćapka

KAPRACYZM/ GAMMACYZM

głoski k oraz g zastępowane są odpowiednio przez głoski t oraz d, np.
kot= tot; kogut=todut, kaczka=taczka

MOWA BEZDŹWIĘCZNA

głoski dźwięczne zastępowane są przez ich bezdźwięczne odpowiedniki: p=b, t=d, f=w, s=z, sz=ż, ź=ś, dź=ć, … np. dom=tom, woda=fota, koza=kosa, góra=kura, półka=bułka itp.

RERANIE, PARAROTACYZM

głoska r jest zastępowana głoską l lub j, np. ryba= jiba, rower= lowel; zdarzają się też nieprawidłowe realizacje głoski r, np. r „francuskie”, r wargowe, r tylnojęzykowe

NOSOWANIE

nosowe brzmienie głosek ustnych (wrażenie kataru, zatkanego nosa) lub trudności w realizacji głosek nosowych, np. m(b), n(d), ą(oł), ę(ęł)

Jak rozwija się mowa dziecka?

OKRES MELODII (0-1 r. życia)

Początkowo dziecko komunikuje się z dorosłymi za pomocą krzyku; W 2-3 miesiącu niemowlę zaczyna GŁUŻYĆ (głużą również dzieci głuche);

Około 6-7 miesiąca życia pojawia się GAWORZENIE, charakteryzuje się powtarzaniem przez dziecko dźwięków, wydawanych przez nie przypadkowo lub posłyszanych z otoczenia;
Około 7-8 miesiąca życia dziecko zaczyna reagować na mowę. Na ton ostry dziecko reaguje płaczem, uśmiecha się, gdy przemawia się do niego pieszczotliwie;
Pod koniec 1 roku życia rozwija się rozumienie, które znacznie wyprzedza mowę samodzielną.

OKRES WYRAZU (OD 1 DO 2 r. życia)

Około 12 miesiąca pojawiają się pierwsze wyrazy typu mama, tata;
W wieku 14-15 miesięcy zaczyna wypowiadać więcej pojedynczych wyrazów;

W tym okresie dziecko używa wszystkich samogłosek, oprócz nosowych ą,ę.

Ze spółgłosek wymawia: p, b, m, t, d, n, k, g ś, czasem ć. Pozostałe głoski zastępuje innymi o zbliżonym miejscu artykulacji.

OKRES ZDANIA (OD 2 DO 3 r. życia)

Dziecko zaczyna rozumieć rozmowę rodziców, dotyczącą członków rodziny, przedmiotów interesujących je lub aktualnych wydarzeń;

Najwięcej nowych słów dziecko przyswaja sobie w 2 – 3 roku życia;

Dziecko powinno wypowiadać głoski:

– wargowe: p, b, m oraz pi, bi, mi;

– wargowo – zębowe: f, w, fi, wi;

– środkowojęzykowe” ś, ź, ć, dź, ń, j, ki, gi;

– przedniojęzykowo – zębowe: t, d,n

– przedniojęzykowo – dziąsłowe:

Po koniec tego okresu mogą pojawić się: s, z, c, a nawet sz, ż, cz.

OKRES SWOISTEJ MOWY DZIECIĘCEJ   (OD 3 DO 7 r. życia)

Artykulacja coraz bardziej zbliża się do prawidłowej;

Samogłoski e, o mogą być zastępowane przez a;

Spółgłoski sz, ż, cz, dż najczęściej zastępowane są przez

s – z – c – dz, ś – ź – ć – dź a głoska r przez l;

Głoski s – z – c – dz, ś – ź – ć – dź, sz – ż – cz – dż mogą być mylone;

Dziecko siedmioletnie – (rozpoczynające pierwszą klasę) powinno wypowiadać wszystkie głoski prawidłowo.