Kącik fizyczno-chemiczny

Materiały do pracy online

Fizyka klasy 7

Fizyka klasy 8

Laboratorium w kuchni czyli …zadania domowe z chemii

ZAŻYWASZ – PRZEGRYWASZ

W następnym tygodniu zaczynamy wytęsknione wakacje. Warto jednak pamiętać, że czas wypoczynku młodych ludzi wykorzystywany jest przez dilerów, którzy oferują różnego rodzaju nielegalne używki, w tym dopalacze, obiecując najlepszą zabawę. Niestety do szpitali trafiają młode osoby z ostrym zatruciem organizmu, którym nie zawsze można udzielić skutecznej pomocy. Ponieważ chcemy spędzić wakacje dobrze, zdrowo i bezpiecznie postanowiliśmy powiedzieć nasze głośne NIE tym wszystkim substancjom, które mogą skraść nam życie.

Uczniowie klas VII i VIII wzięli udział w szkolnej akcji edukacyjno – profilaktycznej skupiając się na trzech elementach:

Primo : WIEDZA – czyli wiem co to są dopalacze, jakie niosą zagrożenia, jakie są objawy zatrucia, gdzie szukać pomocy, dlaczego młodzi sięgają po te środki, czy zawsze jest to tylko dziecinna ciekawość ?

Secundo : ASERTYWNOŚĆ – jak odważnie powiedzieć NIE gdy inni mówią TAK

Tertio: ALTERNATYWA – czyli co zaproponować młodym by świetnie wykorzystali czas na zabawę bez chemikaliów

Uczniowie przygotowali plakaty na których łatwo wyrazili swoje NIE dla wszelkich tabletek, mieszanek, chemikaliów i innych tak zwanych „upiększaczy” rzeczywistości. Obejrzeli film edukacyjny, w którym policjanci, terapeuci  Monaru i szpitalnych oddziałów toksykologii, ratownicy medyczni, ich rówieśnicy ze szkół gimnazjalnych wypowiadali się o swoich kontaktach z dopalaczami. Poznali też aspekty prawne wynikające z rozprowadzania, handlu i posiadania narkotyków oraz dopalaczy. Swoją asertywną postawę wyrazili znanymi młodzieży postaciami rysunkowymi, których nic i nikt nie pokona. Zrozumieli też, jak ważnym jest bycie „ nieobojętnym” na to co wokół nich się dzieje, że mogą i powinni reagować, do kogo mogą się zwrócić o pomoc w sytuacjach, gdy mają obawy i wątpliwości. Czasami liczy się każda minuta i najcichszy nawet głos….

Największa jednak burza mózgów miała miejsce przy poszukaniu alternatyw dla dopalaczy. Propozycji było bez liku 😊 Od wakacyjnej miłości, przez hulajnogę, sport,  opiekę nad zwierzaczkami po książki i kawę z dużą ilością mleka 😊 Popatrzcie sami i znajdźcie najlepszą dla siebie 😊 A może macie inne swoje pomysły? Życzymy Wam wszystkim bezpiecznych i zwariowanych wakacji 😊

Uczniowie klas VIII  wraz z nauczycielką chemii Magdaleną Ignacik

152 urodziny układu okresowego 😊

Dlaczego zaprosiliśmy na nie uczniów klas VI ?

W każdej szkole, na ścianie gabinetu chemicznego wisi tablica – czasami podniszczona, na pierwszy rzut oka nudna i niezrozumiała. Kiedy mówię, ze jest to układ okresowy pierwiastków uczniowie wzruszają ramionami , nic im to nie mówi…Nie zdają sobie sprawy, ze patrząc na ten kawałek wiszącego płótna widzą tak naprawdę składniki, z których zbudowany jest cały  Wszechświat, a to już robi wrażenie….

 Za twórcę układu okresowego uważa się powszechnie Rosjanina Dmitrija Mendelejewa. Uczony ten próbował ułożyć pierwiastki w tabele, oparte na porządkowaniu ich w oparciu o ich masy atomowe. 6 marca 1869 roku opublikował pierwszy układ okresowy, w którym zebrane już było ponad 90 pierwiastków. Dmitrij Mendelejew zestawił wszystkie znane ówcześnie pierwiastki w kolejności wzrastających mas atomowych (pojęcie liczby atomowej jeszcze nie istniało) i zauważył, że właściwości pierwiastków powtarzają się okresowo . Właśnie ze względu na właściwości pierwiastków zamienił położenie kilku pierwiastków pomijając regułę wzrastającej masy atomowej . I była to bardzo dobra decyzja 😊  Forma tablicy jaką przyjęło to zestawienie była podobna do tej jaką posługujemy się dzisiaj. Mendelejew zostawił też puste miejsca w układzie okresowym ( np.: pod glinem i krzemem ) w przekonaniu, że w przyrodzie z pewnością istnieją pierwiastki o przewidywanych przez niego właściwościach i masach atomowych, a odkrycie ich jest kwestią czasu. Zaledwie 6 lat po ogłoszeniu układu odkryto gal a wkrótce i german wpisujące się doskonale w wolne miejsca pozostawione w układzie, co absolutnie potwierdzało słuszność układu Mendelejewa i jego chemiczny geniusz.

I tak narodziła się tablica, która wisi na ścianie każdej pracowni chemicznej, w każdej szkole na świecie…. Mendelejew nigdy nie otrzymał Nagrody Nobla z chemii za swoją tablicę, a dziś ma ona już 118 pierwiastków  i cały świat naukowy nadal gorączkowo poszukuje następnego 119 pierwiastka…

W naszej szkole postanowiliśmy z uczniami klasy VIII uczcić 152 urodziny układu okresowego łącząc naukę z zabawą. Urodziny bez słodkości są niemożliwe , więc uczniowie przygotowali 118 babeczek , tyle ile jest obecnie pierwiastków  w u kładzie okresowy. Każda babeczka miał symbol pierwiastka i jego liczbę atomową Z. No i zaczęło się układanie , które zajęło im zdecydowanie mniej czasu niż Mendelejewowi 😉


Przy okazji układania poznawaliśmy historię jego powstawania i znaczenie dla naszego życia codziennego. Najbardziej oczekiwanym momentem była oczywiście degustacja „ pierwiastków” 😊

Nie tylko dla uczniów…. 😊

Dlaczego zaprosiliśmy na urodziny układu okresowego uczniów klas VI ?

To proste… 😊 Oni swoją przygodę z układem okresowym i chemią zaczną dopiero od września nowego roku szkolnego, gdy będą już uczniami klasy siódmej. Chcieliśmy im dzisiaj pokazać, o czym będą się uczyć na lekcjach chemii, co ich czeka w tajemniczej sali 205.

Poczęstowaliśmy ich babeczkami ale …zanim mogli jej spróbować musieli wykonać zadanie – znaleźć  w układzie okresowym i podać nazwę pierwiastka wypisanego na wybranej przez nich babeczce 😊 wszystkim się udało, a niektórym tak się spodobało i zasmakowało, ze wybrali kilka „ pierwiastków” 😊 Zaprosiliśmy ich także do wykonania prostych doświadczeń, do których wykorzystali „ chemikalia” znane im w domu – ocet , sodę oczyszczoną, wodę utlenioną…Przy okazji „ starsi chemicy” podali nazwy stosowanych naczyń w laboratorium i udzielali rad jak opanować drżenie rąk podczas wykonywania doświadczeń chemicznych…Wszystkie doświadczalne wulkany „ wybuchły „

Mamy nadzieję, że to wspólne świętowanie zachęciło wszystkich do odkrywania chemii na co dzień…

Kto zdobył tytuł Chemika Alchemika ?

Zdalne nauczanie nie stanowiło przeszkody dla młodych pasjonatów chemii by sprawdzić się w szkolnym konkursie chemicznym,  porównać swoją wiedzę z kolegami i koleżankami z innych klas i zdobyć tytuł….

Oj … przez całe 60 minut dzielnie walczyli ze wzorami, doświadczeniami, zadaniami gdzie więcej było matematyki niż chemii ( no ale przecież od zawsze wiadomo, że matematyka to królowa nauk 😊 ), świdrowali wzrokiem układ okresowy i łamali głowy nad wiązaniami chemicznymi, liczyli elektrony ( choć nigdy ich na oczy nie widzieli 😊 )… no i udało się…

Tytuł Chemika Alchemika

 zdobył  Rafał Karbowiak – uczeń klasy 7A

Miejsce II zdobyła Nina Gryska – uczennica klasy 7D

Miejsce III przypadło Julii  Chojnickiej – uczennicy klasy 7D

Dziękuję Wam za pasję, wytrwałość, samodzielną pracę podczas zdalnego nauczania, obserwację świata, szukanie odpowiedzi na najtrudniejsze pytania…

Wasza nauczycielka chemii Magdalena Ignacik