Jak wspierać dzieci w okresie pandemii koronawirusa?

Szanowni Państwo

Jak wspierać dzieci w okresie pandemii koronawirusa ?

Nowa sytuacja, nowe wyzwania, nowe rozwiązania.

  • Zadbaj o siebie i swoje emocje.

Przede wszystkim uspokój swoje emocje. Zatroszcz się o samego siebie, staraj się być spokojny i nie popadaj w panikę.Odizoluj się od niesprawdzonych informacji, od źródeł, które mogą wzbudzać Twoje obawy. Zadbaj o swój spokój. Dopiero wtedy będziesz gotowy na rozmowę z dzieckiem

·        Szukaj pomocy.

Jeżeli Ty lub ktoś z Twojej rodziny czuje bardzo nasilony lęk przed chorobą lub śmiercią, doświadcza poważnych zaburzeń snu lub napadów paniki, martwi się tak bardzo, że nie jest  w stanie skupić się na żadnej codziennej aktywności skonsultuj się z psychologiem, psychoterapeutą lub psychiatrą.

  • Obserwuj reakcje i emocje dziecka.

Każdy człowiek inaczej reaguje na wydarzenia otaczającego świata. Niektóre dzieci na obecną sytuację reagują spokojem, zaciekawieniem czy nawet podekscytowaniem (spowodowanym możliwością zostania w domu zamiast pójścia do szkoły). Część dzieci odczuwa niepokój i strach. Obserwuj reakcje emocjonalne własnego dziecka i akceptuj je np. widzę, że jesteś smutny/smutna. Rozmawiaj z dzieckiem o tym, co można robić, żeby poradzić sobie z trudnymi emocjami. Opowiedz mu o tym, jak Ty radzisz sobie, gdy coś cię niepokoi. Zapytaj dziecko, co do tej pory pomagało mu radzić sobie ze strachem w różnych sytuacjach. Wspólnie szukajcie aktywności, które pomogą opanować lęk (rysowanie, zabawa, gra planszowa, czytanie książek, obejrzenie filmu, wspólne gotowanie itp.). 

·       Rozmawiaj.

Staraj się zaspokajać ciekawość dzieci rzetelnymi/sprawdzonymi informacjami. Pamiętaj, że nie wszystko co słyszymy o wirusie jest prawdą – rozmawiając z dzieckiem opieraj się na zaufanych źródłach (Ministerstwo Zdrowia, Sanepid, WHO). Jeśli dziecko zadaje pytania- odpowiadaj. Staraj się jednak by informacje przez Ciebie podawane nie nasilały lęku (ogranicz  informacje o charakterze sensacji medialnych czy dramatycznych doniesień np. o kolejnych ofiarach śmiertelnych). 

·        Szukaj rozwiązań.

Sytuacja zagrożenia epidemiologicznego niesie ze sobą wiele ograniczeń – konieczność zostania w domu, samodzielnej nauki, niemożność spotkania z przyjaciółmi czy wyjścia do kina. Nastolatkom, którzy dużą wagę przywiązują do swobody trudno może być to zaakceptować. Tłumacz dziecku dlaczego tak się dzieje (z czego wynikają decyzje instytucji  i rządu), wspólnie szukajcie rozwiązań i kompromisów.

  • Zwróć uwagę na organizację dnia.

 Podział dzień na pracę/ naukę i w miarę możliwości aktywny odpoczynek (spacer, joga czy inne ćwiczenia w domu), zadbaj o domową rutynę. Pokaż, jak zorganizować sobie samodzielną pracę, jak korzystać z materiałów przekazywanych przez nauczycieli. Pomóż odnaleźć się w nowej szkolnej rzeczywistości. We wspólnym czasie wolnym proponuj aktywności, które sprawią Wam przyjemność. Pozwól sobie i dzieciom na odrobinę szaleństwa (bitwę na poduszki, malowanie stopami, przeróbki zdjęć w Photoshopie, wspólne wygłupy). Staraj się być otwartym na nowe pomysły i niestandardowe rozwiązania – to nowa sytuacja dla nas wszystkich.

Anna Wietrzykowska, Adriana Helak, Maja Rębacz- Koczorowska

Źródło: CONSILIA + Centrum Psychoterapii i Szkoleń