Uczymy dzieci programować

Klasa I b rozpoczęła przygodę z kodowaniem i programowaniem. Uczniowie biorą udział w ogólnopolskim programie edukacyjnym „Uczymy dzieci programować”. Udało nam się wykonać pierwsze zadanie z programu.

Jesień wita nas bogactwem swoich darów: dojrzałe owoce, warzywa, leśne grzyby, piękne kolorowe liście, kasztany i żołędzie. Na zajęciach przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza uczniowie stworzyli trasę dla robotów w kształcie kosza na jesienne dary, następnie zakodowali go w taki sposób, że robot przejeżdżał po niej zgodnie ze wskazanym warunkiem.

Dzieci na zajęciach rozwijały miękkie kompetencje, takie jak: umiejętność pracy zespołowej, logiczne, algorytmiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów.
Zajęcia prowadzi wychowawczyni klasy Magdalena Kolasińska.

Kodowanie i programowanie – dajmy dzieciom lepszy start w przyszłość 

W minionym tygodniu, klasa I b,  rozwijała umiejętność rozwiązywania problemów oraz wytrwałości w rozwiązywaniu trudnych zadań.

Uczniowie tym razem ćwiczyli umiejętność kodowania drogi do dni tygodnia, znalezienie drogi do jabłka oraz zaprogramowanie Ozobota, by doprowadził pszczółkę do ula.

W poszukiwaniu kodu do zabawek. 
Ulubione zabawki, ulubione zabawy.

Uczniowie klasy I b  biorący udział w ogólnopolskim programie edukacyjnym „Uczymy dzieci programować” – organizowanym prze EDU SENSE i p. Annę Świć – stworzyli tym razem przestrzeń do kodowania z ustawionych w regularnych odstępstwach krzeseł. Na krzesłach zostały ułożone zabawki, a dzieci poruszając się zgodnie z kodem , odkrywały, która zabawka została wybrana przez kolegów i koleżanki. Tym razem dzieci pracowały w zespołach pięcioosobowych i umiejętnie podczas pracy zespołowej, planowały swoje działania – tworzyły kody – które doprowadzały ich kolegów lub koleżanki do konkretnej zabawki.

W kolejnej części zadania, p. Magda pokazała dzieciom spinnera i wraz z pierwszoklasistami omówiła jego działanie. Potem wszyscy zastanawiali się, czy jest jakiś sposób na to, by robot Ozobot też mógł się kręcić, tak by wprowadzić go w ruch, który będzie obrotem ? Od razu znaleźliśmy odpowiedź na to pytanie – to komenda „tornado”! Dzieci poznały nową komendę „rotację”, która składa się z tych samych kolorów, co „tornado” tylko, że w innej kolejności. Chętne osoby wykorzystały kody z grupy „szukaj linii…” Następnie wszyscy zaprezentowali efekty swojej pracy.

Efekty tej suuuuperowej zabawy i nauki poniżej:

W poszukiwaniu zaginionego misia

Pluszowy miś to ulubiona zabawka niejednego dziecka. To przyjaciel najmłodszych, powiernik sekretów, radości i trosk. Klasa I b przygotowała się szczególnie wyjątkowo do obchodów Święta Pluszowego Misia, który odbył się 26 listopada.

W tym dniu każdy uczeń przyniósł swojego PLUSZOWEGO MISIA, pojawiły się również pluszowe rybki, pieski, koniki, bo przecież każdy ma swojego ulubionego pluszowego przyjaciela. Dzieci opowiadały o nich, rysowały je, recytowały wierszyki, śpiewały piosenki i wspólnie na sali gimnastycznej wraz z pozostałymi uczniami klas I-III świętowały ten SUPEROWY DZIEŃ – dzień, który krążył koło tego sympatycznego bohatera wielu bajek.

Mikołajkowe kodowanie i programowanie

6 grudnia – dzieci z klasy I b – z okazji Mikołajek miały mnóstwo ciekawych zadań do wykonania. Zajęcia były bardzo wesołe. W generatorze kodów tworzyły do świątecznych obrazków specjalne kody, na karcie pracy musiały odkodować zakodowanego renifera oraz śnieżynkę, którą odwzorowały później na wirtualnej macie do kodowania Edu Sense. Nawet zadanie domowe było bardzo przyjemne – Mikołaj z choinkami, również za-ko-do-wa-ny…

  

 

 

Zbieramy prezenty. Kodowanie przy pomocy  sekwencji kolorów.

Zbliża się okres świąteczny, a wraz z nim czas ubierania choinki, składania życzeń i obdarowywania prezentami.  Tym razem, uczniowie I b tworzyli trasę dla robotów o niezwykłym kształcie, nawiązującym już do zbliżających się świąt.
Dzieci rozmawiały o tradycji wręczania prezentów gwiazdkowych, mówiły komu  chciałyby najbardziej wręczyć prezent i co mogłoby być takim wymarzonym przez nich prezentem.
Uczniowie pracowali w dwuosobowych zespołach, ich  Ozobot musiał dotrzeć od startu do mety (choinki). Dodatkową trudnością było takie zakodowanie trasy dla Ozobota, żeby po drodze „pozbierał” wszystkie prezenty, zaczynając od tych, których jest najwięcej, a kończąc na pojedynczym prezencie. 
NA KONIEC ODBYŁA SIĘ PREZENTACJA PRAC.
Zakodowany alfabet

Na początku lekcji otrzymaliśmy od p. Magdy kartę pracy. Karta pracy to taki gotowy wydruk, na którym musieliśmy pokolorować odpowiednie pola, aby dowiedzieć się, jaka literka będzie bohaterką naszej lekcji. Bardzo lubimy w ten sposób pracować. Można powiedzieć, że jesteśmy wtedy odkrywcami i sprawia nam to wiele frajdy, gdy sami możemy formułować cel naszej lekcji. Kiedy już odkodowaliśmy literę i zauważyliśmy, że to spółgłoska Z, przeszliśmy do dużego formatu – maty do kodowania – gdzie z kolorowych kubków ją układaliśmy. Cała klasa ją tworzyła. Było to nie lada wyzwanie. Na koniec przeszliśmy do interaktywnej maty, na której utworzyliśmy kod za pomocą strzałek. Dzięki niemu udało nam się odczytać wyraz ZIMA.

       

Myślę, doświadczam, koduję…

Kod w języku ukryty – zakodowany wierszyk i nasza złota rybka na zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych.

Walentynkowe kodowanie

Odkodowaliśmy wyraz – WALENTYNKI – który był naszym wprowadzeniem do lekcji. Następnie przeszliśmy do zabawy SERDUSZKO WYSZŁO i zabawy z symetrią.

Zaczynamy szukać WIOSNY…


Wiosna, to czas, kiedy przyroda budzi się do życia, zmienia barwy z biało szarych na zielone, pojawiają się pierwsze kwiaty i promyki słońca. Na zajęciach przeprowadzonych w klasie I b, uczniowie poszukują symptomów zbliżającej się wiosny.
dig
dig
dig