4 marca – Dzień Gramatyki
Święto ustanowione w 2008 roku w Stanach Zjednoczonych. Wymyślone przez Martha’e Brockenbrough założycielkę Towarzystwa na rzecz dobrej gramatyki (Society for the Promotion of Good Grammar). W ten dzień chętni uczniowie z klas 4-8 mogli wziąć udział w Gramatycznym Kole Fortuny i wylosować pytanie dotyczące zagadnień gramatycznych.
11 marca – Spotkanie autorskie z Łukaszem Wierzbickim
W poniedziałek 11 marca uczniowie klasy 2a, 2b i 3a mieli okazję uczestniczyć w niezwykłym spotkaniu z Łukaszem Wierzbickim, autorem książek podróżniczych i historycznych dla dzieci, miłośnikiem bliskich i dalekich podróży, a także kolekcjonerem płyt i książek. Pan Łukasz opowiedział o swoich dziecięcych marzeniach zostania pisarzem. Mieliśmy okazję zobaczyć pierwszą książkę autora, którą napisał w wieku 6 lat. Następnie w niezwykle barwny sposób przedstawił nam bohaterów swoich książek: Kazimierza Nowaka z „Afryki Kazika” i niedźwiedzia Wojtka z „Dziadka i niedźwiadka”. Uczniom naszej szkoły szczególnie bliska była opowieść o Aleksandrze Dobie-absolwencie naszej szkoły i bohaterze książki „Ocean to pikuś”. Na zakończenie każdy uczeń otrzymał autograf. Pan Łukasz zostawił nam również dwie książki: „Afrykę Kazika” w języku ukraińskim i „Ocean to pikuś”.
18 marca – Dzień Mózgu
Mózg to najbardziej złożony narząd w ciele człowieka. Często określany jest mianem „centrum dowodzenia” ludzkiego organizmu, gdyż odpowiada za wiele złożonych funkcji. Jak można zadbać o swój mózg? Przede wszystkim należy wykonywać regularne badania kontrolne, dbać o odpowiednią ilość snu, prawidłowe odżywianie i regularną gimnastykę mózgu. W bibliotece zadbaliśmy o dwa ostatnie elementy. Chętni uczniowie mogli wykonać różnego rodzaju łamigłówki, a w nagrodę zdobyć zdrową przekąskę – owoc lub babeczkę marchewkową. Dodatkowo na terenie szkoły pojawiły się karteczki z ciekawostkami dotyczącymi mózgu. Czy wiedzieliście, że mózg zużywa około 20% energii całego organizmu?
21 marca – Dzień Poezji
Kto chce bym go kochała, nie może być nigdy ponury
i musi potrafić mnie unieść na ręku wysoko do góry.
Kto chce, bym go kochała, musi umieć siedzieć na ławce
i przyglądać się bacznie robakom i każdej najmniejszej trawce.
(…)
Ten i inne wiersze czekały na wszystkich, którzy tego dnia odwiedzili bibliotekę. Starsi uczniowie na podstawie fragmentu wiersza musieli ustalić jego tytuł i autora. Wiersze w całości można było odszukać na terenie szkoły. Młodsi, aby określić autora i tytuł wiersza musieli go znaleźć w odpowiedniej książce. Dla najbardziej ambitnych czekała karta pracy, na której należało połączyć zdjęcie poety/poetki z imieniem i nazwiskiem oraz krótką notą biograficzną. W zabawie wykorzystano wiersze: Jana Brzechwy, Juliana Tuwima, Wandy Chotomskiej, Joanny Kulmowej, Agnieszki Frączek, Michała Rusinka, Marii Konopnickiej, Danuty Wawiłow, Marcina Brykczńskiego, Adama Mickiewicza, Stanisława Barańczaka, Adama Asnyka, Czesława Miłosza, Jana Twardowskiego, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Marii Pawlikowskiej Jasnorzewskiej, Bolesława Leśmiana, Tadeusza Różewicza, Agnieszki Osieckiej, Jana Sztaudyngera i Wisławy Szymborskiej. Spośród wszystkich, którzy wzięli udział w zabawie rozlosowano nagrody. Tym razem trafiły do Martyny Zalewskiej i Emilii Nowakowskiej. Karty pracy bezbłędnie wypełniły dwie uczennice: Maja Januszewska i Jagoda Rytwińska. Czytajcie poezję!
22 marca – „Podwieczorek z Cudownym chłopakiem„
Kolejne piątkowe spotkanie z cyklu „Podwieczorek z …” za nami. Tym razem pretekstem do spędzenia wspólnego czasu była historia stworzona przez amerykańską pisarkę J.R. Palacio, której głównym bohaterem jest 10-letni August urodzony ze zdeformowaną twarzą. Tradycyjnie już nasze popołudnie rozpoczęliśmy prezentacją dotyczącą autorki „Cudownego chłopaka” i przedstawieniem ciekawych tytułów dotyczących inności i jej akceptacji. Następnie przeczytaliśmy książkę „Cudowny chłopak. Wszyscy jesteśmy wyjątkowi” i przekąsiliśmy małe co nieco. Po zjedzeniu muffinek i babki cytrynowej nastąpił czas na projekcję filmu.
„Wiem, że nie mogę zmienić tego, jak wyglądam. Ale może, tylko może… ludzie mogą zmienić sposób, w jaki na mnie patrzą”. W czasach wszechobecnego hejtu pamiętajmy o słowach wyjątkowego chłopca.