Szkoła promująca zdrowie


 

logoszkolypromujacejzdrowieCertyfikat Szkoły Promującej Zdrowie

certyfikatspz

Raport z rocznej działalności szkoły promującej zdrowie – 2016-2017

W roku szkolnym 2016/2017 w skład zespołu do spraw promocji zdrowia wchodzą:

  • Marzanna Adamczak – nauczyciel przyrody-szkolny koordynator,
  • Małgorzata Wesołowska – nauczyciel kształcenia zintegrowanego,
  • Marita Woniaczuk – nauczyciel kształcenia zintegrowanego,
  • Mariusz Jagodziński – nauczyciel przyrody,
  • Danuta Szymaniak – szkolna pielęgniarka,
  • Anna Neumann – pracownik szkoły,
  • Katarzyna Rataj – przedstawiciel Rady Rodziców,
  • Paweł Bocian – przedstawiciel samorządu lokalnego.

 

PRZEDŁUŻENIE CERTYFIKATU SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE

Nasza szkoła od wielu już lat promuje zasady zdrowego stylu życia i podejmuje liczne działania z zakresu edukacji zdrowotnej prowadzone w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych. Edukacja zdrowotna stanowi ważny element programu nauczania i wychowania szkoły. Uczestniczymy w wielu programach, projektach i kampaniach promujących zdrowy styl życia.

             Certyfikat Szkół Promujących Zdrowie nadawany jest na okres pięciu lat. Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie znana jest i akceptowana przez całe środowisko szkolne, działania w ramach programu są systematycznie realizowane na wielu płaszczyznach życia szkoły, dlatego nauczyciele, przedstawiciele rodziców i uczniów zgodnie podjęli decyzję o kontynuowaniu programu.

W tym roku kończyła się ważność naszego certyfikatu w związku z tym poczyniliśmy starania o wznowienie, które uzyskaliśmy 13 grudnia 2016 roku. Działania, które są prowadzone w naszej szkole mają na celu uświadamianie naszych uczniów i ich rodziców o konieczności dbania o zdrowie własne, innych oraz otaczającego nas środowiska.

Marzanna Adamczak

RAPORT PODSUMOWUJĄCY

 

 

Plan Pracy Szkoły Promującej Zdrowie 2016/2017

 

REALIZACJA PROGRAMOWYCH DZIAŁAŃ SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE WE WRZEŚNIU 2016 r.

Zapoznanie społeczności szkolnej z priorytetem SzPZ w roku szkolnym 2016/2017.

Kryterium sukcesu: Uczniowie, nauczyciele i rodzice znają priorytet SzPZ w roku szkolnym 2016/2017. Zapoznanie rodziców uczniów klas 1-6 z koncepcją, strategią SzPZ i planem pracy szkoły na rok 2016/2017. 80%  rodziców uczestniczy w zebraniach.

We wrześniu przedstawiono całej społeczności szkolnej działania priorytetowe Szkoły Promującej Zdrowie zaplanowane na rok szkolny 2016/2017. Podczas Rady Pedagogicznej nauczyciele zapoznali się z harmonogramem zadań do realizacji w ramach tegorocznego planu pracy SzPZ. Uczniowie omawiali najważniejsze zagadnienia z wychowawcami na lekcjach wychowawczych. Podczas zebrań wychowawcy klas II-VI przedstawili rodzicom działania SzPZ przewidziane na bieżący rok szkolny. Rodzice uczniów klasy I zostali ponadto wyposażeni w wiedzę dotyczącą koncepcji i strategii SzPZ oraz otrzymali ulotki tematyczne opracowane przez zespół SzPZ. W holu szkoły została wyeksponowana gazetka prezentująca hasło SzPZ na bieżący rok szkolny:

„Przeciwdziałanie otyłości – zdrowe nawyki żywieniowe”.

REALIZACJA PROGRAMOWYCH DZIAŁAŃ SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W PAŹDZIERNIKU  2016 r.

Kryterium sukcesu: 80% uczniów wie, jak ważne dla zdrowia jest codzienne spożywanie drugiego śniadania.

Aby uświadomić uczniom, że śniadanie jest podstawą zapotrzebowania energetycznego na cały dzień nauczyciele naszej szkoły postanowili zorganizować akcję ” wspólne drugie śniadanie”. W ramach tego przedsięwzięcia uczniowie z ogromnym zaangażowaniem i pomysłowością przygotowali  zdrowe kanapki, sałatki owocowe i warzywne.Śniadania przebiegały w przyjemnej atmosferze, a kolorowe warzywa i owoce samym wyglądem  zachęcały do delektowania się posiłkiem.

Marita Woniaczuk

wp_20161027_006dsc_0098

 

4-dsc01163


Wspólnie dbamy o zdrowie!

W  ramach  realizacji  europejskiego programu „Owoce i warzywa  w szkole” p. Maria Szymaniak i p. Małgorzata Szymczak zorganizowały ekspozycję prac plastyczno-technicznych poświęconą zdrowemu odżywianiu, na którą zaprosiliśmy  grupę czterolatków z Przedszkola „ Pod Kasztanami” i uczniów zerówki ze Szkoły Podstawowej nr 4. Dzieci uczestniczyły w warsztatach edukacyjnych, przygotowanych przez Maritę Woniaczuk i przedstawicieli Samorząd uczniowskiego . Celem zajęć było propagowanie zdrowego stylu życia oraz zachęcenie do spożywania większych ilości owoców i warzyw. Nasi goście poprzez wspólną zabawę, zagadki oraz zabawy ruchowe mieli możliwość zdobycia informacji na temat wartości odżywczych warzyw i owoców.  Zaprezentowany temat nie był dla dzieci nowością, ponieważ ich placówki także są miejscami promującymi zdrowie. Nasi goście świetnie poradzili sobie z wykonaniem przygotowanych zadań.

Serdecznie dziękujemy Gracji i Majce z 5 e za  pomoc w prowadzeniu zajęć edukacyjnych dla najmłodszych!

Zapraszamy do obejrzenia reportażu z warsztatów:

http://telewizjastk.pl/5428,o-warzywach-i-owocach-w-sp1

Marita Woniaczuk

REALIZACJA PROGRAMOWYCH DZIAŁAŃ SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W LISTOPADZIE  2016 r. 

Kryterium sukcesu: Propagowanie zdrowego stylu życia u dzieci i ich rodzin: poszerzenie świadomości dzieci, rodziców i dziadków w zakresie zdrowego odżywiania, zapobieganie nadwadze i otyłości u dzieci – 50% uczniów, rodziców i dziadków bierze w warsztatach.

WARSZTATY Z DIETETYKIEM

piramida-2016

     Dnia 15 listopada b.r. odbyły się w naszej szkole warsztaty na temat zdrowego odżywiania. Spotkanie było adresowane do uczniów klas VI, a prowadziły je zaproszeni specjaliści –magister dietetyki  Katarzyna Maluśka – Mazurowicz i Dagmara Pohl.

     Panie przedstawiły uczniom najważniejsze zasady zdrowego odżywiania w formie prezentacji multimedialnej i pogadanki. Zapoznały zebranych z najnowszą piramidą zdrowego odżywiania, przypomniały wiadomości z lekcji przyrody o niezbędnych składnikach odżywczych.  Rozmawiały na temat ilości cukru w słodkich napojach (np. „fancie” i „coli”), składzie chipsów, tłuszczach nasyconych i nienasyconych. Miały też miejsce zajęcia praktyczne – uczniowie sami przygotowywali drugie śniadanie oraz układali piramidę żywieniową. Miłym akcentem były zdrowe ciasteczka dla uczestników udzielających trafnych odpowiedzi.

     W końcowej części spotkania uczniowie zadawali wiele pytań. Interesowało ich m.in. zagadnienie łączenia niektórych produktów, problem odchudzania się, bulimii i anoreksji, rozumienia treści zamieszczanych na etykietach. Warsztaty pokazały nam wszystkim, dzieciom i dorosłym, że istnieje duże zapotrzebowanie społeczne na takie spotkania.

Mirosława Brzezińska


RAPORT Z ROCZNEJ DZIAŁALNOŚCI SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE

RAPORT ZA OKRES  OD 01.09.2015.r. DO  31 .08. 2016 r.

 Plan Pracy Szkoły Podstawowej nr 1 w Swarzędzu „Szkoła Promująca Zdrowie” 2015/2016

 

REALIZACJA PROGRAMOWYCH DZIAŁAŃ SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W MAJU 2016 r.

Kryterium sukcesu: Uczniowie wiedzą, że 31 maja jest Światowym Dniem bez Papierosa – 80% uczniów (lekcje wychowawcze).Akcja „Światowy Dzień bez Papierosa” jako przeciwdziałanie nałogom i zachowaniem agresywnym.

 

 

Program „Nie pal przy mnie, proszę!” jako przeciwdziałanie nałogom i zachowaniem agresywnym.

Kryterium sukcesu: 80% uczniów kl. 3 a bierze udział w zajęciach.

Program był realizowany w klasie 3a i dotyczył głównie zdrowego stylu życia, a także konsekwencji palenia papierosów przez dorosłych. Problematyka była przedstawiana w formie zajęć edukacyjnych wykorzystujących m.in. dramę do prezentacji własnego zdania . Uczyłam dzieci asertywnego zachowania w stosunku do dorosłych, którzy w ich obecności palą papierosy. Oglądaliśmy film, wykonaliśmy plakaty, rozwiązywaliśmy łamigłówki, które propagowały zdrowe odżywianie i uprawianie sportu. Pomocą w zrozumieniu problemu była wiewiórka Wiki- symbol zdrowego stylu życia.

Beata Patryas

„Znajdź właściwe rozwiązanie” jako przeciwdziałanie nałogom i zachowaniem agresywnym.

Kryterium sukcesu: 80% uczniów kl. I – V bierze udział w zajęciach. Uczniowie zwiększają wiedzę w zakresie szkodliwości dymu tytoniowego oraz kształtują umiejętności dbania o zdrowie własne i bliskich, a także wyrabiają postawy asertywne związane z unikaniem czynnego i biernego palenia tytoniu.

W Szkole Podstawowej nr 1 w Swarzędzu w roku szkolnym 2015/2016 był realizowany program antynikotynowy „Znajdź właściwe rozwiązanie”. Brało w nich udział 184 uczniów z klas IV – V. Program ten miał na celu zwiększenie wiedzy w zakresie odpowiedzialności za własne zdrowie i szkodliwości dymu tytoniowego oraz ukształtowania umiejętności i postaw asertywnych związanych z unikaniem czynnego i biernego palenia tytoniu.
W związku z powyższymi celami wychowawcy klas V przeprowadzili cykl lekcji wychowawczych związanych z programem:
1. Moje hobby, moje pasje.
2. Moje mocne strony.
3. Jaka jest kultura mojego zachowania?
4. Kto pali papierosy nie myśli, kto myśli nie pali.
5. Pierwszy papieros największym głupstwem.
6. Jak sobie radzić ze stresem?
7. Rozmowa na temat różnych uzależnień, także od nikotyny.
8. Co to jest agresja? wg ,,Spójrz inaczej”
9. O uzależnieniach od telefonu , telewizora.
10. Dlaczego ludzie pala papierosy ?
Lekcje wychowawcze: Naucz się mówić nie , Uwierz w siebie oraz Co to jest przemoc? przeprowadzono przy współpracy z pedagogiem szkolnym.
Ponadto przyrodnicy przeprowadzili w klasach IV i V zajęcia warsztatowe Laboratorium ciała.
Program został rozszerzony o dodatkowe działania. W klasach IV odbył się apel. Został on przygotowany przez uczniów klasy IV c, którzy napisali scenariusze do scenek dotyczących uzależnień i zaprezentowali je swoim kolegom i koleżankom. W klasach V uczniowie wzięli udział w konkursie plastycznym „Palić nie palić oto jest pytanie”.
Program ten okazał się bardzo przydatny, praktyczny, dostosowany do możliwości edukacyjnych, społecznych dzieci w tym wieku. Ponadto jest skorelowany ze Szkolnym Programem Profilaktyki, co sprzyja atrakcyjności zajęć, poszerzeniu wiedzy i rozwijaniu umiejętności społecznych dzieci.

Beata Majocha


REALIZACJA PROGRAMOWYCH DZIAŁAŃ SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W MARCU  2016 r.

Pierwsza Pomoc „Ratujemy, uczymy ratować”.

Kryterium sukcesu: Zdobycie wiedzy na temat udzielania pierwszej pomocy. 70% uczniów kl. III, IV i V zna zasady udzielania pierwszej pomocy. 

Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie zobowiązuje, dlatego podejmujemy różne działania w tym zakresie. Od kilku lat propagujemy w szkole akcję „Ratujemy i Uczymy ratować”, której patronem jest WOŚP. Nauczyciele prowadzą  szkolenia w klasach I-III i IV – V, pokazują na czym polega udzielanie pierwszej pomocy. Uczniowie w praktyce ćwiczą układanie poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej tzw. bezpiecznej. Uczą się prawidłowo wezwać pogotowie oraz najtrudniejszej umiejętności – resuscytacji oddechowo- krążeniowej. Pokazujemy na fantomie w jaki sposób skutecznie podtrzymać człowieka przy życiu do czasu przyjazdu karetki pogotowia.

W tym roku szkolnym przeszkoleni zostali uczniowie z klas drugich, trzecich oraz czwartych i piątych. Jako dowód swoich umiejętności otrzymają na świadectwie odpowiedni wpis oraz hologram. Przypominamy uczniom, że najważniejsze jest działanie ponieważ bierne przyglądanie się może spowodować nieszczęście.

Beata Patryas

Apel uczniów kl. IV – VI Uzależnienia”

Kryterium sukcesu: Uczniowie wiedzą czym są uzależnienia – 80% uczniów wie, jak się przed nimi chronić.

Dnia 22 kwietnia 2016 klasa 6 a zaprosiła pozostałe szóste klasy na spotkanie dotyczące zagrożeń uzależnieniami. Klasy 6b,c i d miały możliwość zapoznać się z prezentacjami na temat uzależnienia od alkoholu, nikotyny i narkotyków. Grupy uczniów z klasy 6a przygotowały slajdy i wystąpienia omawiające psychiczne i społeczne zagrożenia i społeczno-zdrowotne skutki uzależnień. Spotkanie promowało zdrowy styl życia i bezpieczne zachowania w stosunku do używek. Spotkanie odbyło się w sali 204 w czasie lekcji wychowawczej klas 6.

Anna Wewior

REALIZACJA PROGRAMOWYCH DZIAŁAŃ SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W LUTYM  2016 r.

DZIEŃ W SZKOLE BEZ PRZEMOCY

Kryterium sukcesu: Aktywny udział uczniów kl. 4-6 w „Dniu w Szkole bez Przemocy”. Wykonanie gazetek klasowych – 80% uczniów.

Dnia 29 lutego klasa 4 e zorganizowała dla wszystkich klas czwartych apel dotyczący cyberprzemocy. Uczniowie zaprezentowali czym jest cyberprzemoc oraz jak bardzo potrafi być niebezpieczna, ponieważ wielu z nas nie zdaje sobie z tego sprawy. Klasa 4 e przedstawiła sytuacje w których doświadczamy internetowej przemocy oraz jak w takim momencie sobie z tym poradzić. Mamy nadzieje, że niejedną osobę skłoniliśmy do przemyśleń bądź pomogliśmy w rozwiązaniu problemu.”

Wychowawca Anna Siebert

Przemoc w szkole jest coraz częstszym zjawiskiem, stanowi wyraz frustracji i złości dzieci. Na godzinach wychowawczych uczniowie kl. 4-6 rozmawiali na ten temat, a także  w jaki sposób radzić sobie z przemocą oraz do kogo zwrócić się o pomoc. Uczniowie wykonali gazetki tematyczne.

REALIZACJA PROGRAMOWYCH DZIAŁAŃ SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W STYCZNIU  2016 r.

IX CHARYTATYWNY BAL ORGANIZOWANY PRZEZ RADĘ RODZICÓW

Kryterium sukcesu: Rodzice wraz z nauczycielami organizują charytatywny bal, z którego dochód przekazywany jest na zimowy i letni wypoczynek uczniów – półkolonie.
50% Rady Rodziców angażuje się w przygotowania.

Dziewiąty Charytatywny Bal Szkoły Podstawowej nr 1 w Swarzędzu, zorganizowany przez Radę Rodziców, odbył się w mroźny zimowy wieczór w ciepłej przydrożnej restauracji Greys w Siedlcu. Zaangażowanie i współpraca wielu rodziców pozwoliły na przygotowanie tej niezwykłej imprezy. Jej celem było zebranie funduszy na wspieranie talentów uczniów, organizację wypoczynku letniego dla dzieci Jedynki oraz realizacja projektu SU – Najklasa. Oprócz tego impreza ta rokrocznie dostarczyła ogromnej radości jej uczestnikom i integrowała środowisko szkolne.
Jak zawsze bal miał swój „temat”. W tym roku był to fragment piosenki K. Gradowskiego z filmu o Panu Kleksie „Witajcie w naszej bajce”, zapraszający do powrotu do magicznych, bajkowych chwil dzieciństwa. Około 200 osób skusiło się do udziału w tej wyprawie i wzięło udział w balu, przygotowując dla siebie fantastyczne przebrania.

REALIZACJA PROGRAMOWYCH DZIAŁAŃ SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W GRUDNIU 2015 r.

Apel uczniów kl. IV-VI nt. Zdrowego Żywienia


Pod koniec września nasza klasa VId wraz z wychowawczynią ogłosiła akcję
„Piątkowy Dzień Warzyw i Owoców”. Postanowiliśmy w każdy piątek przynosić do szkoły warzywa i owoce . W tym dniu mamy lekcje do godziny szesnastej, więc zdrowe jedzenie doda nam siły do pracy.Kryterium sukcesu: Uczniowie wiedzą jak zdrowo się odżywiać – 80% uczniów

11.12.2015 roku przeprowadziliśmy apel: ŻYJ ZDROWO! Przestrzegamy zasad zdrowego odżywiania. Warzywa i owoce w naszej diecie.

Hasło: Jedz owoce i warzywa to na zdrowie dobrze wpływa. Jedz codziennie zdrową żywność, bo to wzmacnia Twą aktywność!

Cel: Przypomnienie zasad zdrowego odżywiania. Zachęcanie do spożywania w szkole owoców i warzyw.

Klasa została podzielona na pięć grup kolorów związanych z warzywami i owocami. Każda grupa przygotowała transparent z hasłem i plakat. Wszyscy występujący uczniowie ubrali się w kolory, które prezentowali.

Dominik prezentował poszczególne grupy, które wchodząc skandowały hasło na transparencie.

Kolor czerwony (Dominik, Maciej, Marcin, Antek)

hasło: Czerwony pomidor pomoże w potrzebie witamin zastrzyk przybędzie do Ciebie! Grupa przygotowała  plakat  „Zdrowie w liczbach”.

Żółto-pomarańczowe (Lea, Olaf, Dominik, Mateusz) Hasło:  Pomarańcza jedzona- witamina C wniesiona! Od jedzenia pomarańczy masz piękną cerę i uśmiech . Grupa przygotowała  plakat  „Witaminy w żywności”.

Fioletowy (Oliwia, JuliaB., Julia K., Piotr) Hasło:    Fioletowa śliwka pełna witaminek, Najlepsza dla zdrowia chłopców i dziewczynek. Plakat:  piramida żywienia- na samym dole piramidy znajduje się aktywność fizyczna- zaleca się minimum 30 minut energicznego spaceru.

Zielony-(Sylwia, Sandra, Wiktoria, Laura), Hasło: Jedz marchewki surowe, bo są smaczne i zdrowe, Do tego jabłuszko, a szepnę ci na uszko, że przez te witaminki, mamy wesołe minki. Czy to jabłko, czy to gruszka Chętnie wskoczą mi do brzuszka. Może śliwka,  banan też. Chcesz być zdrowy wszystko zjesz! Jedz warzywa i owoce zyskasz przez to nowe moce! Grupa przygotowała plakat: Kapelusz z owoców i warzyw- 5 porcji

Białe(  Angelika, Karol, Adrian, Weronika) Hasło: Trzymaj formę, trzymaj ciałko.Jedz warzywa oraz białko. plakat :   4 zasady zdrowego odżywiania.

Prezentacja

  1. Co należy jeść, aby być zdrowym? Co powinny jeść dzieci? Oliwia
  2. Zdrowie w liczbach zaprezentował w dość ciekawy sposób Antek.
  3. Czy uczeń może nie jeść śniadania? Przekonywał i uzasadniał Dominik
  4. Pij mleko będziesz wielki! O wartości mleka mówił Adrian
  5. Owoce i warzywa-żebyś był zdrowy Sandra
  6. Dlaczego owoce i warzywa są takie zdrowe? Mówił Mateusz
  7. Pamiętaj! Od tego co jesz i jak jesz zależy Twoje zdrowie i życie. Im lepiej się odżywiamy, tym jesteśmy zdrowsi, mamy więcej siły, lepiej się uczymy. Nie zawsze jednak to co lubimy najbardziej jest najlepsze dla organizmu. (Dominik)
  8. Co to są „puste kalorie”? tłumaczyła Julia
  9. Zasady zdrowego odżywiania zaprezentowała Angelika.
  10. O PIĄTKOWYM DNIU WARZYW I OWOCÓW w naszej klasie powiedział Dominik
  11. Pytania do obserwujących, nagrodą była olbrzymia gruszka konferencja:
  • Białe warzywo na przeziębienie?
  • Jakie rośliny są pokarmem sportowców?
  • Jedno zgniłe jabłko zaraża sto zdrowych.-Jak to przysłowie możemy odnieść do uczniów w klasie? Rozdanie ulotek z przepisem na ciasto marchewkowe.

Elżbieta Brodowska-Dukiewicz

 REALIZACJA PROGRAMOWYCH DZIAŁAŃ SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W GRUDNIU 2015 r.

RAJD „MIKOŁAJKOWE PODCHODY”

 Tradycyjnie w pierwszą sobotę grudnia urządzamy w szkole Mikołajkowe Podchody. Do tej pory zabawa miała rzeczywiście formę podchodów i odbywała się w lesie w Kobylnicy. W tym roku zorganizowaliśmy je w zupełnie nowej formule – jako grę miejską. Wymagało to od nas trochę więcej przygotowań, trochę szperania w starych dokumentach i…w pamięci , ale warto było. Zabawę zaplanowaliśmy dla młodszych dzieci z klas I-III. Zgłosiły się 43 osoby – niezbyt dużo, i choć wszyscy nie przyszli, ta liczba dzieci była akurat dopasowana do naszej zabawy. Gra miejska polega na wędrówce wyznaczoną trasą i poszukiwaniu odpowiedzi na pytania postawione przez organizatora w karcie pracy. Celem naszej gry było przybliżenie dzieciom historii Swarzędza w formie zabawy. Wszystkich podzieliłyśmy na 4 grupy – w zależności od stopnia trudności trasy i zadań. Każdy uczestnik rajdu dostał informację gdzie i o której godzinie ma się stawić w sobotę. I tak jedna grupa spotkała się przed Skansenem Pszczelarskim i po jego zwiedzeniu ruszyła do szkoły trasą przez Unię, po drodze rozwiązując zagadki i poszukując śladów przeszłości miasta. Druga grupa rozpoczęła zabawę przy Domu Kultury. Również jej członkowie rozpoczęli zabawę od  zapoznania się z działalnością  ośrodka, a potem szli do szkoły tropiąc sportowe wyczyny swarzędzan. Była też trasa „meblowa” – jak przystało na Swarzędz! Rozpoczynała się od zwiedzenia wystawy w Pawilonie Meblowym i polegała na odnalezieniu „mebli” postawionych przez swarzędzkich stolarzy w mieście. Trasa dla najmłodszych prowadziła z Centrum Ratownictwa na dworcu kolejowym przez park i pocztę do ratusza i dalej do szkoły – dała dzieciom możliwość zapoznania się z najważniejszymi instytucjami miasta. Po dotarciu na metę, która została zorganizowana w szkole przeznaczyłyśmy czas na zabawy i gry stolikowe o tematyce mikołajkowej, na wypicie ciepłej herbaty i rozdanie paczek mikołajkowych.

Joanna Korcz-Koralewska

 REALIZACJA PROGRAMOWYCH DZIAŁAŃ SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W LISTOPADZIE 2015 r.


Apel z okazji Dnia Tolerancji 16 listopada 2015 r. dla klas IV przygotowany przez klasę IV a.

Kryterium sukcesu: Uczniowie wiedzą czym jest tolerancja – 80% uczniów

Cele:
– kształcenie wrażliwości i życzliwości dla drugiego człowieka, jego odmienności
– rozwijanie poczucia odpowiedzialności w stosunku do innych ludzi,
– uświadomienie najważniejszych wartości w życiu człowieka,
– uwrażliwienie na przeżycia innych,
– wyrabianie umiejętności niesienia pomocy innym,
– budzenie uczuć humanitarnych.

Adresaci: uczniowie klas IV

Termin realizacji: 16.11.2015

Apel odbył się w holu szkoły. Scenografię stanowiły tablice z przygotowanymi przez uczniów wszystkich klas plakaty. Uczestniczyli w nim uczniowie wszystkich klas IV. Uczniowie klasy IVa przygotowali przedstawienie słowno-muzyczne. Poprzebierani w stroje różnych kultur narodowych, z tabliczkami na których zapisane były różnice między ludźmi, starali się przekazać odpowiedź na pytanie: Jak być tolerancyjnym w szkole?  Uczniowie poruszyli temat odmienności w wyglądzie, zachowaniu, ubiorze, religii oraz upodobaniach. Wyznaczyli również granicę tolerancji jaką jest dobro drugiego człowieka. Na zakończenie wszyscy zaśpiewali piosenkę pt. „W przyjaźni tkwi siła”. Apel podobał się uczestnikom ponieważ występujący otrzymali gromkie brawa. Dzięki przekazanym treściom wzrosła świadomość na temat trudnego tematu tolerancji.

Wychowawca klasy IVa Rozalia Dziekan

REALIZACJA PROGRAMOWYCH DZIAŁAŃ SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W PAŹDZIERNIKU 2015 r.

Program „Zdrowo jem, więcej wiem” – „Gra Miejska”

Często zastanawiamy się jak można zagospodarować sobie czas wolny, aby spędzić go ciekawie i zarazem zdrowo. Otóż jednym ze sposobów jest zorganizowanie tzw. „Gry Miejskiej” zapraszając innych  do wspólnej zabawy. Właśnie taką grę przygotowałam dzieciom z kl. IIa, które po raz kolejny uczestniczą w/w programie.Nasza „Gra Miejska” pod hasłem „Poznaj swoje miasto” odbyła się we wtorek 22 października w czasie jednej godziny lekcyjnej. Dzieci zostały podzielone na kilka grup 4-osobowych. Kapitanowie zespołów losowali tajemnicze koperty, w których znajdowały  się opisy tras do przebycia i zadań do wykonania. Każda grupa przebywała inną trasę i miała inne zadania. Do tej zabawy zaprosiłam kilkoro rodziców dzieci, którzy w momencie wyjścia poza teren szkoły sprawowali nad dziećmi opiekę i pomagali im w wykonywaniu poszczególnych zadań. Metą, do której zmierzały moje dzieci wraz z opiekunami była pobliska polana nad jeziorem. To właśnie tam oczekiwałam na ich powrót. Dzieci bardzo sprawnie przebyły swoje trasy, a na mecie kolejno zdawały relacje z wykonanych zadań. Wszyscy byli zwycięzcami więc każde z dzieci otrzymało warzywno-owocowy medal, a każdy zespół dyplom za udział w zabawie. Dla każdej z mam przygotowałam podziękowania, by  docenić ich czas poświęcony nam. A co dała nam „Gra Miejska”? Otóż dzieci podsumowując ten czas stwierdziły, że „Gra Miejska” nauczyła ich orientacji w terenie, odczytywania opisu trasy, wspólnego działania w zespole i umożliwiła im dokładniej poznać ciekawe miejsca w pobliżu szkoły. Uczestniczącym w zabawie mamom dała możliwość bycia z dziećmi, pomagania im w razie potrzeby i zarazem  obserwowania ich zachowań w różnych sytuacjach. A co dała mnie? Przede wszystkim satysfakcję z tego, że znów mogliśmy podziałać razem i nam się to udało, że widziałam radosne buzie moich dzieci, że kolejny już raz udowodniliśmy sobie, iż zajęcia poza szkołą, klasą są ciekawsze i dostarczają wielu wrażeń. Natomiast nam wszystkim „Gra Miejska” pozwoliła wspólnie spędzić czas na świeżym powietrzu pomimo niesprzyjającej pogody. Zachęcam innych do organizowania takich zajęć i już dziś zapraszam do naszej „Gry Miejskiej” na wiosnę.

Małgorzata Wesołowska – wychowawczyni II a

RAPORT Z EWALUACJI – STANDARD TRZECI – październik 2015

 

REALIZACJA PROGRAMOWYCH DZIAŁAŃ SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE WE WRZEŚNIU 2015 r.

RODZINNY RAJD ROWEROWY

 Kryterium sukcesu : Aktywny udział w rajdzie – 100 osób.

VIII Rodzinny Rajd Rowerowy został zorganizowany w sobotę 26  września 2015 roku. Udział w rajdzie zdeklarowało 116 osób, w tym 63 uczniów, w przeważającej liczbie z młodszych klas. Pozostałe 48 osób to opiekunowie i inni członkowie rodzin. Trasa prowadziła ze szkoły  do Antoninka, przez Zieliniec na strzelnicę koło Lizawki, potem drugą stroną Jeziora Swarzędzkiego na pole biwakowe na jego brzegu. Rajd miał formę gry terenowej, w której rywalizowało 37 drużyn. Drużyny wyruszały na trasę w 10 minutowych odstępach, po drodze musiały wykonać zadania przygotowane przez nauczycieli na siedmiu stanowiskach. Zadania były atrakcyjne i pomysłowe, pozwalały na aktywny udział w zabawie każdemu dziecku. Na mecie czekało na wszystkich ognisko i odpoczynek. Zgromadzony sprzęt sportowy umożliwiał aktywne spędzenie czasu w oczekiwaniu na zakończenie imprezy. Puchar Dyrektora Szkoły zdobyła w tym roku Rodzina Kuby Anastaziaka z VI a wraz z kolegą Filipem Lesińskim. Oni zdobyli najwięcej punktów na trasie.

Co się udało:

  1. Wczesny przydział zadań przed rajdem i terminowe ich wypełnianie.
  2. Dużo punktów kontrolnych na trasie i atrakcyjne zadania do wykonania, dzięki zaangażowaniu nauczycieli.
  3. Sprawna organizacja mety – punkt wydawania posiłku, zajęcia dla dzieci, podliczanie punktów, wręczanie nagród.
  4. Sprzyjająca pogoda.
  5. Bardzo liczny udział dzieci i rodziców.

Co się nie udało i trzeba poprawić:

  1. Ognisko nie zostało rozpalone na czas – należy wykonać telefon przypominający do odpowiedzialnej osoby tuż przed rajdem.
  2. Brak współpracy z innymi placówkami oświatowymi ze Swarzędza – w rajdzie wzięła udział tylko jedna drużyna z innej szkoły. Należy wcześniej powiadomić o imprezie odpowiedzialne w zaprzyjaźnionych szkołach osoby.

Joanna Korcz-Koralewska

 

 

User comments

RAPORT Z ROCZNEJ DZIAŁALNOŚCI SZKOŁY/PLACÓWKI, POSIADAJĄCEJ CERTYFIKAT WOJEWÓDZKI SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE RAPORT ZA OKRES OD 01.09.2014 r. DO 31.08.2015 r.

RAPORT Z EWALUACJI – STANDARD CZWARTY


Projekt „Zdrowo jem, więcej wiem” w kl. I a

Uczniowie klasy I a biorą czynny udział w projekcie Fundacji Banku Ochrony Środowiska „Zdrowo jem, więcej wiem”, który składa się z kilku etapów. W związku z tym zarówno dzieci jak i rodzice wykonują wiele różnych zadań związanych ze zdrowym odżywianiem się i dbaniem o prawidłowy rozwój sprawności fizycznej. Już na początku kwietnia odbyło się zebranie rodziców dotyczące dbania o kondycję fizyczną, podczas którego wychowawczyni klasy przedstawiła krótką prezentację pt: „Rola aktywności fizycznej w życiu człowieka”, wręczyła rodzicom przygotowane przez siebie broszurki pod hasłem „Ruszajmy się” i zachęcała do czynnego włączenia się w rozwój własnej sprawności fizycznej. Wychowawczyni zaprosiła rodziców do uczestniczenia w lekcji wychowania fizycznego w dniu 16 kwietnia. Przedstawiona prezentacja, broszurka i propozycja czynnego udziału w lekcji wychowania fizycznego wywołała wśród rodziców wielkie zainteresowanie i zarazem zaciekawienie. Lekcja odbyła się pod hasłem „Ruszajmy się”, a jej celem było zdobycie tytułu „Sportowego Asa”. Uczniowie wzięli także udział w konkursie przyrodniczym „Ziołowy ogródek” i w plastycznym „Order Miłośnika Sportu”. Poza tym w dniu 14 kwietnia odbyły się zajęcia otwarte dla rodziców pod hasłem „Dbajmy o zdrowie” związane z piramidą żywności, znaczeniem dla nas warzyw i owoców i sposobami prawidłowego odżywiania się. W związku z tą częścią  uczniowie wzięli udział w konkursie plastycznym „Owoce i warzywa” i w przyrodniczej Zgaduj – zgaduli dotyczącej tego samego tematu. Należy dodać, iż wiadomości na temat znaczenia ruchu fizycznego i prawidłowego odżywiania się uczniowie zgłębiali na zajęciach już od początku roku szkolnego. Udział w/w projekcie pozwolił im jeszcze bardziej ją poszerzyć i wykorzystać w praktyce.

Małgorzata Wesołowska – wychowawczyni kl. I a

Plan Pracy Szkoły Podstawowej nr 1 w Swarzędzu „ Szkoła Promująca Zdrowie” przewidziany do zrealizowania w roku szkolnym 2014/2015

Hasło na rok szkolny 2014 / 2015: „ Współpraca z rodzicami – rodzice są partnerami szkoły ”

„Szkoła Promująca Zdrowie” 2013 /2014


Analiza realizacji  działań podjętych w ramach programu „Szkoła Promująca Zdrowie” w roku szkolnym 2012/ 2013 pozwala na pozytywną ocenę przedsięwzięcia.

Zaobserwowaliśmy zmiany w zakresie: wiedzy, umiejętności i działań na rzecz własnego zdrowia wśród społeczności szkolnej.

Program przyczynił się do lepszego poznania regionu i środowiska naturalnego. W szkole organizowane są liczne wycieczki turystyczno-krajoznawcze Zdaniem uczniów w szkole można ciekawie spędzać czas wolny, rozwijać pasje i zainteresowania i mieć poczucie satysfakcji z realizowanych zadań. Przykładem tego jest czwarta godzina wychowania fizycznego dostosowana do zainteresowań uczniów.

W opinii nauczycieli i rodziców uczniowie nabywają nawyki zdrowego odżywiania się, dbania o sprawność fizyczną, poznają ciekawe sposoby spędzania czasu wolnego. Działania te pozytywnie wpływają na kształtowanie świadomości młodych ludzi, które zaowocują w przyszłości.

Podsumowując  uczeń naszej szkoły :

– interesuje się swoim rozwojem, dba o higienę osobistą, uprawia sport, aktywnie spędza wolny czas,

– umie świadomie planować rozkład dnia, rozumie i odczuwa rytm pracy i wypoczynku,

– rozumie pojęcia zdrowia, choroby i niepełnosprawności,

– umie udzielić pierwszej pomocy.

Wypowiedzi uczniów, członków rady pedagogicznej, rodziców, pracowników szkoły utwierdzają nas w przekonaniu, że prowadzone działania oceniane są pozytywnie, co motywuje nas do dalszej pracy. W przyszłości chcemy kontynuować podjęte przez nas działania, poszerzać ich zakres, uatrakcyjniać je i promować.

RAPORT Z ROCZNEJ DZIAŁALNOŚCI SZKOŁY/PLACÓWKI, POSIADAJĄCEJ CERTYFIKAT WOJEWÓDZKI SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE RAPORT ZA OKRES OD 01.09.2013 r. DO 31.08.2014 r.

Marzanna Adamczak


Działania w zakresie promocji zdrowia w roku szkolnym 2012/2013


Wraz z nowym rokiem szkolnym podejmujemy nowe wyzwania w trosce o nasze zdrowie. Zachęceni, uzyskanym w minionym roku certyfikatem Szkoły Promującej Zdrowie, postanowiliśmy ubiegać się o certyfikat krajowy.
Przed nami wiele zadań. W tym roku szkolnym szczególną uwagę poświęcimy samej koncepcji Szkoły Promującej Zdrowie oraz pojęciu promocji zdrowia.
Przeprowadzimy ankiety wśród uczniów i rodziców wybranych klas szóstych. Badaniami ankietowymi obejmiemy również nauczycieli i innych pracowników szkoły. Przeprowadzimy pogadanki dotyczące promocji zdrowia oraz zdrowego stylu życia zarówno wśród naszych uczniów, jak i rodziców oraz wszystkich pracowników szkoły.

Na początek – kilka informacji ogólnych:

Szkoła Promująca Zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają:

  • dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej,
  • podejmowaniu przez jej członków działań na rzecz zdrowia.

Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone
w podstawach programowych kształcenia ogólnego i ponadto:

  1. Pomaga członkom społeczności szkolnej zrozumieć i zaakceptować koncepcję szkoły promującej zdrowie.
  2. Tworzy strukturę i zarządzanie projektami promocji zdrowia, które umożliwiają skuteczne i ciągłe działania w zakresie promocji zdrowia.
  3. Prowadzi edukację zdrowotną uczniów i pracowników i dąży do zwiększenia jej skuteczności.
  4. Tworzy klimat społeczny sprzyjający:
    – zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników,
    – osiąganiu przez wszystkich sukcesów i wspierający ich poczucie własnej wartości,
    – uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców
    i osób ze społeczności lokalnej.
  5. Tworzy środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników.

Szkołę promującą zdrowie tworzą przedstawiciele społeczności szkolnej.

W skład szkolnego zespołu do spraw promocji zdrowia wchodzą:

  • Pani Sławomira Spiżewska – nauczyciel przyrody
  • Pani Marzanna Adamczak – nauczyciel przyrody
  • Pani Krystyna Łaźna – nauczyciel nauczania początkowego
  • Pani Joanna Kunkel – nauczyciel wychowania fizycznego
  • Pani Danuta Szymaniak – pielęgniarka szkolna
  • Przewodniczący Samorządu Szkolnego
  • Pani Anna Neumann – pracownik szkoły
  • Pani Katarzyna Rataj – przedstawiciel Rady Rodziców
  • Pan Paweł Bocian – przedstawiciel samorządu lokalnego

RAPORT Z ROCZNEJ DZIAŁALNOŚCI SZKOŁY/PLACÓWKI, POSIADAJĄCEJ CERTYFIKAT WOJEWÓDZKI SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE RAPORT ZA OKRES OD 01.09.2012r. DO 31.08.2013r

 


Wizyta studyjna w ramach udziału w projekcie Szkoły Promującej Zdrowie

Podsumowanie działań podejmowanych przez szkołę w ciągu ostatnich dwóch lat i mających na celu promowanie postaw prozdrowotnych.

Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie dla SP nr 1 w Swarzędzu

Program Szkoła Promująca Zdrowie rozwijany jest w Polsce w ramach Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Polska została członkiem tego programu jako jeden z pierwszych siedmiu krajów europejskich. Wszystko zaczęło się w latach 1992-1995 od 3-letniego międzynarodowego projektu pilotażowego.

Działania związane z rozwijaniem i upowszechnianiem w Polsce idei Szkoły Promującej Zdrowie odbywają się na podstawie współpracy i wsparcia ze strony ministerstw zdrowia oraz edukacji. Obecnie w Polsce, we wszystkich województwach, jest ponad 2 000 szkół w grupie szkół promujących zdrowie.

Szkoła Podstawowa nr 1 w Swarzędzu przy ul. Zamkowej spełniła wszystkie wymagane programem kryteria i w dniu 25 listopada 2011 r. otrzymała wojewódzki certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie. Wizytę studyjną uświetnili swoją obecnością burmistrz Swarzędza Anna Tomicka, wiceburmistrz Agata Kubacka, przewodniczący Rady Miejskiej Marian Szkudlarek, poseł RP Bożena Szydłowska Radni Rady Powiatu Barbara Antoniewicz i Paweł Bocian, dyrektorzy swarzędzkich szkół. Uczniowie „jedynki” zaprezentowali program artystyczny o działaniach na rzecz zdrowia. Wszystkim gościom bardzo podobała się prezentacja multimedialna o dokonaniach szkoły w zakresie promocji zdrowego stylu życia.

SP nr 1 dała świetny przykład innym placówka oświatowym, które także będą zabiegały o certyfikaty Szkoły Promującej Zdrowie.

Serdecznie gratulujemy!

TR,AŚ
Fot. A. Świergiel


JEDYNKA PROMUJE ZDROWIE

25 listopada 2011 r. w Szkole Podstawowej nr 1 odbyła się wizyta studyjna w ramach udziału w projekcie „Szkoła Promująca Zdrowie”. Wizyta stała się doskonałą okazją do zaprezentowania działań podejmowanych przez szkołę w ciągu ostatnich dwóch lat i mających na celu promowanie postaw prozdrowotnych.

Uroczystość swoją obecnością uświetnili: Poseł Bożena Szydłowska, Burmistrz Anna Tomicka, Wiceburmistrz Agata Kubacka, radni Rady Powiatu Poznańskiego Barbara Antoniewicz i Paweł Bocian, przewodniczący Rady Miejskiej Marian Szkudlarek, przedstawiciele Kuratorium Oświaty w Poznaniu, przedstawiciele instytucji i firm współpracujących ze szkołą, dyrektorzy swarzędzkich podstawówek i gimnazjów, przyjaciele szkoły oraz rodzice.

Decyzję o podjęciu starań mających na celu włączenie Jedynki do sieci szkół promujących zdrowie podjęła Rada Pedagogiczna uchwałą z dnia 28 sierpnia 2009 r. Wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły podeszli do podjętej uchwały z pełną świadomością i poczuciem odpowiedzialności za zdrowie uczniów. Temat został potraktowany bardzo poważnie i bardzo szeroko.

Dzięki wsparciu finansowemu organu prowadzącego oraz sponsorom, zmodernizowana została baza szkoły. Wyremontowano wszystkie sale lekcyjne w czerwonym budynku, oraz część łazienek. W sali gimnastycznej zużyty parkiet wymieniono na nowoczesną sportową wykładzinę. Wyremontowano szatnie i łazienki na zapleczu sali. Od 2009 r. powstały: plac zabaw na deszcz na szkolnym boisku i plac zabaw na słońce w czerwonym budynku. Wysprzątane i odnowione zostało boisko w kasztanach. Powstała tam skocznia do skoków w dal. A wszystko po to, aby poprawić warunki pobytu dzieci w szkole.
We współpracy ze Swarzędzkim Centrum Sportu i Rekreacji wzbogacona została oferta lekcji wychowania fizycznego i sportowych zajęć pozalekcyjnych.
W pracy wychowawczej ważne miejsce zajęło kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania się. Ogromny nacisk położono na profilaktykę uzależnień. Na różnorodność tych działań pozwoliła z kolei pomoc Ośrodka Pomocy Społecznej.
Zgodnie z myślą, że zdrowo można żyć tylko w czystym środowisku, na stałe w kalendarz roku szkolnego wpisały się: Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi czy Święto Polskiej Niezapominajki. W szkole przeprowadzane są zbiórki surowców wtórnych takich jak: makulatura, zużyte baterie, tonery, kartoniki po mleku. Prowadzone są akcje  o charakterze ekologicznym. Uczniowie poznają zasady ratownictwa medycznego, a podczas rajdów uczą się m.in. jak aktywnie spędzać czas.

Słowami kardynała Leona Josepha Suennens’a: Jest tyle rzeczy, za które nie można zapłacić pieniędzmi, tylko uśmiechem, chwilą uwagi i prostym dziękuję, chciałabym podziękować wszystkim nauczycielom i pracownikom szkoły. Dziękuję za ciężką pracę i ogromne zaangażowanie w przygotowanie wizyty studyjnej oraz promocję zdrowia w ciągu ostatnich dwóch lat. Po raz kolejny wszyscy udowodnili, że potrafią podejść do swoich zadań niezwykle rzetelnie i profesjonalnie. Dziękuję  w imieniu swoim, wicedyrektor Magdaleny Bajer, a przede wszystkim Uczniów.

Elżbieta Nawrocka