Jak rozmawiać z małymi Dziećmi o koronawirusie?

Szanowni Państwo,

Dzieci są bardzo uważnymi obserwatorami. Zauważają zmiany w swojej rzeczywistości, zmiany w naszym zachowaniu. W ich głowach pojawiają się pytania, na które nie zawsze znajdują odpowiedzi: „Dlaczego nie chodzę do przedszkola/do szkoły?”, „Dlaczego nie mogę iść na plac zabaw?”, „Dlaczego nie wychodzimy razem do sklepu?”, „Dlaczego moi rodzice zachowują się inaczej?”. Dla nich również sytuacja, w której się znalazły jest trudna, także emocjonalnie. Niezrozumiałe sytuacje budzą lęk, niepokój, utrudniają poradzenie sobie. Dlatego właśnie warto, nawet z małymi Dziećmi, szczerze rozmawiać. Łatwiej zaakceptować emocjonalnie trudne sytuacje, gdy się je zrozumie, oswoi z nimi.

Zdaję sobie sprawę, że jest to zadanie niełatwe. Jak dopasować treści, które chcemy przekazać, do możliwości naszych Dzieci?

Właśnie w realizacji tego zadania chciałabym Państwa wesprzeć. Kolumbijska psycholog stworzyła bowiem broszurę, czy też mini-książeczkę, dla Najmłodszych, która została już przetłumaczona na wiele języków, w tym język polski i stanowi pomoc dla Rodziców, którzy chcieliby wesprzeć swoje Dzieci w zrozumieniu sytuacji, która ich także dotyczy.

Poniżej załączam dwa adresy, gdzie możecie Państwo pobrać książeczkę i poczytać razem z Waszymi Pociechami:

www.mamyprojekt.pl

www.mindheart.co/descargables (tutaj należy poszukać po prostu polskiej wersji językowej)

Zasadniczo polecam tę broszurkę Rodzicom dzieci oddziału przedszkolnego i klas pierwszych naszej szkoły, jednakże można ją przeczytać także młodszym przedszkolakom.

Mam nadzieję, że książeczka pomoże Państwu porozmawiać z Dziećmi na temat otaczającej ich sytuacji.

Pozdrawiam serdecznie i życzę Państwu oraz Państwa Rodzinom zdrowia i spokoju,

Maja Koczorowska-Rębacz

Psycholog/logopeda SP1